18-70 mm kan funka bra till fiskporträtt på revet, medelstora firrar. Förmodligen kommer du att behöva köpa försättslins, +2 till +4 dioptrier för att kunna anända zoomen i en välvd port. Denna zoom är dock inte optimal för användning i UV-sammanhang, eftersom det i alla lägen blir en kompromiss om du använder en dome port (optiska centrum flyttar sig vid zoomning) och du blir begränsad till att utnyttja området ca 35-70 mm om du använder en flat port.
Själv fick jag efter att ha provat litet med 18-70 införskaffa dyrklumpen DX 17-55/2.8 som har en bättre design. Den funkar utan försättslins på hajar och vrak i min domeport med mellanring på porten, men för att få någon närgräns att tala om måste jag slänga på en +4 dioptriers försättslins. Då funkar den dock även på håll, men det reducerar ju den optiska prestandan som man betalt dyrt för.
Summa summarum är zoomobjektiv - hur fördelaktigt det än är rent konceptuellt - ingen hit i UV-sammanhang. Den bäst fungerande allroundzoomen, som också många tillverkare har anpassat portar till, är nikons DX 12-24 mm.
Det som däremot funkar utmärkt i nästan alla sammanhang utom makro är fisheye. Det är under vattnet denna optiska konstruktion glänser! Så för vrak, revscenerier, dykarporträtt, hajar, delfiner, mm, är fisheye det rätta valet, i synnerhet om du har en port som är helt optimerad för den lins du har, så att du inte får kantdistorsion.
Vad du än gör, och vilken lösning du än väljer, så testa här hemma, om inte annat så på närmaste badhus. Tag med prylar ned som du kan plåta för att testa närgräns, mittskärpa och kantskärpa vid olika brännvidder och bländare, hantering av zoomen, etc. Om du måste ta ned 18-70 så fundera på att köra den i en flat port som fast brännvidd. Ställ in den inför dyket på 35mm eller 50 mm eller vad som känns vettigt. Kolla att du inte får vinjettering. Då kan det bli riktigt bra! Här några exempel:
Fiskstim. 18-70 med låst brännvidd, flat port
Hajar. 18-70 med låst brännvidd, flat port
Hajarna kom generellt för långt bort, för mycket vatten emellan för att ge bra bilder. De blev för blåa.
Vrak. Fisheye DX 10.5 mm/2.8
Citronhaj: DX Fisheye 10.5 mm/2.8.
Revhaj. 17-55 mm/2.8 på 55 mm med dome port. Ingen försättslins.
Du hittar flera exempel i
mina album.
Lycka till med val, testande och framför allt fotograferandet i Sudan. Det blir säkert otroligt häftigt!