Annons

Vilken GLIDECAM HD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hej

Har blivit mer och mer intresserad av att införskaffa mig en Glidecam.
Då min förebild inom filmning, Devin Graham använder sig Glidecams och se vilka fantastiska klipp man kan få (http://www.youtube.com/watch?v=uBLccEDmn40)

Min fråga är, vilken Glidecam HD modell passar mig bäst? Jag tror Devin Graham har använt sig av både HD2000 (den lättare) och HD4000 (den tyngre).

Jag har Canon 600D med medföljande EF-S 18-55 IS II objektiv. Har inte bestämt mig vad nästa objektiv blir.

Här är Glidecams hemsida: http://www.glidecam.com/.

Tips och råd? Tack på förhand!

/ Patrik Jonsson

Han gör häftiga filmer och i de flesta av dom använder han HD2000. Han skriver oftast vilken utrustning han använt i sina filmer på sina inlägg. Kolla även denna filmare, använder också HD2000, http://vimeo.com/31240369 Jag tror du skall börja med HD2000, finns en storlek mindre men som sagt beror vad du skall använda den till.

Har hd4000 och den är rätt tung... Riktigt bra men for tung för att filma längre stunder. Väst är nästan ett måste.

Måste säga att jag är sjukt sugen på en Glidecam HD 2000 från typ scandinavian.

Känns hyffsat prisvärt när den kostar 500 dolleros från B&H, och på ScP 5k.
Mkt pengar såklart, men det känns nästan som ett bättre tillbehör än en slider.

Ngn som har lite erfarenhet av Glidecam HD serien å har lite schyssta grejer å visa?

Armstöd till glidecam hd2000

Hej

Jag köpte en glidecam HD2000 från scandinavianphoto förra veckan och filmar med min Canon 60d med 17-85mm. Det går att filma ca 3-4 minuter sen är man trött i armen. Istället för att köpa de armstöd som finns för 2000kr och väst för 20000kr så byggde jag en enkel och bra upphängning som kostade ca 200kr och gör att jag kan filma 15 minuterstagningar utan att bli det minsta trött.

Jag byggde dels ett armstöd av en 30x2,5cm plåtbit som jag borrade ett 12mm hål i ena änden och där fäste jag en 100mm M12-bult. På bulten fäste jag ett aluminiumrör med ytterdiameter 20mm vilket passar in i handtaget på HD2000 och HD4000. Jag köpte sen en vit sittdyna i tyg från Clas Olsson som jag stack in plåtbiten. Sedan drar man åt allt runt armen med några karborreband runt armen och vips har man en billig lösning på ett armstöd som gör att man orkar filma dubbelt så lång tid.

För att orka bära allt ännu längre tid så köpte jag 2m x 5cm elastiskt band i en tygaffär. Jag band fast ändarna i ena kardborren på armstödet och sen lade jag den som två öglor runt nacken. På så vis avlastar man armen helt från den tunga belastningen samtidigt som man har utrymme att röra armen några decimeter upp och ner. I helgen filmade jag utan problem 15 minuter på en gång utan att bli trött.

/Mattias

Hej

Jag köpte en glidecam HD2000 från scandinavianphoto förra veckan och filmar med min Canon 60d med 17-85mm. Det går att filma ca 3-4 minuter sen är man trött i armen. Istället för att köpa de armstöd som finns för 2000kr och väst för 20000kr så byggde jag en enkel och bra upphängning som kostade ca 200kr och gör att jag kan filma 15 minuterstagningar utan att bli det minsta trött.

Jag byggde dels ett armstöd av en 30x2,5cm plåtbit som jag borrade ett 12mm hål i ena änden och där fäste jag en 100mm M12-bult. På bulten fäste jag ett aluminiumrör med ytterdiameter 20mm vilket passar in i handtaget på HD2000 och HD4000. Jag köpte sen en vit sittdyna i tyg från Clas Olsson som jag stack in plåtbiten. Sedan drar man åt allt runt armen med några karborreband runt armen och vips har man en billig lösning på ett armstöd som gör att man orkar filma dubbelt så lång tid.

För att orka bära allt ännu längre tid så köpte jag 2m x 5cm elastiskt band i en tygaffär. Jag band fast ändarna i ena kardborren på armstödet och sen lade jag den som två öglor runt nacken. På så vis avlastar man armen helt från den tunga belastningen samtidigt som man har utrymme att röra armen några decimeter upp och ner. I helgen filmade jag utan problem 15 minuter på en gång utan att bli trött.

/Mattias

Skulle vara trevligt att se allt på bild...

Bild på armstöd

Här är en bild på hur riggen ser ut. Glidecam HD2000. Det vita jag har på armen är inte gips utan en vit sittdyna köpt på Clas Ohlson med kardborreband runt. En plåt sitter instucken på undersidan av sittdynan och en bult går igenom den och upp i glidecamens handtag.
Det jag har runt nacken är ett elastiskt band lagt två varv runt nacken och runt min arm.

Funkar väldigt bra att filma långa tagningar. Jag ska snygga till allt lite och fixa någon sele så jag slipper ha elastiska bandet runt nacken vilket kan bli jobbigt efter längre tid.

/Mattias

Bilagor

• GlidecamHD2000_armstöd.jpg
    GlidecamHD2000_armstöd.jpg
    21.1 KB · Visningar: 931
Här är en bild på hur riggen ser ut. Glidecam HD2000. Det vita jag har på armen är inte gips utan en vit sittdyna köpt på Clas Ohlson med kardborreband runt. En plåt sitter instucken på undersidan av sittdynan och en bult går igenom den och upp i glidecamens handtag.
Det jag har runt nacken är ett elastiskt band lagt två varv runt nacken och runt min arm.

Funkar väldigt bra att filma långa tagningar. Jag ska snygga till allt lite och fixa någon sele så jag slipper ha elastiska bandet runt nacken vilket kan bli jobbigt efter längre tid.

/Mattias

Det var bra gjort! Själv köpte jag arm o väst... blev dyrt. :(

Användande av glidecam

Hur använder du din Glidecam och till vad? I vilka fall använder du väst?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar