Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolet

Medlem
Hej!

Jag har funderat på att köpa mig en ny kamera och undrar vilken som kunde rekommenderas. Ingen digitalkamera! Jag håller mig hellre till filmrullar.

Jag använder mig nu av min fars gammla Fujica STX-1, nångång från 80-talet, och det är väl mest p.g.a. automatiken som jag vill ha en ny. Jag kan ofta missa vissa situationer p.g.a. att jag måste ställa in kameran vilket kan ta tid för mig som amatörfotograf.

Jag har ingen större erfarenhet av nyare kameror så om någon kan rekommendera någon kamera för mig så vore jag mycket tacksam. Ni kan också beskriva kort varför ni rekommenderar en viss kamera.

M.v.h!
J.Kåll
 
Hej Jonas,
det blir enklare om du berättar vad du ska ha kameran till. Så slipper folk gissa...

Vilka motiv? Vilken prisklass? Hur stryktålig? Liten eller stor? Vilka finesser är oumbärliga för dig? Osv. osv.
 
Jag har samma problem, jag vet inte vilken kamera ja ska köpa. Har funderat på en Canon EOS 300. Den har ju fått så bra kritik, men jag är fortfarande inte säker.

Jag vill fota människor, landskap, ja lite av varje. Helst av allt vill jag lära mig grunderna i praktiken, eftersom jag hittills bara har läst dem teoretiskt. Amatör är ja förstås och det är viktigt att jag kan ställa in funktionerna manuellt, men också automatik måste finnas.

Den behöver vara så mångsidig som möjligt, bra inbyggd blixt och jag ska kunna utvecklas med den.

Den måste va billig, annars får jag vänta ett antal år innan jag kan köpa mig en..och jag orkar inte vänta så länge till.

Tja, mer vet jag inte vad jag ska berätta..
 
Det finns ju tonvis med medelbra-allroundkameror..!

Om man vill ha begagnat... Kolla bland annonserna här på fotosidan.se (annonsguiden.nu > foto säljes är också bra!) och kolla ut de modeller som ligger bra i prisklass. Om man sen hittar någon som låter ok, kolla upp modellen bland recensionerna här på fs, söker på internet osv för att hitta info. Om både priset, modellens prestanda osv låter bra.. Svara på annonsen och fråga om skick, om den finns kvar, var den finns osv.

Innan man slutligen bestämmer sig kan man fråga folk som har/haft en sådan modell hur den är, plus och minus osv.

Lycka till!
 
Jag har köpt en EOS300V nyligen som jag är mycket nöjd med som nybörjarkamera. Sök i forumet så finner Ni inlägg om denna.

Jonas: Jag ser på Din profil att Du är 103 år... Du kanske skall överväga ett stativ också ifall Du blir darrhänt inom några år :)
 
Tja, folk i den åldern är väl så stela som stativ när dom står upprätt.. och om dom råkar röra sig går det så sakta så det ändå inte blir nån rörelseoskärpa!
Oj oj oj va lustig ja e idag!! ...kanske inte.
Iallafall, tack för råden!
 
Borde man inte kunna lägga upp en sida här på fotosidan där kamerorna i de olika prisklasserna beskrivs, eftersom denna fråga kommer upp så ofta. Det finns ju redan en canon och nikon översikt iofs, men det hade kanske vart bra att ha allt på en sida där man ser allt överskådligare.

Typ i 3000-5000 hitar du dessa kameror som är värda att kika på och sen 5000-10.000 osv.

...
 
Hmmmm. Är det inte just detta som recension-sidan är till för?

Priser ändras ju ganska ofta, speciellt för digitalkameror, så de måste man nog räkna med att bemöda sig med själv...

Jag har själv haft mycket nytta av recensionerna.
 
Kanske det, men det är lite väl tidsödande att läsa igenom alla recensioner för att försöka få en blick över vad som passar en själv.. åtminstone för dom som inte har nån som helst kunskap om olika märken osv. Men..
 
Ok...Åldersproblemet är åtgärdat...borde det vara.

Ja, stryk ska den nog absolut tåla. En tålig kamera alltså. Som farsans. Men det mesta från 80-talet håller ju...Sen kom det digitala och ordet garanti fick ett riktigt ansikte.

Vet ni då nån kamera som är stryktålig? Inte allför stor. Priset spelar väl ingen större roll bara jag får lön...Men jag antar att priset ligger nånstans runt 200-300 t.o.m. upp till 400 (i värsta fall) euro...beroende på, jag vet inte riktigt hur dyr den får vara.Det ska definitivt vara en kamera värd priset. Hållbar. Ganska lätthanterlig, och systemkamera förstås, annars är det inge kul. Farsans gamla är ju så otroligt manuell, så som jag förklarade i mitt tidigare inlägg, och det jag egentligen är mest intresserad av är fånga olika situationer, typ vardagliga situationer, eller nåt som händer, så det borde gå relativt snabbt att hinna få en bild. Egentligen måste man väl skapa händelsen själv för att få det man vill ha.
Sen har också intresset för människor i sina vardagliga sysslor också dykit upp, och eventuella ansiktsuttryck.
OBS! Jag vill INTE ha nån digital kamera. Jag har inget emot digitalkameror, men de bara är så himla tråkiga, tycker jag personligen. Jag vill kunna mata i filmen själv, och eventuellt framkalla rullen själv nångång om intresset faller för mig.


Tack för mig!
 
Kolet skrev:
Ja, stryk ska den nog absolut tåla. En tålig kamera alltså.
Vet ni då nån kamera som är stryktålig? Inte allför stor. Priset spelar väl ingen större roll bara jag får lön...

Manuella kameror och de stora tunga yrkeskamerorna är väl de som generellt tål att misshandlas mest.

Ett råd som redan tidigare skrivits i denna tråd är att du letar bland begagnat. Då kan du hitta mera kamera per investerad peng.

Testa också hur af-kameror känns att arbeta med, du har en massa inställningar du behöver göra på dem också innan du tar bilden så jag är inte säker på att en automatkamera hjälper dig.

Tänk också på att ljusstark optik till modernare kameror kostar pengar och att det idag kanske framförallt på den manuella sidan går att göra fynd bland begagnade ljusstarka gluggar.

Ett tips på kamera som du definitivt kan växa i skulle vara en begagnad Nikon F4, vet ej begagnatpriser på dem rakt av men jag gissar på melln 7-9000 för en kamera i bra skick. Den är inte särledes liten, eller lätt. Men stryktålig är den. Till det kamerahuset kan du sedan sätta på det mesta som gjorts i Nikonoptik både manuella och autofokusgluggar.
Men den väger sina bastanta 1½kg.

Annars finns det många som talat sig varma kring Nikons F90X, men den har jag ingen erfarenhet av.

Nikons F80 är plastig men innehåller de funktioner du behöver, kan dock bara ansluta AF-optik.

Sedan finns givetvis andra kameramärken!
Om du ska ha en liten och kompaktkamera (förvisso utan automatik) som kostar skjurtan kan du ju titta på Leica.
 
För dom som inte vet, är 200-400 euro ca. 1840-3680 kronor...
Men.. personligen vet jag inte hur många systemkameror man hittar för den summan..jag tycker inte 200 euro är nån stor summa. Men, vad vet jag...

Kolet, EOS 300 som vi sprang och järmförde prisena på var ju 439 euro som billigast om jag minns rätt............... :)
 
*minnesspärr*

Ja, jag tyckte mina prisexempel såg väl låga ut..Jag tog siffrorna ur minnet, vilket svek mig..Tack G..

Tack Johan för inlägget!
Jag har läst igenom några recensioner om kameror här och nu verkar dendär EOS 300 intressant...också EOS 30...Jag är ju ingen proffesionell fotograf, så det behöver ju inte vara den absoluta värstingen, men som sagt, systemkamera jagas.

Kåll tackar för sig!
 
Ett tips eller måhända råd.

Jag har en Eos 300 själv sedan några år tillbaka, det är en bra kamera generellt. Dock finns det en del saker som jag tror att Ni ska tänka på, vissa har redan tagit upp men jag nämner dem ändå.

300´an är ganska plastig,och infästningen för optiken är också den av plast. Tror jag sett att 300V ´s infästning inte är plast längre men om ni köper beg kan ni ju tänka på det.(300 tål inte stryk..) Eos 30 är dock tåligare, men som någon sa förut, i en annan tråd, så tänker de inte tappa sin kamera eller slå ner några tältpinnar med den så det spelar kanske ingen roll....

Det är inte så förbaskat viktigt med kamerahuset, vad som kostar och som spelar roll är i regel optiken. En kamera oavsett märke som kan använda både manuella och AF objektiv måste vara att föredra. Det finns en del lite billigare objektiv men ganska snart står man där utan billiga alternativ
Inbyggd blixt ska Ni inte hänga upp er på för den är inte så mkt att räkna med, ska ni nå någonstans med er fotografi bör ni ändå skaffa en extern blixt (som ni moonterar på kameran).

Hade jag vart lite bättre funtad när jag skulle köpa min kamera så hade jag sneglat på begagnatmarknaden, en beg Eos 30 istället för en ny 300 är väl värd sitt pris...(el liknande jämf bland andra märken)

Försök se lite in i framtiden, hur pass intresserad är du, vilka bilder tror du att du kommer vilja ta. Vill du köra på manuella läget eller alltid programautomatik.....

typ så...
 
Tyvärr startar ni i fel ände, ni börjar med kamerahuset.

1 Börja med att titta på den optik ni skulle vilja ha. Titta på nytt och glöm priserna för tillfället.

Redan nu kanske ni har lyckats med att rata ngt märke och det är en bra början.

2 Titta på beg.marknaden efter sådan optik som ni verkligen vill ha. Troligtvis så kommer ni fram till att vissa märken har en mer omfattande handel av den typ av optik.
Ett tips kan vara att Scandinavian photo säljer mer av Canon än andra märken och det borgar för ett större framtida urval av begagnat.

3 Troligtvis så finns det nu kvar 2 eller i sämsta fall 4 märken att välja mellan.
Vilken optik har jag nu råd med?

4 Titta på märkenas blixtprogram, det kan vara avgörande för dig (Ledsen Gittan det finns inga bra inbyggda blixtar). Bra blixtar är dyra, men det går hitta gårdagens toppmodell beg.

5 Fundera över vilket märke som har de vettigaste digitala lösningarna för dig. Canon leder digitalracet idag med fullformatssensor. Nikon har valt att behålla den mindre sensorn och har släppt ett speciellt objektivprogram som då inte fungerar med hederligt filmformat. Jag vet att du inte vill ha digitalt men jag skriver om en framtida planering. Nikon har blandat in tredjepartstillverkare och kan öka objektivseriernas storlek.

6 NU kan det vara lönt att titta på vilket kamerahus som passar dig. ergonomi, AF, exponering, Stryktålighet .......

OK det kanske bara blev 1 bra optik och resten lite halvtaskiga mörka zoomar.
Men det är OK i början bara du väljer den bra optiken efter vilka bilder du helst vill ta.
Det är nu man får hålla utkik efter att kunna byta upp sig med beg.

Kom ihåg:
Det är optiken som bestämer kvalitén på dina bilder.
Det är optiken som bestämer hur ljus din sökare blir.
Det är optiken som bestämer vilket minsta skärpedjup du kan prestera.

Mitt råd: undvik allt som är ljussvagare än 2,8 man blir bara trött på det i längden. Samtidigt så blir det nog billigare i längden i och med att det finns en eftertraktad beg marknad för denna typ av optik.
 
Bra inlägg, Axel. Jag får nog ta och gnugga geniknölarna några månader till innan jag kommer fram till nåt...
 
Kolet skrev:
Jag kan ofta missa vissa situationer p.g.a. att jag måste ställa in kameran vilket kan ta tid för mig som amatörfotograf.
Om jag missar en bild så beror det sällan på inställningarna. Det beror snarare på att jag inte kunde förutse situationen och det kan inte automatiken hjälpa mig med.
 
Leta upp en lätt begagnad Minolta 800 si så har du en bra kamera med dom flesta funktioner och som du inte växer ur i första taget.Det finns tillräckligt med gluggar på begagnade hyllan i Sverige eller Tyskland så det räcker under din livstid.Väljer du en med tillhörande handgrepp så kan du använda vanliga uppladdningsbara batterier.
Vidare får du en kamera med utsökt säker ljusmätning och logiskt placerade funktioner.Den hittar du ibland till mycket bra pris på diverse ställen.
mvh/gunte..
 
*puh*

Ja'ni, här får man nåt att tänka på. Nu blir det mer att ta reda på vad gäller EOS 30:an och 33:an, villka har fångat min uppmärksamhet dehär senaste dagarna... tack vare er! Det slog mig inte heller att jag kanske kan få tag på en bra begagnad kamera förrän nu. Måste ta reda på vem som säljer begagnat i dessa trakter av Finland...

Tack Erik och Axel för era inlägg.
Och Pej, jag förstår vad du menar.

Jag har faktist en monterbar blixt till min gamla STX-1:a. Förstod inte alls hur den fungerade till först, men jag tror det börjar klarna lite...

Över till optiken då...Jag antar jag borde ha mer erfarenhet för att bättre förstå detdär med optik, men ändå, vilken kamera har bra optik? Eller beror det på vilka bilder man vill ta?
Jag brukar ibland försöka mig på med närbilder, men objektivet(1:1.9 50mm) på STX-1:an räcker liksom inte till, alltså jag slipper inte så nära föremålet som jag önskar. Ibland vill jag slippa, typ...ja mellan 10 å 30-40cm, nåt däråt, från föremålet..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.