Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Helikopter?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Ursäkta om detta hamnar i fel del av forumet men hittade inget för flyg.

I söndags såg jag två stora helikoptrar som cirklade över Mälaren utanför Blackeberg-Hässelby i västra Stockholm.

Efter ca 10 minuter vände de norrut.

Jag kunde inte se någon militär märkning eller något annat. Jag undrar om någon flygkunnig kan identifiera modellen och kanske ge någon rimlig förklaring till vad de gjorde.

Ursäkta bildkvalitén, 600 mm och hårt beskuret.

Bilagor

• From_Canon_5D3_4125.jpg
    From_Canon_5D3_4125.jpg
    76.2 KB · Visningar: 76
  • From_Canon_5D3_4139.jpg
    From_Canon_5D3_4139.jpg
    70.1 KB · Visningar: 142
Passar på att fråga vad detta är för helikopter :)

Bilagor

• IMG_20160916_113905-01.jpg
    IMG_20160916_113905-01.jpg
    114.6 KB · Visningar: 126
HKP4. Boeing Vertol 107.

Tack.

Om jag förstår rätt hade svenska försvaret denna modell men på alla de bilder jag sett så ser de lite annorlunda ut. På min bild saknas "gondolerna" på sidan av det bakre partiet. Dessutom finns någon "motor" på sidan av det bakre "tornet" som inte finns på de bilder jag sett av försvarets modell.

Men det kanske bara är varianter av samma modell?

Kan helikoptrarna på mina bilder vara före detta försvarsmakten som nu är i privat bruk och flygs på nöje eller för civila uppdrag?

För om det var försvarets helikoptrar jag såg borde de väl ha haft någon märkning?

Ja, svaret har ju redan getts, det är Chinook! HKP 4 'Vertol' finns inte heller längre i Sveriges försvar, dom såldes till USA..

Förra året för ett år sen så sågs dessa två Chinook flyga över Södermalm här i Stockholm, dom tillhörde Royal Air Forse i England, vad dom gjorde här då, det vet i tusan, men dom kanske är tillbaks nu igen..

Se här: http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/frammande-makt-over-sodermalm.htm#comments

Hälsn!

Ja, svaret har ju redan getts, det är Chinook! HKP 4 'Vertol' finns inte heller längre i Sveriges försvar, dom såldes till USA..

Förra året för ett år sen så sågs dessa två Chinook flyga över Södermalm här i Stockholm, dom tillhörde Royal Air Forse i England, vad dom gjorde här då, det vet i tusan, men dom kanske är tillbaks nu igen..

Se här: http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/frammande-makt-over-sodermalm.htm#comments

Hälsn!

Tusen tack - jag kunde inte läsa någon identifiering på mina bilder men så är de ju också av väldigt dålig kvalité.

Eftersom de sannolikt inte är privatägda och inte tillhör svensk militär så måste det väl vara någon utländsk makt som är här och övar. Mitt på en söndag eftermiddag!

Eftersom de sannolikt inte är privatägda och inte tillhör svensk militär så måste det väl vara någon utländsk makt som är här och övar. Mitt på en söndag eftermiddag!

Jo det mycket mera rörelse på militära fordon nu.
Har sett mer militärfordon dom senaste 12 månaderna än jag sett sammanlagt dom senaste 15 åren runt trakterna Gävle- Uppsala

Jag tror att det kanske är en brittisk helikopter. Se första fotografiet under fliken "Recognition" på denna sida (under rubriken "In flight").

Där ser man den runda brittisk märkningen i blått och rött strax bakom den stora främre öppna dörren. Jag tycker att man kan skymta samma märkning på den andra av Anders bilder i urinlägget (om man förstorar tillräckligt mycket).

Jag tror att det kanske är en brittisk helikopter. Se första fotografiet under fliken "Recognition" på denna sida (under rubriken "In flight").

Där ser man den runda brittisk märkningen i blått och rött strax bakom den stora främre öppna dörren. Jag tycker att man kan skymta samma märkning på den andra av Anders bilder i urinlägget (om man förstorar tillräckligt mycket).

Ja, när jag studerar bilderna noga så ser jag att även "mina" helikoptrar har brittisk märkning.

Tack alla som bidrog "mysteriet" tycks vara löst.

Ja, när jag studerar bilderna noga så ser jag att även "mina" helikoptrar har brittisk märkning.

Tack alla som bidrog "mysteriet" tycks vara löst.
Löst såtillvida att vi förmodligen vet vems helikoptrar du fotograferade, men vad de gjorde där är fortfarande oklart.

Försvarsmakten har ingenting på sin webplats om brittiskt besök.

Det är inte otroligt att dom kan vara inlånade för t ex skogsbrandberedskap.
Det har också nyligen varit en större flygövning med utländskt deltagande, inga helikoptrar vad jag hört, men man vet aldrig.

Min första tanke var ju att någon ramlat i sjön eftersom de cirkulerade över ett område där det finns flera båtklubbar och badplatser men samtidigt tyckte jag de var lite väl högt upp i luften och att de försvann lite väl snabbt om de verkligen var något som behövde räddas. 2 stycken sådan bjässar känns ju dessutom som lite overkill för en "normal" räddningsinsats.

Med tanke på det som Jan skrev i sin blogg och de kommentarer som gjordes då så är nog det mest sannolika att de är någon form av militärövning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar