Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken hastighet hade spelfilm på 70-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Filmen American Graffiti, Sista natten med gänget i Sverige, är filmad i Techniscope, vilket är bara hälften av det normala 35mm filmformatet vilket ger samma proportioner tom Cinemascope.
Den är också tagen mestadels utomhus på natten.
Men hur snabba var snabba filmer på denna tiden?
50-100 ASA?
Jag har sett filmen tusentals gånger, och efter att på senare år lärt mig en del om foto har min respekt för filmaren Haskell Wexler som filmade den filmen ökat till stora proportioner.
Hur i he...te filmar man motion pictures på natten med så långsam film?
 
Filmen American Graffiti, Sista natten med gänget i Sverige, är filmad i Techniscope, vilket är bara hälften av det normala 35mm filmformatet vilket ger samma proportioner tom Cinemascope.
Den är också tagen mestadels utomhus på natten.
Men hur snabba var snabba filmer på denna tiden?
50-100 ASA?
Jag har sett filmen tusentals gånger, och efter att på senare år lärt mig en del om foto har min respekt för filmaren Haskell Wexler som filmade den filmen ökat till stora proportioner.
Hur i he...te filmar man motion pictures på natten med så långsam film?

Dom gluggarna med störst öppning är nästan uteslutande till filmkameror. Barry Lyndon skall ha sener som är inspelade med en f0.7 lins. Fast ja, det är imponerande i alla fall. Jag vet inte vad det annars finns för tekniker, kan man spela in i halv fart och sedan dubbla rutorna när man spelar upp dom?

/Karl
 
Hur i he...te filmar man motion pictures på natten med så långsam film?

Just American Graffiti vet jag inte, den är ju bevisligen filmad kvälls/nattetid, men annars var/är det oerhört vanligt att man filmar mitt på dagen och färgkorrigerar med day-to-night-filter för att få det att se ut som kväll eller natt. Mycket komiskt att se långfilmer och tv-serier där folk är ute och smyger om nätterna och man ser tydliga eftermiddagsskuggor efter dem på marken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Day_for_night
 
vill ni se den mest vidriga night for day i filmhistorien sa titta pa The Deliverance. Tillochmed nosferatu fran 20talet var battre da de inverterade fargerna for att fejka natt!

I ovrigt riktigt cool film :)
 
Ja, ljusstark optik måste de ha använt. Haskell Wexler säger i en intervju att det var mycket besvärligt med dåtidens långsamma film och innan han fick George Lucas tillåtelse att använda mer ljus.
Skärpedjupet var bara sex tum (150mm) och man hann inte följa skådespelarna med skärpan.
Sedan bytte man ut lamporna i gatubelysningen mot 2.000W diton. Filmen ser f.ö ut att vara underexponerad, iaf på min tv.
Säkert för att höja nattkänslan.

Annars är väl slutartiden fast på filmkameror (1/24 sek (24 fps) och man har bara ASA och bländare att labba med.
 
Ja, ljusstark optik måste de ha använt. Haskell Wexler säger i en intervju att det var mycket besvärligt med dåtidens långsamma film och innan han fick George Lucas tillåtelse att använda mer ljus.
Skärpedjupet var bara sex tum (150mm) och man hann inte följa skådespelarna med skärpan.
Sedan bytte man ut lamporna i gatubelysningen mot 2.000W diton. Filmen ser f.ö ut att vara underexponerad, iaf på min tv.
Säkert för att höja nattkänslan.

Annars är väl slutartiden fast på filmkameror (1/24 sek (24 fps) och man har bara ASA och bländare att labba med.

vet inte vad det heter pa svenska, men normalt har man en shutter angle pa 180 grader i i en filmkamera. Det betyder att nar man som normalt filmar i 24 bilder per sekund sa exponerar man 1/48s per ruta
 
Just American Graffiti vet jag inte, den är ju bevisligen filmad kvälls/nattetid, men annars var/är det oerhört vanligt att man filmar mitt på dagen och färgkorrigerar med day-to-night-filter för att få det att se ut som kväll eller natt
Finns det som effekt i något (gärna gratis) bildbehandlingsprogram?
 
Tri-X 400 ASA/ISO kom i början av 1950-talet som 135-film. Som bladfilm fanns den redan 1939/40. Innan dess hade man väl 100-200Asa/ISO som snabbaste svartvita filmer. Färgfilmerna låg väl lite efter i utvecklingen. Men på 70-talet bör man ha haft även 200-400 ISO i färg.
 
Tri-X 400 ASA/ISO kom i början av 1950-talet som 135-film. Som bladfilm fanns den redan 1939/40. Innan dess hade man väl 100-200Asa/ISO som snabbaste svartvita filmer. Färgfilmerna låg väl lite efter i utvecklingen. Men på 70-talet bör man ha haft även 200-400 ISO i färg.

Även i spelfilm? Trodde de var hemskt långsamma.
GAF diafilm hade ju iofs 500 ASA i mitten av 70-talet.
 
Även i spelfilm? Trodde de var hemskt långsamma.
GAF diafilm hade ju iofs 500 ASA i mitten av 70-talet.

Masterfilmen (vad det nu kan heta på fikonspråk, den man kör i kameran) är förhållandevis snabb, däremot är filmen man för över till för distribution väldigt långsam. Alltså den film som körs genom projektorn.
 
Kan inte ett smack om filmkameror, men följer tråden med stort intresse. När tror ni de digitala filmkamerorna tar över? I TV filmer och shower har de väl redan gjort det, men i biofilmer?

Jag kom i kontakt med en firma som hade införskaffat en kamera från det Amerikanska företaget Red. De påstår sig ha löst problemet med den trista digitala känslan. Någon som vet mer om det?

Länk: http://www.red.com/

Edit: De har förresten börjat lansera stillbildskameror också med ganska kaxig marknadsföring. Bådar gott.
 
Senast ändrad:
The Knowing som kommer med Nicholas Cage är väl det som många hoppas skall ge RED nån sorts genombrott på riktigt. Vem vet. Che är ju filmad med RED också. Biobesökarna skiter nog fullständigt i det :) Det är ju iofs skönt att slippa looken från de värsta digitalexemplen som ser ut som konsumentvideo (Collateral taxiscenerna och 28 dagar senare bl.a.)

Såg en Finsk/Svensk krigsfilm i förrgår, 'Framom Främsta Linjen' och den är inspelad med S16mm och det kan man verkligen inte tro när man ser filmen.
 
Kan inte ett smack om filmkameror, men följer tråden med stort intresse. När tror ni de digitala filmkamerorna tar över? I TV filmer och shower har de väl redan gjort det, men i biofilmer?

Jag kom i kontakt med en firma som hade införskaffat en kamera från det Amerikanska företaget Red. De påstår sig ha löst problemet med den trista digitala känslan. Någon som vet mer om det?

Länk: http://www.red.com/

Edit: De har förresten börjat lansera stillbildskameror också med ganska kaxig marknadsföring. Bådar gott.

hollywood ar sjukt bakatstravande och det kommer ta lang tid innan filmen ar dod. det ar mycket upp till fotografen och regissoren och for dom finns det val egentligen inte tillrackligt med fordelar att ta "risken"..

HD kommer att arbeta sig uppat i hollywood, inte att det kommer forst i dom dyra filmerna (med enstaka undantag tex starwars) och sedan letar sig ner allteftersom.

maste saga att filma digitalt kandes nastan hetare for 3-4ar sen(tex superman returns filmades digitalt) an vad det gor idag. men det ar saker pa gang. RED slapper som sagt nya kameror snart som antagligen kommer bli mycket poppis inom framforallt independent/lag/mellanbudget. sedan har jag for mig att avatar av james cameron som kommer i host filmas digitalt (och stereoskopiskt)
 
Ni som verkar insatta idet här: Är det inte så, att oavsett hur man filmar så redigeras filmen digitalt i dator och kopieras till analog filmmedia för visning på bio? Jag vet att de flesta filmer fortfarande huvudsakligen filmas med 35mm-film, men redigeras med datorhjälp, och slutkopian som visas på bion är alltid analog film i vanlig projektor.
 
Ni som verkar insatta idet här: Är det inte så, att oavsett hur man filmar så redigeras filmen digitalt i dator och kopieras till analog filmmedia för visning på bio? Jag vet att de flesta filmer fortfarande huvudsakligen filmas med 35mm-film, men redigeras med datorhjälp, och slutkopian som visas på bion är alltid analog film i vanlig projektor.

idag ser pipelinen ut sahar (pa storre 35mm projekt):
*filmas pa 35mm
*scannas
*quicktimefiler (eller motsvarande) genereras av scansen och klipps
*de klipp som behover VFX skickas till postproduktionshus som lagger pa effekter/animationer
*ljudlaggning
* DI (digital intermediate) filmens farger justeras

(de sista 4 stegen sker mer eller mindre simultant beroende pa vilka scener man hunnit bli klara med, allt kan andras fram till de sista 3-4v innan premiaren)

sedan printas den antingen ut pa film igen for distribution till biografer, eller om det ar modernare biografer sa skickas en digital kopia pa filmen som sedan projiceras med en digital projektor.
 
Men moderna biografer visar på film med analog projektor. Alla stora biografer visar film på film och med projektor.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar