Annons

Vilken glugg sk jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke H

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet om vilken vidvinkel zoom jag ska köpa till min D50.

Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM eller
Tokina AT-X 12-24/4

Vad säger ni som vet lite mer än jag om saken.
Har ni nått beg. ni vill bli av med så är det bara meddela mig.

MvH
Joakim H

• Best “bang for the buck”: Sigma 10-20mm or Tokina 12-24mm
Inte ens dom kunde bestämma sig :)
Men jag har ju beställt en nikon 18-200 så 10-20 kanske är bättre komplement. Men å andra sidan har den sämmre bländare. Så jag är tillbaka på ruta ett.

Det beror ju lite på hur den ska användas. 12-24 ger ju inte lika mycket vidvinkel, men är mer mångsidigt då det går upp i nästan normalbrännvidd. Sigmat har tyst fokusmotor i objektivet, och är något mindre och lättare. När det gäller ljusstyrkan behöver det inte vara nåt större problem, eftersom man ändå kan handhålla ganska långa tider med rejäl vidvinkel. Kan du få skarpa bilder vid 1/50 med en glugg på 50 mm så kan du alltså få lika skarpa med 1/10 vid 10 mm. Det ska vara rätt mörkt då alltså innan man måste plocka fram stativet. Emellertid får man tänka på att man kanske vill blända ner en smula för att få kantskärpa, och då är det förstås bra med f/4 över hela spannet.
Själv hade jag nog valt 10-20, men det beror ju på vad man har för normalzoom. Jag har 17-50, och det är ganska vidvinkligt redan det, så det känns lika bra att "ta i" ända ner till 10 mm.

Det blev en sigma 10-20.
Bränvidden och HSM motorn vann över ljusstyrkan. Får se om man blir nöjd med valet.

Står själv och funderar mellan dessa objektiv.
Är faktiskt mest sugen på Sigman pga vidare vidvinkel. Men Cyberphoto verkar ej gilla Sigman och det gjorde ej heller tidningen foto...

Är du nöjd med din Sigma?

Jag är bara en enkel nybörjare inom foto och har inte haft möjlighet att testa Tokina 12-24. Men jag gick efter dom tester och recensioner jag hittade och Sigmans vidvinkel.

Enligt mitt tycke så blir det skarpa bilder och hsm motorn fokuserar bra.

Har inte blivit så mycket fotande med den ännu så att jag kan ge nått bättre utlåtande, dåligt väder och så fick jag mitt efterlängtade 18-200 vr dagen efter.

/Joakim H

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar