Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera passar mig, D40(x) eller 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har ett hjärta för Nikon och en kompis som kör Nikon - köp Nikon!

Enligt min mening handlar kameraköp väldigt mycket om tycke och smak och samtliga modeller på marknaden kan levera bra bilder.

Själv är jag nöjd Canon ägare men inser att hade jag valt Nikon när jag köpte min först DSLR så hade jag varit lika nöjd.

Mvh
Anders
PS. De objektiven som du nämner i Canon kitet är nog OK men långt ifrån det bästa som finns att tillgå.

Om din kompis har en bra blixt till sitt Nikonsystem så be honom demonstrera lite bra blixtbilder för dig. Vill du kunna ta någon bild inomhus överhuvudtaget med de ganska ljussvaga objektiv du tittar på så blir du tvungen att använda blixt. Var själv en riktig antiblixtare innan jag började inse skillnaden på en inbyggd ej riktningsbar blixt och en riktningsbar extern blixt. Det går att få riktigt riktigt fina bilder utan "blixtkänsla" med blixt om man bara vet hur man ska göra.... Men för detta krävs alltså en tillbehörsblixt.

Just blixtar tror jag för övrigt Nikon är väldigt både billiga OCH duktiga på.

Ta dem i hånden!

Jeg har brukt såvel Canon (analog SLR + digitalkompakt) som Nikon DSLR.

Begge systemene er gode. Når du skal velge et system, og som privatperson, bør du ta en tur til butikken, og holde i alle kameraene. Hvilken passer deg best ergonomisk? Hvilken har best menyoppbygging og intuitive ratt og knapper?

Først da velger du, og glemmer alle andre diskusjoner. Noen ganger vil Nikon ligge foran Canon, noen ganger er Canon foran Nikon.

För att fota inomhus på fester är blixt överlägsen. Du ska inte lyssna på något snack om fasta gluggar med stora bländare. Funkar för connoisseurer i studio, absolut inte till fulla ungdomar på fest.

Du vill fånga ögonblicket snabbt och med säker autofokus, eller hur? Då ska du ha en extern blixt, som hjälper till vid fokuseringen genom att belysa motivet: AF hugger direkt. Kit-obejktiv funkar kalasbra på fester: billiga, kan zooma och ger lagom kort skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar