Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken glugg väjer jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte tidigare i år ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875 och det sitter fortfarande på kameran, min "skräp" sigma-zoom ligger i väskan orörd.

Ett mer prisvärt objektiv vet jag inte om det finns på Nikon-sidan iaf. Dock känner jag ibland att jag skulle satsat på 35mm-varianten istället även om den är lite dyrare då crop-sensorn gör att man ibland kommer för tight inpå med 50mm.

Hej!
50/1.8 är inget att rekomendera till D5000 och D3100 eftersom dom inte har motor i huset och då får du ingen autofocus.

Vad menar du med närmare foto? Är det ett tele du är ute efter tex en 55-200 ? Om så är fallet skulle jag skippa att köpa nytt och leta efter ett beggat 55-200VR. I mitt tycke får du inget nytt som är något att ha för 2000kr.
Fredrik

Tänkte inte alls på den lilla detaljen med AF-motor i husen, bra att någon annan är mer uppmärksam än mig :) Kör på 35mm 1,8 då hehe

Nu vill jag ha ett kompleterande objektiv för närmare foto.

Ditt krav kan tolkas på två sätt:

1. Du vill ta bilder på små saker genom att gå nära. Till det krävs ett makroobjektiv, närbildslins eller mellanringar.

2. Du vill komma nära motiv långt borta. Till det krävs ett tele(-zoom)objektiv.

Eller menade du något tredje? Varken krav 1 eller 2 uppfylls av dina exempelobjektiv (35 resp 50mm normaloptik).

Per.

Ditt krav kan tolkas på två sätt:

1. Du vill ta bilder på små saker genom att gå nära. Till det krävs ett makroobjektiv, närbildslins eller mellanringar.

2. Du vill komma nära motiv långt borta. Till det krävs ett tele(-zoom)objektiv.

Eller menade du något tredje? Varken krav 1 eller 2 uppfylls av dina exempelobjektiv (35 resp 50mm normaloptik).

Per.

du har så rätt! mycket slarvigt uttryckt. Jag behöver ett objektiv för att ta makrofoton, närbilder osv osv...

gärna med inbyggd AF motor somsagt....

Jag behöver ett objektiv för att ta makrofoton, närbilder osv osv...

gärna med inbyggd AF motor somsagt....

Det blir nog svårt att få för under 2000:-, tyvärr. De billigaste har ett pris runt 5000:- Ett alternativ kan vara att prova tekniken genom att köpa närbildslinser. Det finns rätt usla för någon hundralapp upp till riktigt bra för ca 1000:-.

Per.

Det är sant. Jag fixerade nog för mycket på 1:1-objektiven.

Vad får man för avbildningsskala på ett dylikt?

Per.

PS. 1:2, jag slog just upp det. Inte dåligt!
Tamrons motsvarighet är ännu billigare men verkar ha samma avbildningsskala. Tyvärr har inget av dem VR, men det kan man nog inte räkna med i den prisklassen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar