Annons

Vilken kamera (lågbudget)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Macbook

Avslutat medlemskap
Hej!

Har precis börjat redigera bilder på datorn. Tycker inte att det blir ''mina'' bilder när jag bara tar dem från google och mixar med dem. Så nu ska jag köpa en ny kamera för min 4 gamla kamera är värdelös. Jag har en ganska låg budget ungefär på 3000-4000. Vill inte lägga för mycket. Kan inte speciellt mycket om kameror men tycker det är intressant. Så vad får jag för dem pengarna?
 
Hej!

Har precis börjat redigera bilder på datorn. Tycker inte att det blir ''mina'' bilder när jag bara tar dem från google och mixar med dem. Så nu ska jag köpa en ny kamera för min 4 gamla kamera är värdelös. Jag har en ganska låg budget ungefär på 3000-4000. Vill inte lägga för mycket. Kan inte speciellt mycket om kameror men tycker det är intressant. Så vad får jag för dem pengarna?

Jag antar att det du söker efter är en systemkamera, och för 4.000:- får du lätt en begagnad Canon EOS 1000D + kitobjektivet 18-55mm.

Det duger gott och väl för en nybörjare.
 
Hej!

Har precis börjat redigera bilder på datorn. Tycker inte att det blir ''mina'' bilder när jag bara tar dem från google och mixar med dem.

Det är det ju inte heller! Bilder som du har tagit själv får du ju använda nästan hur du själv vill! (Vissa begränsningar finns på vad du får publicera, eller sälja i synnerhet som reklambilder. I synnerhet om det finns identifierbara personer på bilderna. Om det finns sådana så krävs det i vissa sammanhang personernas samtycke till publicering)

Så nu ska jag köpa en ny kamera för min 4 gamla kamera är värdelös. Jag har en ganska låg budget ungefär på 3000-4000.
För de pengarna får du väldig mycket kamera om du inte nödvändigtvis vill ha en systemkamera, för då räcker de inte långt. Köp en kompaktkamera från någon av de stora tillverkarna så är risken liten att du inte får en vettig kamera! Möjligen skall du undika deras allra billigaste modeller.(Canon, Fuji, Nikon, Pentax, Sony. Listan i bokstavsordning, inget annat.)

När du har fotat ett tag börjar du själv veta vilka krav du ställer, och kan då lättare veta vad nästa steg skall bli!

Lycka till!
/Mikael
 
Det är det ju inte heller! Bilder som du har tagit själv får du ju använda nästan hur du själv vill! (Vissa begränsningar finns på vad du får publicera, eller sälja i synnerhet som reklambilder. I synnerhet om det finns identifierbara personer på bilderna. Om det finns sådana så krävs det i vissa sammanhang personernas samtycke till publicering)


För de pengarna får du väldig mycket kamera om du inte nödvändigtvis vill ha en systemkamera, för då räcker de inte långt. Köp en kompaktkamera från någon av de stora tillverkarna så är risken liten att du inte får en vettig kamera! Möjligen skall du undika deras allra billigaste modeller.(Canon, Fuji, Nikon, Pentax, Sony. Listan i bokstavsordning, inget annat.)

När du har fotat ett tag börjar du själv veta vilka krav du ställer, och kan då lättare veta vad nästa steg skall bli!

Lycka till!
/Mikael

Tack, Har hittat en samsung kompakt kamera kommer den fungera bra? http://www.pixmania.se/se/se/395364...srcid=85&Partenaire=pricerunner&CodePromo=oui
 
Om du vill få tillgång till ett varierat motivutbud med både vidvinkel, porträtt, tele, riktigt långt tele och makro tittar du på rätt slags kamera. Det ryms mycket fotoglädje i en bridgekamera, eller sk långzoomkamera. Satsar du på en systemkamera kommer du snart att märka att du måste ivestera i ett helt kamerasystem av olika objektiv för att nå samma motivvariation som du kommer åt med en enda kamera utan extra tillbehör i form av en långzoomare. Tycker det verkar som en given kameratyp för dig. Den du länkat till verkar inte dum, men jag har ingen egen erfarenhet av den så jag kan egentligen inte uttala mig om hur den är.
 

Den ser ut att var skapligt användbar! Något sådant kan du nog växa med ett tag, Om den har några svagheter kommer du att upptäcka det. Troligen i samma veva som du själv upptäcker hur just du fotograferar. Jag tror inte att nackdelarna är större än att du kan leva med dem tills du känner dig mogen för att ta nästa steg! Utan att har testat just den kameran, så kan man anta att Samsung klarar den tekniska kvalitén, på elektroniken.

Jag vill inte gå så långt så att jag säger "köp den", mest därför att jag inte har testat den kameran själv. Typen av kamera är dock klart intressant. Kom bara ihåg att den är en kompromiss, ingen egenskap når upp till "toppklass". men det förstår du nog bara av prisskillnaden mot proffs-utrustning.

Se dock till att läsa på lite om foto också! Den som håller i kameran betyder MYCKET mer för bildresultatet än vad kameran gör! Det är ju faktiskt fotografen som fotograferar, inte kameran!

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.