Annons

Vilken insekt

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte om jag kommittill rätt forum nu, men om inte får jag be red att flytta inlägget.
Jag har avbildat bifogad insekt på en bild, men då jag inte har nån bok med insekter så undrar jag om nån kan hjälpa mig identifiera krypet.
Tack på förhand.
/Tor

Bilagor

• bagge.jpg
    bagge.jpg
    46 KB · Visningar: 617
Att det är en skalbagge är nog ganska säkert och troligen tillhör den de arter som kallas Långhorningar, det ser man på de långa antennerna som utgår från knölar på huvudet. Att kroppen också är långsträckt och plattad är ytterligare ett kännetecken för Långhorningar liksom att hanens antenner är längre vilket de verkar här på bilden. Långhorningarna lever i insektstadiet bl.a på blommor, särskilt pollen och det stämmer ju också med bilden. Återstår då artbestämningen? Jag tror att den är av släktet Leptura och här finns flera arter men vilken av dem vågar jag inte säga. Har en bild på en Leptura maculata men denna har gula antennbaser vilket din inte har så då måste det rimligtvis vara någon annan. Mönstertypen stämmer dock med Lepturasläktet. Tror inte det finns några svenska namn på dessa. Hur pass vanlig just denna är får vi kolla när vi vet exakt art. Många av dessa Långhorningar har ju på senare år blivit allt ovanligare pga det moderna skogsbruket och finns därför på listan över hotade arter numera. Larverna är ju till nästan 100% vedätare (både döda och levande träd). Närmare än så kommer inte jag men kanske finns det någon expert som kan komma längre?

Nils,
Jag är mycket imponerad av dina kunskaper! Många tack för den fylliga informationen!
Jag kan tillägga att de är fotade vid en damm straxt väter om Torsby i norra Värmland. Växtligheten bestod bland annat av den växt de sitter på och smultron, vilket kanske säger något om miljön till er som är kunnigare på området än jag är. Jag tog också en mindre lyckad bild på en insekt som tydligen ska heta Humlebagge eller nåt sådant på samma plats.
Ojoj, vad jag känner att jag kan lite om blommor och insekter. När jag blir stor ska jag flytta ut på landet och lära mig mer om min omgivning!
mvh Tor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar