Annons

Vilken kamera för nattfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petro

Aktiv medlem
Hallå.
Här kommer jag som glad amatörfotograf med en liten fråga.

Ska efter jul inhandla en kamera "av kaliber", alltså i runda slängar mellan 5-9000 :-. ;)
Kan inte så mycket om foto, har en Panasonic FZ5 som jag köpte för att komma in i fotovärlden men dennas begränsningar nåddes inom två veckor... ;( Sedan dess har jag haft den som vilken pocketkamera som helst...förutom att den inte är så mycket pocket då... ;)

Vet inte vad jag vill, canon och nikon pekas det på, undrar om 400D är ett bättre köp än D40x för det är väl ca här jag tänkt börja.
Det snackas mycket om att klämma på en kamera och dessa två tycker jag (båda) sitter som en handske på mig.

Vill gärna mot D40X:en och varför vet jag inte då jag inte satt mig in på dess hårdvara...

Orkar någon ge en hänvisning till vilken av dessa jag ska välja eller om det finns nån annan likvärdig i denna liga.
 
Vad detta har med rubriken din vet jag inte eftersom du inte någonstans återanknyter till just din rubrik, men nåväl, jag får utgå ifrån att du vill ha en bra kamera för nattfotografering.

Det finns faktiskt en viktig funktion som Nikon saknar (tror jag ialla fal) som kan vara direkt avgörande vid nattfotografering, en funktion Canon har på samtliga sina modeller vad jag vet. Återkommer till detta lite längre ned.

Canon 400D och Nikon D40x är företagens enklaste kameror eller som man finare kallar det, instegskameror. Kvaliten på själva bilden brukar vara ganska likvärdig med alla andra kameror oavsett pris/prestanda. Toppmodellerna, tex båda deras fullformatsensor kameror har dock lite annan teknisk återgivning. Men i stora slängar spelar det ingen roll om du köper en D80 eller D40 eller 400D eller 40D, bildkvaliten blir ungefär det samma.

Däremot skiljer det ganska mycket i funktioner, funktionalitet och man får lite mer av allt i dom dyrare kamerorna.

Vid nattfotografering är långa tider det vanligaste sättet att fotografera om man inte använder blixt. Vid långa tider är en sak oerhört viktig, nämligen stabilitet och total avsaknad av vibrationer. Allt detta ger/kan ge upphov till suddiga bilder pgr av rörelseoskärpa. Så stativ av stadigare modell krävs liksom en fjärravtryckare av något slag. Kostar några hundralappar för fjärravlösare. Finns med tråd och utan. Med tråd torde vara vanligast.

Två funktioner är viktigt vid nattfotografering om vi håller oss till ren kamerafunktion.

1) bulb funktionen. Denna funktion har båda kameror tror jag, vissa har ett max antal sekunder, men riktig bulb är oändlig. bulb är helt enkelt en funktion eller låsning som gör att så länge den är aktiverad, så länge kommer slutaren vara öppen och kameran exponerar. På Canon trycker man ner knappen för aktivering och sedan tryck igen för stägning. Ev har Nikon att man måste hålla nere knappen hela tiden och vid släpp så avaktiveras den, ungefär som en handgranat. Kan bli jobbigt i längden om man ska hålla nere en knapp i en kvart. Hur det fungerar exakt på Nikon vet jag ej, men Nikon fansen komemr säkert med rättelser.

2) Spegel uppfällning. När du trycker på avtryckaren och skall ta en bild så öppnas slutaren och samtidigt flyger spegeln upp i taket. Spegeln sitter ju annars för så att bilden reflekteras till sökaren så att du kan se bilden i sökaren innan du tar bilden. När du knäpper bilden så blir sökaren totalt svart, detta för att spegeln då flyger upp i taket på kameran och bilden går raka vägen till sensorn istället utan att reflekteras till sökaren.

Denna rörelse när spegeln flyger upp i taket ger en viss vibration och vid vissa exponeringstider kan detta vara riktigt problematiskt. Därför finns en funktion som kalls spegeluppfällning. då kan man fälla upp spegeln innan man tar bilden och vänta tills vibrationen lagt sig och sedan öppna slutaren. På så sätt eliminerar man spegelns vibrationer!

Denna funktion kan vara viktig och är mörkret din stora passion så är funktionen värd att kolla upp i förväg. I övrigt säger jag varken bu eller bä ang Nikon eller Canon. Jag kör med canon av olika anledningar. Värt att notera också är Nikons objektiv utbud, du _måste_ köpa objektiv med inbyggd fokusmotor i objektivet till Nikon, ofta dyrare objektiv. Detta föratt Nikon D40 saknar fokusmotor i kameran.

På canon har det aldrig funnits fokusmotor i husen på EOS serien så alla objektiv till en EOS kamera har redan inbyggd motor.

Ps, min bild "star alliance" har exponerats i 15-20 minuter med stativ, fjärris och bulb. Det var totalt kolsvart vid tillfället så det var svårt att komponera bilden!
 
Angående föregående svar och Nikon. Du behöver, förstås, inte hålla ned knappen hela tiden i bulb-läge. Smidigast är att köpa fjärrkontrollen för knappt 200:- och trycka en gång vid start och en gång till när exponeringen skall sluta. Spegeluppfällning kan nog ha betydelse, men då mest vid halvkorta slutartider, typ 1/4 sekund och liknande. Min Nikon D50 gillar inte alltför långa tider, kan ju vara värt att veta. Vid mycket långa exponeringstider, typ över 5 minuter, spiller värme från någon del av kameran över till sensorn och ger ett rödlila sken på en viss del av bilden. Något tecken på liknande fenomen såg jag inte på Kalles Canon-bild. Se ex v min bild Stars and stripes (ungefär 8 min slutartid) där jag, på ett ganska misslyckat sätt, försökt att dölja det rödlila i övre vänsta delen.
 
Jag tackar så innerligt för era svar, alltså, ni är fantastiska!.
Jo Kalle, redigerade min text i första inlägget och glömde klistra in det här med nattkort.
Som du redan förstått så är det såna kort jag vill ta, långa exponeringar.

Var lite rädd för att det kanske blir en hel del brus men av ditt och även Magnus inlägg ovan så verkar det som om att det inget sådant problem finns.
Era inlägg pekar också mera på Canon's 400D (tycker jag) och kanske är detta kameran att gå på, speciellt om det nu finns fler gluggar mm till den. Det lilla jag läst om dessa två är att D40x är mera "gedigen", inget jag direkt märkte när jag klämde på dem... ;)

Såg era bilder också, vet inte vad det är som "tänder" mig med mörkret, får en "goo" känsla i hela kroppen alltså.
Undrar hur man bestämmer hur lång slutartid man ska använda för en nattlig exponering, vad bestämmer 8 eller 15 minuter?

Tack igen för era svar!
 
Petro skrev:
Undrar hur man bestämmer hur lång slutartid man ska använda för en nattlig exponering, vad bestämmer 8 eller 15 minuter?

Jag brukar göra så här:

Ställ in största bländare och max-iso. Utgå från mätaren och justera ner lite (nattbilder får ju gärna vara lite underexponerade). Sedan går det ganska lätt att räkna ut vilken tid man får på t.ex. bländare 16 och med ISO 100. Dubbla tiden för varje bländar och iso-steg som skiljer mellan det du mätt med och det du fotar med.

Det kan vara lite klurigt att hålla reda på vad som är hela bländarsteg, men det finns tabeller som man kan använda.

Med analog film får man ta hänsyn till att filmen är mindre känslig vid långa slutartider med lite ljusinsläpp (reciprocitet), men det behöver man inte ta hänsyn till med digitalkameror, så det är bara att räkna rakt av.
 
Jag skulle vilja påstå att spegeluppfällning är helt ointressant för långa slutartider. Den lilla vibration som uppkommer har ebbat ut redan efter en halv sekund eller så, så om du slår ut det på flera minuters slutartid så kommer det inte att påverka bilden ett dyft. Spegeluppfällning är viktigast vid "halvlånga tider" på nån tiondel till ett par sekunder.

Vidare så är autofokus inte heller sådär toknoga när man plåtar på natten. För det första funkar den helt enkelt ändå inte tillförlitligt om det är tillräckligt mörkt. För det andra så bländar man gärna ner såpass mycket att man kan plåta efter hyperfokalavstånd när det gäller vidvinkliga bilder. Ett utmärkt användningsområde för gamla manuella objektiv alltså, eftersom de i stort sett alltid har en ingraverad avståndsskala och ibland även markeringar för hyperfokalen.

Tillägg: Observera dock att du inte får någon som helst ljusmätning med Nikons manuella objektiv på en D40. Fast när det kommer till nattbilder så brukar man få gissa och prova en del ändå. Det är sällan det blir perfa på första försöket om man litar på ljusmätaren.
 
Petro skrev:
Det lilla jag läst om dessa två är att D40x är mera "gedigen", inget jag direkt märkte när jag klämde på dem... ;)

Ett av kamervärldens mysterium. Nikon D40/D40X är liten, behändig, smidig, rejäl, lätthanterlig, användarvänlig och gedigen.

Canon 400D är plastig, en ergonomisk katastrof, inställningar dolda i menyer, för liten, en leksak.

Allt enligt "expertis" här på fotosidan och i fackpressen.

Att sanningen sedan är att det är Nikon som kräver menynavigering för inställningar, och att kamerorna är tämligen lika i storlek och att hålla i, att ingen DSLR brukar gå sönder, det spelar liksom ingen roll.

Lyckligtvis tycks du ha genomskådat myten! :)

Lycka till!

Mvh
Anders
 
Känslighetsomfånget på de flesta mätare räcker inte till för att mäta så svagt ljus som det ofta handlar om vid nattfoto. Själv kör jag med en gammal calculight xp som klarar -7 EV vid ei100 eller drygt timman vid f4. Dom flesta mätare ligger mellan +1 och -1 EV vid iso100 vilket betyder att dom kan mäta mellan 15 sek och 1 min f5,6 vid ei100. Sedan spelar det ingen roll hur du skruvar på iso-inställningen på kameran, mätarna klarar helt enkelt inte att mäta svagare ljus.
 
Magnus Edström skrev:
Spegeluppfällning kan nog ha betydelse, men då mest vid halvkorta slutartider, typ 1/4 sekund och liknande.

I min gamla fotobok ges rådet att hålla för objektivet ("med en hatt eller dylikt" (sic!)) när man trycker ned avtryckaren för att inte starta exponeringen precis med en gång. Man tar bort skyddet en halv sekund senare, så ska vibrationen ha lagt sig. Det rådet borde väl duga fortfarande? Kameran kan väl inte veta om det är mörkt för att en hatt är i vägen eller inte?

High-tech behöver inte vara lösningen på allt.

Eller, mäter kameran inte under pågående exponering? I så fall får man kompensera för den extra stunden av mörker, alternativt experimentera.

Per.
 
Jag tror inte du är tillräckligt flink med hatten för att hantera så snabba tider som 1/4 sekund och däromkring där spegeluppfällning har betydelse.
 
Bara en tanka angående bulb och bulblås. Som någon sa spelar spegeluppfällning inte så stor roll vid exponeringar på flera minuter då den lilla vibrationen som kommer precis i början inte gör någon skillnad. Dock är en fjärrutlösare att föredra oavsätt om man måste hålla ner knappen som på Nikon eller om man trycker två gånger som man tydligen gör på Canon ty det ger upphov till mycket större rörelser än spegeln. Piratutlösare finns hos kaffebrus för 200 till båda modellerna.
Det där med värme som läcker har alla kameror problem med. Det finns tekniker inbyggda i en del kameror som tar en lika lång exkponering med slutaren stängd efter den första exponeringen för att bara få med den lila eller röda missfärgningen som sedan subtraheras från din bild. Har ingen aning om det finns i dom billigare modellerna men det är lätt att kolla.
 
Makten skrev:
Det där var nog den mest obegripliga mening du lyckats formulera. Mobilen som spökar igen?

Det är ju en slumpgenerator som ger ett tal mellan 0-100 och om han får under 50 ska han välja nikon och över 50 ska han välja canon.
 
Själv brukar jag ta en del natt bilder med en 50år gammal Zeiss kamera (min fars konfirmations present). Du behöver inte så dyr utrustning för att ta snygga natt bilder med lång exponerings tid. Det som krävs är tålamod och många exponeringar på olika tider för att få fram bra resultat.

Två saker du behöver förutom en kamera som har B på exponerings tiden är stativ och färrutlösare.

Ibland använder jag min Eos som ljusmätare för att få fram en ungefär min tid för sen får man lägga på minst 2 steg över exponering för att lång exponering på film kräver extra ljus. Man får prova sig fram lite med olika tider.

Har läst att det kan brusa om man tar långa exponerings tider med digital kamera. Vet inte om problemet är löst nu för tiden.

Valet mellan Nikon Dx40 och Eos 400d är svårt. Båda är bra och jag tycker att du ska välja den som känns bäst i handen. Tycker även att du ska lägga lite extra så du får optik med stabilisator.

Skulle även titta på Pentax för du får mera kamera för pengarna.
 
ekemannen skrev:
He He He ! Synd att det inte var tvärtom. (jag gissar att korekt mening är "Om du får över 50 är Canon bäst, under 50 Nikon. Det har aldrig vart så lätt att handla kamera.")

Vad händer om man får 50 ?

/ Erik

Smälter ihop dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.