Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken hastighet hade spelfilm på 70-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som visas med digital projektion på SF-biografer i Sverige idag är en del reklam före själva filmen. Och av det man sett verkar det ganska kontrastlöst med färger utan mättnad och ingen vidare skärpa. Kanske är projektorena runt Leicester square bättre?
 
Det som visas med digital projektion på SF-biografer i Sverige idag är en del reklam före själva filmen. Och av det man sett verkar det ganska kontrastlöst med färger utan mättnad och ingen vidare skärpa. Kanske är projektorena runt Leicester square bättre?

svar: japp
 
analog film i vanlig projektor.
Biografer bakom kulisserna är ren pornografi för såna som gillar gamla tyska maskiner i gjutjärn med skrynkellack.

I början av nittiotalet jobbade jag ett tag i biobranschen, bland annat med att köra runt de tunga filmerna i sina trälådor mellan biografer med en rostig 245 automat. Det var alltid lika kul att gå in i maskinrummen och kolla på grejerna.

Alla projektorer var typ minst femtio år gamla, men uppgraderade med moderna extragrunkor i filmbanan för att hantera dolbyljud och sånt. På den tiden klippte de dessutom in reklamen i filmen rent fysiskt, det tyckte jag var tufft.

Idag är väl klippningen borta, men projektorerna är förmodligen desamma förutom på de heldigitala biograferna. För jag gissar att det inte finns någon "Silicon Film" att skruva dit i filmbanan för att ge maskinerna ytterligare liv.
 
Kan du ge några exempel?

Alla digitala Folkets Bio runt om i landet visar ju långfilmer i digitalt format? De nya 3D-filmerna som visas på ex SF i Göteborg, Stockholm, Malmö, Uppsala etc är digitalt projicerade. Jag är tämligen säker på att jag såg ett gäng digitalt projicerade filmer under den gångna Göteborgs filmfestival också.
 
Idag är väl klippningen borta, men projektorerna är förmodligen desamma förutom på de heldigitala biograferna. För jag gissar att det inte finns någon "Silicon Film" att skruva dit i filmbanan för att ge maskinerna ytterligare liv.

Det borde inte vara något problem att sätta dit en genomskinlig LCD-skärm. Är det inte mer eller mindre så en LCD-projektor fungerar. Så om man kan fixa kylningen så måste ju lampa och linser från dom befintliga projetorerna vara helt ok.
Har för mig att jag stog och läste om IMAX-projektorn på Cosmonova och jag har för mig att det var digitala projektorer som hade otroligt avancerade kylsystem.

/Karl
 
......Idag är väl klippningen borta, men projektorerna är förmodligen desamma förutom på de heldigitala biograferna.....

Ja redigeringen sker idag digitalt i dator. Men filmerna överförs till analog film och visas på de gamla projektorerna, precis som tidigare. Digitala 2D-projektorer används väl mest av Folkets Bio och liknande, för att förenkla visningarna. Någon bättre kvalité ger de väl knappast.

Men ska biograferna överleva i framtiden måste man nog ha något man inte kan uppleva hemma. 2D-projektorer blir billigare och billigare och stora dukar av bra kvalitét är inte heller superdyra. Plasmaskärmarna blir billigare, fast nu vill EU förbjuda de mest energislukande (läs "de bästa och största"). Och då är den nya digitala 3D-tekniken ett alternativ för bion. Enbart projektorn kostar väl ungefär 1,7 miljoner kr så det lär inte direkt bli något för hemmabion eller landsortsbiograferna. Men förmodligen kommer 3D-filmen att ta över mer och mer av biofilmen.
 
Tri-X 400 ASA/ISO kom i början av 1950-talet som 135-film. Som bladfilm fanns den redan 1939/40. Innan dess hade man väl 100-200Asa/ISO som snabbaste svartvita filmer. Färgfilmerna låg väl lite efter i utvecklingen. Men på 70-talet bör man ha haft även 200-400 ISO i färg.

Om jag inte har fel låg Tri-X på ca125ASA i början, likaså Plus-X låg inte på 125ASA förrän en bit in på(eller slutet) på 60-talet, allt enligt vad jag hört. Tri-X var en sensation när den kom med 400ASA.
Men det är S/V negativ film, men det går ju att omvändnings framkalla även om man antagligen tappar känslighet.

Tror det var -78 som Fuji kom med Fujlicolor 400 som dom gjorde mycket väsen av, men den höll bara ca 200ASA. Kanske -80 kom Kodak med Kodacolor 400(som höll någorlunda för tror det var 50-64ASA jag hade inställt av misstag), men det är oxå negativ film.

Med dia fanns Agfa CT50 (50ASA) och Kodachrome64 (64ASA) på 60-talet, men det fanns säkert film med högre känslighet med usel kvalitet. Tror det var i andra halvan(troligen slutet) av 70talet som Agfa CT100 kom.
 
Ja redigeringen sker idag digitalt i dator. Men filmerna överförs till analog film och visas på de gamla projektorerna, precis som tidigare.
Jag tror i och för sig inte att de har digital redigering och överföring till film av reklamsnuttarna ute på biograferna.
 
hollywood ar sjukt bakatstravande och det kommer ta lang tid innan filmen ar dod. det ar mycket upp till fotografen och regissoren och for dom finns det val egentligen inte tillrackligt med fordelar att ta "risken"..

HD kommer att arbeta sig uppat i hollywood, inte att det kommer forst i dom dyra filmerna (med enstaka undantag tex starwars) och sedan letar sig ner allteftersom.

maste saga att filma digitalt kandes nastan hetare for 3-4ar sen(tex superman returns filmades digitalt) an vad det gor idag. men det ar saker pa gang. RED slapper som sagt nya kameror snart som antagligen kommer bli mycket poppis inom framforallt independent/lag/mellanbudget. sedan har jag for mig att avatar av james cameron som kommer i host filmas digitalt (och stereoskopiskt)


Hmm...

Även dom mera påkostade TV serierna som spelas in idag körs på 35mm film. Drömmer fortfarande om 70mm film återkomst till bioduken....

Själv har jag en HDV video kamera (Canon HV-20 som är mycket populär hos amatör filmarna) och är mycket nöjd med upplösningen men färgerna är rätt bleka och tråkigt och har den där video känslan. Jämför med scannad super-8 kodachrome och där är färgerna av fin kvalitet.

Tittar även på pappas gamla Super-8 kamera som han köpte i mitten av 70 talet så har den 5X zoom och f1.4 och kameran har ett jätteobjektiv om man tänker på hur liten en ruta är på 8mm film.

Filmkostnaden är rätt liten om man ser till den totala budgeten så jag tror att film kommer nog att leva ett tag till innan den digitala tar över.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar