Annons

Vilken kamera rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du behöver ett macroobjektiv.

Känner du ngn som fotar eller har en hygglig butik i närheten. Låna en kamera med lite olika optiker och försök komma fram till:

zoom eller inte? zoom kan du stå still och beskära bilden, fast använder du fötterna och förändrar perspektivet samtidigt.

Hur ljusstark sökare vill jag ha? Mer ljus, mer pengar, bättre andrahandsvärde.

Vilka brännvidder är intressanta?
 
Hm...Kan nån förklara detdär med ljussökare och dess starkhet eller känslighet? Och detdär med brännvidder kunde också förklaras. Jag tror nog jag fattar, men ändå, för att inte missförstå nåt...Zoom har jag ibland saknat faktist.
 
När du tittar i kamerans sökare så kommer bilden genom objektivets största bländaröppning.
Desto mer ljus objektivet släpper igenom desto ljusare blir det i sökaren.

Detta talar för fast optik framför zoomarna som är mörkare.
1.4 är väldigt ljust och fint.
5.6 Här är det mörkt men kanske acceptabelt.
>5.6 Rena natta.
 
Ett objektiv som har samma brännvidd som filmens diagonala mått återger verkligheten på samma sätt som ögat ser det.
För 135-film, ca 43mm men 50mm brukar räknas som normalobjektiv.

Ett tele objektiv förstorar bilden.
Ett vidvinkelobjektiv förminskar bilden, trycker ihop mer av verkligheten på samma yta.

Förstoringsgrad= brännvidd/normalobjektivets brännvidd.
 
"Ragga reda" på en Pentax Z1-p, medan Du hinner...
Jag har själv köpt en, i somras, det absolut bästa jag kunde ha köpt i systemkamerahusväg.
I A-skick för 45oo:-
Jag satte in en annons i tidningen "FOTO", och fick "napp" i Eskilstuna.
Visserligen privat och garantilöst men den behöver inte bli dyrare i butik, med garanti.
Du får ett hyfsat robust kamerahus SPÄCKAT med allehanda finesser och prestanda...
Dessutom: marknadens absolut bredaste sec-hand sortiment beträffande optik, blixtar och samtliga eventuella extra tillbehör...
Läs gärna recensionerna här på "Fotosidan"...
STORT lycka till!!!
 
Man går på stan och märker att något håller på att hända. När man vänder blicken ser man ett av de där ögonblicken som man hade velat att fånga på bild. Tro mig... det spelar ingen roll om du har en automatisk kamera eller ej. Du har redan missat den bilden. Framför allt om kameran befinner sig i en jackficka eller i en väska.

Man måste se händelsen innan den händer, man måste ha kameran skjutklar från början. När jag vill spontanfotografera så väljer jag en film som ger mig lite felmarginaler och jag gör lite grundinställningar. Sedan går jag runt med kameran i handen och försöker att ''läsa'' omgivningen. Om något skulle hända så får man kanske möjlighet att fininställa kameran men annars kör man på med grundinställningarna och försöker att fånga ögonblicket så gott det går. Det kanske inte låter så spontant men det är det bästa jag har kommit på än så länge.

Det är klart att automatiken kan vara en gudagåva, speciellt vid en del blixtbilder, men jag klarar mig bra med en manuell kamera vid många vanliga situationer. Det är nästan lite komiskt... Du är på jakt efter en nybörjarkamera men den typen av kamera som du vill lägga på hyllan är den typen som jag brukar rekommendera till nybörjare. Det vill säga en liten och tålig systemkamera från sent 70-tal eller från början av 80-talet. Om man sedan kompletterar den med ett ljusstarkt 50mm objektiv så klarar man sig fantastiskt långt och man har tillgång till många och billiga tillbehör. Om jag ska vara ärlig så föredrar jag själv min manuella systemkamera framför min elektroniska systemkamera.

Jag röstar för att du ska behålla Fujica:n och att du istället pengarna på film :) Dessutom finns det kanske en lokal fotoklubb som du kan gå med i?
 
Kolet skrev:
Hej!

Jag har funderat på att köpa mig en ny kamera och undrar vilken som kunde rekommenderas. Ingen digitalkamera! Jag håller mig hellre till filmrullar.

Jag använder mig nu av min fars gammla Fujica STX-1, nångång från 80-talet, och det är väl mest p.g.a. automatiken som jag vill ha en ny. Jag kan ofta missa vissa situationer p.g.a. att jag måste ställa in kameran vilket kan ta tid för mig som amatörfotograf.

Jag tycker att du ska titta på kameror typ Canon EOS 300V, Nikon F75, Minolta Dynax 5 eller Pentax MZ-6. De är ganska likvärdiga, men några saker bör sägas: Pentax har bäst exponering (ljusmätning), Minolta flest funktioner och den är också snabbast, Canon är mest populär och Nikon är trevlig men en aning omodern trots att den precis har kommit ut på marknaden.

En intressant kamera på ingång är Pentax *ist. En kamera som verkar svår att växa ur. Den har det viktigaste och mer än så. Fullständiga automatiska och manuella möjligheter. Det mest avancerade autofokussystemet i klassen (11 AF punkter med ett flertal korssensorer), det är lätt och snabbt att ställa in olika mätmetoder och de är tillgängliga i alla exponeringslägen (vilket inte är möjligt med exempelvis Nikon F75). Dubbelexponering, belysta reglage, avancerat blixtsystem - i minsta skalet. Jag tycker om små, lätta kameror. Självklart har den metallfattning för objektiven. Kan t.o.m ställa in bildläge själv.

Jag tycker det är viktigt att köpa en kamera som kan hjälpa en i besvärliga situationer, men som samtidigt inte står i vägen när man vill utforska möjligheter på egen hand. Pentax *ist verkar vara den kameran, kommer troligen till Sverige i maj.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Svårt att veta om det är sant att alla dom kamerorna ni rekommenderar är dom rätta för oss... dom kan ju vara bra för vissa men dåliga för andra.. vi uppfattar ju saker på olika sätt många gånger...
 
Hej alla!

Jag är något av en nybörjare och har varit i samma situation själv. Har en manuell systemkamera efter min far, som funkar jättebra, förutom den lilla detaljen att ljusmätaren äter batterier. Sista försöket jag gjorde hann jag ta typ 15 bilder innan den lade av.

Nu har jag därför en ny kamera, en Minolta Dynax 5 som jag är helnöjd med. Den kan användas helt manuellt, som jag helst vill för att lära mig bättre, men kan också användas helautomatiskt. Dessutom är den väldigt användarvänlig och känns allmänt schysst. Alla funktioner sitter på vettiga ställen så att det går snabbt att ställa in den. Den är liten, vilket är bra, men känns ändå robust. Ett problem är möjligen att jag skulle vilja ha en mer ljusstark sökare, men efter att ha läst ovan inser jag att det antaligen ordnar sig med ett fast objektiv, nu har jag bara zoomen som följde med.

Hälsningar
Pia
 
...

Jag fick 'provköra' lite en bekants F65:a igår (*myser*). Kamerapaketet var svindyrt, nåt på 700 euro..Vilket egentligen är billigt. Det var den sista F65:an de hade i lagret å försäljarna ville bli av med den(F75:an på intåg) så hon fick den billigt, sa hon. Men den var mycket lättare än den jag har, å praktiskt bekväm på nåt sätt..Så det blev lite ny erfarenhet, även om man nu inte hinner testa en kamera utförligt på nån minut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.