Annons

vilken kamera borde jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker Pentax'en är ett betydligt bättre val än Canon 350D om man nu inte tänker gradera upp sig till en mer avanserad kamera i framtiden, då är det bättre att köpa in sig i Canon eller Nikons system, nöjer man sig med en instegsmodell så är Pentax bästa valet enligt mig.

Pentaxen har bätte sökare, spotmätning, ISO 3200 och bildstabilisering, väldigt mycket mer en vad Canon erbjuder.

kent.

Men även Pentax kommer med mer avancerade modeller redan i år. K10D släpps i september och klassas som en semipro/entusiastkamera och senare förväntas en K1D som blir Pentax nya promodell.

Pentax kommer aldrig att försöka konkurera med Canons proffsigaste kameror i tex snabbhet men för många andra typer av yrkesfotografer kan det visst vara ett alternativ. Själv plåtar jag för bildbyrå med Pentax kameror och optik.

Och så har Pentax även ett digitat mellanformatsystem som i princip enbart vänder sig till yrkesfotografer

Alla Pentax objektiv med K-mount dvs bajonet fäste kan du använda till K100D. Sedan finns det också Pentax objektiv med skruvfäste. Dom kan man också använda med en adapter. En väldig bra länk som ger information om Pentax med hur och när olika kamera hus och objektiv tillverkats är http://www.bdimitrov.de/kmp/ . Där kan du också se vilka gamla objektiv som är manuella eller auto. Du kan också läsa om tex. SMC ett kemiskt preparat som sätts på linserna för att släppa in mer ljus vilket Pentax var först med. Detta gör att även gamla Pentax objektiv är fina jämfört med dagens objektiv.
Så det finns många begagnade Pentax objektiv som gör ett jättefint jobb.

Jag tror frågeställaren skulle vara mera betjänt av att veta varför du anser det vara det bästa alternativet för henne än en information om vad du skulle ha satsat på.

papi skrev:
Jag tror frågeställaren skulle vara mera betjänt av att veta varför du anser det vara det bästa alternativet för henne än en information om vad du skulle ha satsat på.

Helt rätt, sen är väl EF-S 18-55 + 55-200 bland det sämsta man kan rekomendera :)

kent.

Nja, är rätt säker på att jag ska välja pentaxen. Hört mest positivt om den :) Känns bra med bildstabiliseringering och den bra sökaren. Ett stort problem är bara vilka objektivkombinationer jag ska välja, fått en hel del tips på olika objektiv här, men i vilken kombination är dom bäst?

antingen
Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR
Sigma Af 70-300/4,0-5,6D DG Macro Super

eller

Sigma SIG AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro

Vilken kombination låter bäst? Är det så smart att ha 2 macro-objektiv?

Kitpaketet (http://www.scandinavianphoto.se/?514402) är inte ens ett alternativ, eller? fungerar de objektiven bra med, eller ska jag satsa på att köpa objektiven löst?

_idaa skrev:
Nja, är rätt säker på att jag ska välja pentaxen. Hört mest positivt om den :) Känns bra med bildstabiliseringering och den bra sökaren. Ett stort problem är bara vilka objektivkombinationer jag ska välja, fått en hel del tips på olika objektiv här, men i vilken kombination är dom bäst?

antingen
Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR

eller

Sigma SIG AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro

Vilken kombination låter bäst? Är det så smart att ha 2 macro-objektiv?

Kitpaketet (http://www.scandinavianphoto.se/?514402) är inte ens ett alternativ, eller? fungerar de objektiven bra med, eller ska jag satsa på att köpa objektiven löst?
Det beror mest på om du vill ha vidvinkeln eller inte. Teleobjektivet är ett bra val, bra kvalité för lite pengar, Tamrons 28-75 är välkänt för sin optiska kvalité (och något bristande byggkvalité, men jag har aldrig läst om ett som gått sönder) och slår Sigma-objektivet med hästlängder, men du får ingen vidvinkel.

Inget av objektiven är något riktigt macro-objektiv, dom heter bara så för att dom kan fokusera relativt nära och funkar därmed som fusk-macro med kanske 1:2 förstoring.

Kitobjektiven funkar nog bra, men du får nog bättre kvalité med något av dina egna kit.

Tamrons 28-75 är ett mycket bra objektiv men de flesta fotografer vill ha något med bättre vidvinkel i kameraväskan.

Som komplement till telezoomen skulle jag då hellre föreslå en vidvinkelzoom, tex Tamrons nya 17-50/2,8 eller om det blir för dyrt Pentax eget 18-55.

Eftersom 28 inte kan räknas som vidvinkel på digital kamera så bör du nog stå över första alternativet. Pentax kit objektiv 18-55 är inte så dåligt om du försöker spara pengar. Pentax har också ett 16-45 som har fått bra kritik men jag tror priset är lite högre. Om du klarar dig med 200 zoom (vet inte vad du planerar att plåta) så är Pentax 50-200 ett bra och skarpt objektiv. Själv kör jag med 18-55, ett antal fasta manuella objektiv och ett Cosina 70-210 och det räcker för mig. Kommer senare att satsa på ett längre objektiv men det blir nog också fast.
Hoppas jag inte har rört till det för dig.

Eddie

Digitala 645:an finns väl inte i handeln ännu men förmodligen kan du köpa den genom någon av Pentax återförsäljare när den kommer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar