Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken hårthet på Skylight?

Produkter
(logga in för att koppla)

MindGem

Medlem
Jag läste en guide som sa att man gör rätt i att köpa en hårdare coating skylight filter för digitalkameror än för vanliga systemkameror.

Jag som är komplett amatör kan bara urskilja delar av vad detta betyder, så ett par frågor till er.

Jag har nu ett Hoya HMC 58 skylight på min Canon 400d.

Bör jag skaffa ett skarkare skylight filter eftersom jag fotograferar nästan alla mina bilder utomhus i starkt solljus.
Isåfall, vilket är rekomenderat att köpa och vad är det Maximala skylight filtret som finns?

Det finns (fanns) i och för sig två grader av skylight filter, 1A och 1B, där 1A var lite svagare färgat. Men använder du en digitalkamera och automatisk vitbalans märker du ingen skillnad, och med manuell vitbalans kan du få samma effekt utan filter. Avsikten med skylight filtren var att få en aningen varmare färgton och mindre blåstick med dagljusfilm.

MindGem, ditt filter är av lite bättre standardkvalitet. Så det finns ingen direkt anledning för dig att byta, dyrare filter som Hoya Super HMC eller Pro 1 Digital har lite bättre antireflexbehandling vilket kan vara viktigt om man är kräsen. Det synligaste resultatet av ett dåligt filter brukar vara reflexer från starka ljuskällor i bilden, oftast tydligast vid foto i mörker.

/Sara

Värt att nämna är också att. Om du som Sara var inne på använder ett skylight filter på en digital kamera. Så gör det ingen som helst nytta. Eftersom du har vitbalans inställningen.

Däremot är filtret tonat, vilket medför en förlust av ljus in i kameran. Så det du tappar är i princip -1 EV steg.

Så mitt råd är att ta av filtret och sätta på ett UV istället.

Nu är du ute och cyklar, Skylightfilter är förvisso tonade men ljusförlusten är försumbar (och inte i närheten av -1 EV).

/Sara

Givetvis gör det skillnad även på digitala kameror, men det kan kompenseras med vitbalansen. Om filtret ser ut att ha en viss färg vid genomlysning så har alltså övriga färger dämpats något. Det kan innebära att dessa måste förstärkas mer genom vitbalanseringen.
Om detta är bra eller dåligt beror på omständigheterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar