Annons

Vilken kamera passar just mig ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lichten

Aktiv medlem
Hej !

Går i tankar kring att införskaffa en ny kamera efter jul, så jag skulle vilja ha lite tips från er.

Har just nu en Nikon CP 4300 som jag ioförsig är nöjd med men saknar fler inställningar och möjligheten till utbytbara objektiv.

Det jag kommer använda min nya kamera till är b.la en resa genom hela Asien och ner till Aust m.m så det kommer bli mycket vyer och en hel del djur.
Så jag är hela klart beroende av att kunna komma närmare med kameran än med CP4300.


Har tittat runt lite och efter en del läsning har jag kommit fram till att av de enklare system kamerorna som finns på marknaden rekommenderas Nikon D70 och Canon 300D, har varit i kontakt med Scandinavian Photo där jag testat både kamerorna och kommit fram till att jag föredrar Nikon framför Canon.

Då till mina frågor.

1. Vad rekommenderar ni för kameror till just resor? (finns det bättre än D70 för samma pengar)

2. Skall jag köpa D70 ihop med Sigma eller Nikons egna objektiv?


3. Vad behöver jag för objektiv för att komma närmare ? har kollat runt lite med tycker att priset drar iväg väldigt på en hel del, är de billigare modellerna helt klart sämre eller kommer en amatör fotogras som jag inte märka detta ? (Uppskattar ett objektiv med Macro)
vad är att rekommendera 70-300 eller kanske ännu mer ?

4. Hur mycket minne behöver man tycker ni?
Har just nu 2x512 och 3x128 med tänke köpa ett 1gb kort också !


Kom gärna med lite förslag som hjälper mig välja ett bra paket till rätt pris.

Delarna kommer förmodligen att införskaffas på Scandinavian Photo då jag tidigare bara har bra erfarenhet av dem.

Tack / Jens !
 
1. Svårt att hitta en bättre Nikon dslr för de pengarna. Konkurrenter heter Canon 300D och Pentax ist DS, men har du jämfört Canon och Nikon och upplever Nikon som bättre för dig så finns det inte mycket mer att välja på.

2.Välj Nikons 18-70. Långt mycket bättre än Sigmas 18-50-variant.

3. Ingen åsikt i frågan.

4. Du har nästan 1½ GB nu, avvakta med att skaffa mer minne om din budget är begränsad. Minnespriser stiger sällan, men sjunker oftare. Du kommer att kunna köpa mer minne senare för mindre pengar helt enkelt.
 
3. Sigma 70-300/4-5.6 APO II Super Macro tjosan (tror inte jag glömde några nuffror nu iaf.
Ett alternativ som inte är så dumt är Nikons 70-210/4-5.6. Går att hitta rätt billigt på ebay. Rätt bra närgräns på 1.2m, så man kommer rätt nära så blommor och iaf lite större insekter funkar rätt bra. Man kan ju även komplettera med en närbildslins för att komma närmare om man vill.
Det allra bästa alternativet om man hittar ett är nog Nikons lite äldre 75-300. Riktigt skarp och fin, men inte så vanlig.
Sen vet jag inte vad du menar med närmare förstås.

Jo, de billigare objektiven är sämre. De presterar ofta rätt skarpa bilder, men detta är förutsatt att man bländar ner ett steg eller två, vilket gör att det kan bli jobbigt att fota handhållet när det är molningt ute och man får sämre möjlighet att frysa action med snabba slutartider som inte solen skiner.
 
Tack för era svar !

Då blir det nog till att lägga en beställning på en Nikon D70 med 18-70 objektiv till att börja med.

Hur är det med priserna i Japan på objektiv, då jag skall ditt inom kort så kanske man skulle passa på att köpa ett där ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.