Annons

Vilken kamera rekommenderar ni efter en eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon

Du får akta dig så du inte skaffar en Nikon, har hört att om man äger en Nikon så börjar det växa hår i handflatan . . .

:)
 
Ska man hitta rätt på alla de förvirrat utspridda knapparna, så...

Nä, nu får vi sluta med märkestramset. Ursäktar mitt eget inlägg.
 
Något som ingen har påpekat i denna tråd är att 350D/400D/450D modellerna är betydligt mindre än 300D, så ur greppsynpunkt är förmodligen 20D/30D/40D/50D närmare i storlek. Så kläm på kamerorna innan du bestämmer dig.

Annars kan jag bara instämma i att 40D förmodligen är den mest prisvärda modellen idag, om den är inom ens budget vill säga.

/Sara

Ps. Har du kollat din 300D med ett annat batteri? LiION batterierna har den tråkiga egenskapen att de kan tvärdö utan förvarning.
 
Ingen har väl sagt att 450D har bättre AF än 40D, bara snabbare. 40Ds mer avancerade AF matris kräver mer beräkningar så det borde inte vara helt förvånande ens för en 40D-entusiast. Sen kan man ju fråga sig om det är någon praktisk skillnad ifall en kamera fokuserar på 0.34 eller 0.37 sek.

40Ds bättre AF ger inte utslag genom att vara snabbast. Möjligen är den snabbare än andra kameror med flera korssensorer men det är inte det som jämförts här. Fördelar med extra korssensorer uppstår i situationer när fotografen även använder andra punkter än mittkorset. Det blir lägen där kringliggande kors lyckas fokusera på saker som motsvarande linjesensorer i 450D m.fl. inte ser. Flygande streckkoder i olycklig vinkel är ett tydligt exempel där 450D kommer ha svårt att hänga med.
 
Jo, i praktiken är det snabbhet man får. I och med att kameror som 40D har bättre förmåga att hitta något att fokusera på, sker det ofta snabbare. Om sen själva rörelsen tar några hundradelar mer eller mindre, det spelar nog ingen större roll, som du säger.
 
Något som ingen har påpekat i denna tråd är att 350D/400D/450D modellerna är betydligt mindre än 300D, så ur greppsynpunkt är förmodligen 20D/30D/40D/50D närmare i storlek. Så kläm på kamerorna innan du bestämmer dig.

Annars kan jag bara instämma i att 40D förmodligen är den mest prisvärda modellen idag, om den är inom ens budget vill säga.

/Sara

Ps. Har du kollat din 300D med ett annat batteri? LiION batterierna har den tråkiga egenskapen att de kan tvärdö utan förvarning.

Jag har testat m två batterier och det funkar inte m något, fast inget av dem är ju nytt däremot. Kanske skulle försöka med ett helt nytt, jag kanske har sådan otur att båda lagt av.
 
Det kanske är kontakterna i kamerna som är dåliga (oxiderade eller nåt). Prova om du kan skrapa lite försiktigt på dem. Se också efter om kontakterna verkar vara böjda eller deformerade på något sätt så att de har svårt att få kontakt med batteriet.

(kamerna -> kameran)
 
Senast ändrad:
Det kanske är kontakterna i kamerna som är dåliga (oxiderade eller nåt). Prova om du kan skrapa lite försiktigt på dem. Se också efter om kontakterna verkar vara böjda eller deformerade på något sätt så att de har svårt att få kontakt med batteriet.

Tack så jätte mycket för tipset ska testa på en gång.
 
Något som ingen har påpekat i denna tråd är att 350D/400D/450D modellerna är betydligt mindre än 300D, så ur greppsynpunkt är förmodligen 20D/30D/40D/50D närmare i storlek. Så kläm på kamerorna innan du bestämmer dig.

Annars kan jag bara instämma i att 40D förmodligen är den mest prisvärda modellen idag, om den är inom ens budget vill säga.

/Sara

Ps. Har du kollat din 300D med ett annat batteri? LiION batterierna har den tråkiga egenskapen att de kan tvärdö utan förvarning.

Jag vet inget om storleken på 300D men 450D är större än 400D. Jag har storlek 9-10 i handskar och jag har inga problem med 450D dock hade jag problem med 400D. Testa innan du köper! Efter byt från 10D till 450D så uppskattar jag att 450D är lättare och smidigare. Jag trodde jag skulle sakna tyngden och den extra ratten på baksidan men jag har inte gjort något av detta mer än de första 5 minuterna. Tyngden blir ändå bra om man hänger på ett objektiv med lite vikt. Det är bara med kitobjektivet den känns för lätt men det är även detta som gör att man kan ta 450D+kitobjektivet och släppa på istället för att byta ner sig till kompaktkamera på semstern.
 
En av anledningarna till att jag valde 300D från början var att den låg så bra i händerna, den var lite mindre i stl än andra jag kollade på. Bl.a Nikon.
Så att den är lite liten är inget negativt, jag har små händer:)

Skall åka in och försöka få testa m ett nytt batteri i morgon och samtidigt kanske känna lite på en 450D och en 40D.

Såg att de hade erbjudande på 450d+ 18-55 IS objetiv+ blixt på Cyberphoto 6990:-.
Fast det är ju huset som är mest viktigt i dagsläget(även om jag tänkt köpa blixt), fast kan jag då lägga 7000 på en kampanj så kan jag ju ändå lägga 7990:- på en 40D.
Nej usch hoppas ett batteri gör susen även om jag tvivlar på det:-(
 
Något som ingen har påpekat i denna tråd är att 350D/400D/450D modellerna är betydligt mindre än 300D, så ur greppsynpunkt är förmodligen 20D/30D/40D/50D närmare i storlek. Så kläm på kamerorna innan du bestämmer dig.

Annars kan jag bara instämma i att 40D förmodligen är den mest prisvärda modellen idag, om den är inom ens budget vill säga.

Jag instämmer i det.
Gick från 300D till 350D för några år sedan och tyckte inte alls om att hålla i den. Kunde lämna tillbaka den inom två veckor och ta något annat i stället vilket jag utnyttjade och tog en 20D.

Idag är 40D väldigt prisvärd tycker jag som många andra.
 
Såg att de hade erbjudande på 450d+ 18-55 IS objetiv+ blixt på Cyberphoto 6990:-.
Fast det är ju huset som är mest viktigt i dagsläget(även om jag tänkt köpa blixt), fast kan jag då lägga 7000 på en kampanj så kan jag ju ändå lägga 7990:- på en 40D.

Objektivet till 300D (18-55 utan IS) är ingen höjdare, om du ska köpa en ny 450D så tycker jag att du ska fundera på att köpa ett paket med 450D+18-55IS.
 
Fotokungen i Stockholm säljer den kombinationen för samma pris som Cyberphoto, men då ingår också ett minneskort på 8GByte.
 
Fotokungen säljer ut demokameror också.
450D för 4290
40D för 5990

Kanske kan vara något att kolla på.
 
Var in o köpte ett nytt batteri för att kolla om det funkar.
Passade på att känna på 450d samt 40D ojojoj vad bra 40D kändes
Hade inte vart helt fel med en sådan:)
 
Var in o köpte ett nytt batteri för att kolla om det funkar.
Passade på att känna på 450d samt 40D ojojoj vad bra 40D kändes
Hade inte vart helt fel med en sådan:)

Men jag köpte en 20D för 3000 kr begagnat nyss, för att ha ute i regn och smuts. Jag har en 5D mkII och har även haft 40D.

Tycker du att 40D känns ojojojoj, känns 20D likadan. Till sport och tele i dagsljus är den precis lika bra som en 5D mkII dessutom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.