Annons

Vilken glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hejsan!
Kör idag med den vanliga kitgluggen till min K100D, vilken är en 18-55 f/3.5-5.6. Jag vill nu ha en ljusstarkare glugg, och tänker då genast på 50mm, f.1,4, men funderar även på Sigmas 24-60 f.2,8. Båda är ju bra mycket ljusstarkare än den jag har nu, och jag känner att jag inte behöver ändra brännvidsskalan så, jag klarar mig med båda.

Men frågan är mer, hur mycket snabbare slutartid får jag på f1.4 jämfört med f2.8? kan ni ge exempel? jag vill verkligen få upp slutartiden, men skärpedjupet är mindre viktigt. Antar att det inte är så stor skillnad mellan 1.4 och 2.8 vid maxbrännvidden?

båda ligger ju samma prismässigt, och båda har ju sina positiva sidor.

MVH
Marcus

bländarstegen är väl 1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 och så vidare och för varje steg som sjunker blir slutartiden dubbelt så snabb. så om du måste köra 1/15 på 5,6 så kan du köra 1/250 med 1,4.

Är det sån skillnad? snacka om grymt skönt isf! kanman ju sänka isot rejält i framtiden då.. det innebär att det skulle vara 1/60 ungefär på 2.8? eller räknar ja helt dumt?

Lillek skrev:
Är det sån skillnad? snacka om grymt skönt isf! kanman ju sänka isot rejält i framtiden då.. det innebär att det skulle vara 1/60 ungefär på 2.8? eller räknar ja helt dumt?

Beror ju på vilken bländare du kör med innan du kör med f 1,4.

Lillek skrev:

Om vi utgår från Robins räkneexempel så har du räknat rätt, ja.

det val du har nämt här beror ju på en hel del andrasaker än bara ljusstyrkan. det ena är ett fast objektiv, det andra är en zoom. 50'an motsvarar ju ungefär 75mm på digital, medan zoomen du nämner går från 36-105mm. så det beror ju på vad du är ute efter för typ av objektiv, om ljusstyrkan är de tenda avgörande så är ju 50an ett givet val, men vill du kunna vara mer flexibel så är zoomen ett bättre alternativ. det blir lite mer tänka när man kör med fast brännvidd, men det kan vara kul ibland=)

Ja., zoomen har ju sina fördelar, vilket är ett starkt + för den gluggen. Jag funderar mest på om jag klarar mig med 2.8, och kommer vara glad för de med brännvidsvalet.. Denna antar jag skulle fungera väldigt bra som porträttglugg med? Men det är väl egenligen 50mm f.1,4 med eller? Jag är nästan bara inne på att fota folk, och porträtt, så därför söker jag en bra glugg till detta. Usch, det är ett svårt val....

Visst är det svårt......
FA50/1,4 fördelar:
+ efter en del fotande får man in vad 50mm är bra till, både perspektiv och skärpedjup.
+ mycket objektiv för pengarna, nästa år kommer uppföljaren DA*55/1,4 SDM som säkert kostar mer än dubbelt av vad FA50/1,4 kostar. Men då kan man anta att den är vassare och den har inbyggd fokusmotor. Ska man köpa en FA50/1,4 så bör man passa på i år, eller vänta på nästa(DA*55/1,4)(ytterligare ett val).
+ bländare 1,4, när det är ~mörkt eller för mycket kort skärpedjup, f1,4 har långt skärpedjup på långt avstånd.
+ bra till porträtt
- det följer inte med motljusskydd(pirat är billigt)
- bara en brännvidd
- inte så skarp på 1,4

Zoomen känner jag inte till men du har med den naturligtvis flera objektiv i ett, som innebär att den är mycket allround. Sigma zoomen väger lite mer än din zoom(naturligt med f2,8). Vid bländare 2,8 har antagligen FA50 bättre skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar