Annons

Vilken IT8 skall jag använda

Produkter
(logga in för att koppla)

TLEC

Aktiv medlem
Har köpt en sats med IT8-dior från Coloraid.
Frågan är vilken jag skall använda för att få ett så bra genomsnitt som möjligt.
De fyra jag har är:
Fuji Provia, Sensia, och Astia.
Fuji Velvia RVP50
Kodak Ektachrome.
och
Velvia 100F, Astia 100F Sensia 100.

Filmerna i fråga är en salig blandning av Ektachroma, Kodachrome, Agfa, Fuji och "Noname" (dvs för mig okänt märke) från 50/60-talet, finns säker fler filmtillverkare bland högen också.

Med tanke på att det är närmare 7000 bilder som skall skannas in är det ogörligt att kalibrera för varje enskild film.
Skannerna är en Reflecta Digitdia 5000 och jag använder VueScan.
 
Har köpt en sats med IT8-dior från Coloraid.
Frågan är vilken jag skall använda för att få ett så bra genomsnitt som möjligt.
De fyra jag har är:
Fuji Provia, Sensia, och Astia.
Fuji Velvia RVP50
Kodak Ektachrome.
och
Velvia 100F, Astia 100F Sensia 100.

Filmerna i fråga är en salig blandning av Ektachroma, Kodachrome, Agfa, Fuji och "Noname" (dvs för mig okänt märke) från 50/60-talet, finns säker fler filmtillverkare bland högen också.

Med tanke på att det är närmare 7000 bilder som skall skannas in är det ogörligt att kalibrera för varje enskild film.
Skannerna är en Reflecta Digitdia 5000 och jag använder VueScan.

Vilket program ska du använda för att göra profilen? I vissa program kan man göra ett genomsnitt av skanningarna. Om du inte har ett sådant program skulle jag ta Velvia, eftersom den har den djupaste svärtan.
 
Ok, håller på att testa de olika profilerna.
Låter VueScan få skapa profilerna
 
Ok, håller på att testa de olika profilerna.
Låter VueScan få skapa profilerna

Vuescan kan inte slå samman ett antal mätningar, så i så fall är du hänvisad till att mäta en karta och använda den. Brukar bli rätt OK för de flesta filmer med undantag av Kodachrome. Där tenderar gula färger bli för bleka och ljusa. Finns ett trick att komma runt detta som du hittar på http://www.hutchcolor.com/PDF/Kodachrome_profiles.pdf

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.