Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken iso?
- Trådstartare Palle-p
- Start datum
gujo
Aktiv medlem
Generellt så är det bäst att fotografera med så lågt ISO som möjligt. Detta eftersom högre ISO innebär mer brus vid digitalfoto och kornigare bild vid filmfoto. Det finns väl egentligen bara två anledningar till att öka ISO-talet. Att man inte får tillräckligt kort slutartid för att "frysa" bilden eller att man medvetet vill ha effekten med brus eller grövre kornstrukturen vid högre ISO. För egen del fotograferar jag nästan enbart med ISO 100.
aceeo
Aktiv medlem
Ju högre ISO desto ljuskänsligare är filmen, men risken för grynighet/korn i bilden kan också bli mer påtaglig, och tvärs om, ISO 200 skulle jag tro är vanligast.
Om du har digitalkamera föreslår jag att du testar för att se hur just din kamera återger samma bild med olika ISO.
Själv märker jag ingen större skillnad(med blotta ögat) mellan ISO 160 och ISO 800 på min kamera, sen o andra sidan skiljer sig inte slutartiderna så mycket att jag känner behovet av att ha något annat än lägsta möjliga
// Anders
Om du har digitalkamera föreslår jag att du testar för att se hur just din kamera återger samma bild med olika ISO.
Själv märker jag ingen större skillnad(med blotta ögat) mellan ISO 160 och ISO 800 på min kamera, sen o andra sidan skiljer sig inte slutartiderna så mycket att jag känner behovet av att ha något annat än lägsta möjliga
// Anders
Anders Östberg
Guest
Mitt svar är "Så hög ISO som krävs för att du ska kunna använda den slutartid och bländare du vill ha".
Ibland använder jag ISO 800 eller 1250 en solig dag om motivet (snabba flygande fåglar t.ex.) och ett nedbländat objektiv kräver det, annars är väl höga ISO vanligen förknippade med kvälls- eller inomhusfoto med dåligt ljus.
Högre ISO ger brusigare bilder men det är i alla fall möjligt att göra något åt det i efterhand till skillnad från rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa. Offra aldrig slutarhastighet för lågt ISO om du vill ha skarpa bilder.
Ibland använder jag ISO 800 eller 1250 en solig dag om motivet (snabba flygande fåglar t.ex.) och ett nedbländat objektiv kräver det, annars är väl höga ISO vanligen förknippade med kvälls- eller inomhusfoto med dåligt ljus.
Högre ISO ger brusigare bilder men det är i alla fall möjligt att göra något åt det i efterhand till skillnad från rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa. Offra aldrig slutarhastighet för lågt ISO om du vill ha skarpa bilder.