Annons

Vilken kamera? (Digital)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaz

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag vänder mig till er som kan det.
Jag har har en digital kamera idag av pocketmodel, en Minolta DimageX. Är jätte nöjd med den men den har klart sina begränsningar.

Nu går jag i tankar att köpa en ny kamera. Men jag vill sikta lite mer åt systemhållet, dock inte åt dom höga prisklasserna eftersom jag är en amatör med stort A.

Jag vill ha lite mer valmöjligheter vad gäller zoom och skärpa. Kanske tom. kunna byta objektiv.

Prisklass runt 5000
gärna med minneskort av typern SD eller MMC eftersom jag redan har en del av dom korten.

Någon som kan och vill tipsa mig om en bra kamera som kan höja mitt intresse ytterligare?
 
knivigt.... kunna byta objektiv? billigaste ny blir väl runt 7 000 kan jag tänka mig.. Nikon D50, Canon 350D... Någon Pentax och Minolta kanske...

Annars har du ju en drös kameror runt 5000:- gränsen, men det är ju kompakt kameror.
Åk ner till butiken o kläm o håll i kamerorna, daska fram 5000 kronor och va nöjd :)

Skärpan sitter i Objektivet så välj en kamera som har bra optik (läs tidningstester) kolla recensioner här på fotosidan.se

Helt klart är att vil du ha dom bästa fotografierna så skall du välja en systemkamera, vilket märke är inte lika viktigt. Fördelen är att du som du själv nämde kan byta objektiv. Skulle vilja påstå att optiken är det i särklass viktigaste när det gäller skärpa och hög kvalite på bilderna. Långt därefter kommer väl megapixlar och därefter andra funktioner som ISO brus, stabilisering osv osv osv och sedan Kamera modell.

Att du är en Amatör med stort A spelar ingen roll alls... knäpp o va glad, tillslut lär man sig, o inget fel att lära sig samtidigt som man kanske får riktigt fina kort! eller?
Är pengarna inget beskymmer så köp en riktig systemkamera, köp bra gluggar så är du i hamn.
 
Kalle

Tack för dina tips.
Ska ha dina tips i åtanke vid valet :)


Ulf
Klart intressant!
Ska kika närmare på den.
Har du några erfarenheter själv av den?
 
Jaz skrev:
...Har du några erfarenheter själv av den?...
Nix, men den verkar ju ganska kompetent.
Jag är lite nyfiken på vad man kan tänkas sakna på den jämfört med en spegelreflex.
Förutom att man inte kan byta objektiv då.
 
FILM) (ulltand skrev:
Nix, men den verkar ju ganska kompetent.

Jag tycker att den verkar vara en mycket kompetent kamera (med mina ögon mätt) Ett halv steg mellan kompakt och systemkamera. Visst det hade kanske varit bättre om man kunnat byta objektiv, men frågan jag ställer mig: Behöver man det på den här typen av kamera? och kommer man att vilja?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.