Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken framkallningsfirma skall man använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa B

Aktiv medlem
Nu när jag skall ge mig in i den digitala fotograferingsdjunglen på allvar har jag börjat titta på olika alternativ för att få ut bilderna på papper. Egen Bläckstråleskrivare går bort på grund av allt meck, utskriftkostnaden samt den bristande kvalitén.

Jag har tittat en del på nätet och hittat colormailer som har rimliga priser, bra mjukvara för MacOS X samt bra förstoringsmöjligheter (upp till 50X70).

Har någon erfarenhet av dem eller har bättre alternativ? Hur är färgäktheten? Vilken gamut har de, full RGB eller mer åt CMYK?
 
Kameradoktorn erbjuder en liknande tjänst och då kan man ju hämta ut bilderna själv om man bor i Stockholm. Tyvärr är programmet man använder enbart kompatibelt med Mac OS 9 (classic)...
 
Fotolabo är faktiskt riktigt bra när det gäller digitala bilder.
Bra priser och snabb leverans.
Dessutom kan man ladda ner labbets ICC-profil på deras hemsida vilket gör att färgerna blir väldigt bra.
 
NiklasD100 skrev:
Fotolabo är faktiskt riktigt bra när det gäller digitala bilder.
Bra priser och snabb leverans.
Dessutom kan man ladda ner labbets ICC-profil på deras hemsida vilket gör att färgerna blir väldigt bra.

Vilken hemsideadress har de?

/Anders
 
ICC?

Då jag har problem med Colormailers filtrering så låter det härmed ICC intressant. Jag har laddat ner profilen till min dator. Vad ska jag göra med den nu? Förklara gärna steg för steg då jag inte fattar någonting av sånt här. (Har Paint shop pro 7.0)
 
kan man använda ICC i PSP

Kan man använda ICC då man arbetar med Paint Shop Pro också? Jag hittar inget om detta i hjälpavsnitten i programmet. Kanske går det att indirekt använda det genom att installera profilen i Windows? Hur går man till väga i så fall. Om någon kan förklara så tänk på att jag kanppt vet vad en ICC-profil är (förklara steg för steg då jag aldrig gjort något liknande- Jag vet inte ens hur man ominstallerar OS:et trots att mitt Windows 98 verkligen suger. Det var förvisso kanske inte helt relevant.) Jag tror att jag inte är ensam om att få veta detta (Vi som ej har råd eller tillgång till piratkopior av PS)
 
Det trevliga med Colormailer är att deras porto är 24.95 oavsett storlek och antal, även på 50x75 samt att de större bilderna är lite billigare. Musmattor är ju kul också. Jag får nog testa båda helt enkelt.
 
pappersbilder via nätet

Kolla in Önskefotos sida för digitala bilder.
Priserna är billigare då du beställer via nätet med egna filer än om du skickar via Posten.
Jag är med mina två leveranser jag hittils gjort mycket nöjd. Ca 1 veckas leveranstid
mvh / Hansa
 
Tompa B skrev:
Det trevliga med Colormailer är att deras porto är 24.95 oavsett storlek och antal, även på 50x75 samt att de större bilderna är lite billigare. Musmattor är ju kul också. Jag får nog testa båda helt enkelt.

Fotolabos priser på nätet är inte de riktiga priserna.
De priserna finns i uppladdningsprogrammet man använder sig av och är cirka halva priset av de på deras hemsida.
 
Re: ICC?

Tonyeagle skrev:
Då jag har problem med Colormailers filtrering så låter det härmed ICC intressant. Jag har laddat ner profilen till min dator. Vad ska jag göra med den nu? Förklara gärna steg för steg då jag inte fattar någonting av sånt här. (Har Paint shop pro 7.0)

Det första du måste göra är att kalibrera din skärm.
Annars har du ingen nytta av en ICC profil.
 
Värdelös hemsida har de dock! Hittar ingen prisliste och det står inte vad portot kostar. Kan dom göra förstoringar digitalt också?
 
Tompa B skrev:
Det trevliga med Colormailer är att deras porto är 24.95 oavsett storlek och antal, även på 50x75 samt att de större bilderna är lite billigare. Musmattor är ju kul också. Jag får nog testa båda helt enkelt.

Fotolabo tar 19,95 kr oavsett storlek.. :)
Dessutom har de en leveranstid på oftast 2-3 dagar vilket är betydligt kortare än Colormailer vad jag förstått?
 
Tompa B skrev:
Värdelös hemsida har de dock! Hittar ingen prisliste och det står inte vad portot kostar. Kan dom göra förstoringar digitalt också?

Fotolabos aktuella priser:

10x15 - 2,95
13x19 - 6,95
20x30 - 29,95
34x50 - 99,00
50x75 - 199,00

sist jag använde mig av dom var faktiskt priserna på förstoringar lägre... :p
 
Hur då?

Hur menar du att jag ska kalibrera min skärm? Och om jag gjort det - Hur använder jag sedan ICC-profilen?
 
Jag var lite otydlig innan, det var Önskefotos hemsida som jag tyckte var dålig, där hittade jag inga priser.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.