Annons

Vilken frakt för beg kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy_77

Medlem
Går och funderar på att köpa en beg Nikon D800/800E, men är lite tveksam vilken typ av frakt som finns tillgänglig som försäkrar upp till ca 15000 kr.

Schenker privpak tex försäkrar bara upp till 1500 + frakt.

Någon som har bra(och dåliga) erfarenheter att dela med sig?

/Jimmy

Är du säker på att du vill göra affären på distans till det beloppet?
För egen del skulle det behöva vara en nära släkting minst för att inte träffas öga mot öga.

Går och funderar på att köpa en beg Nikon D800/800E, men är lite tveksam vilken typ av frakt som finns tillgänglig som försäkrar upp till ca 15000 kr.

Schenker privpak tex försäkrar bara upp till 1500 + frakt.

Någon som har bra(och dåliga) erfarenheter att dela med sig?

/Jimmy

Postens inrikes postpaket är försäkrat upp till 50000 kr, dessutom snabbast och relativt billigt.

Nackdelen

med Bussgods är att de inte är direkt billiga. Brukar använda mig av dem när jag behöver skicka "på samma dag" men annars använder jag mig av Posten.

Posten ställer orimliga krav på emballage för att de ska ersätta skadat gods. Ditt paket ska tåla att träffas av ett annat paket, 35 kg tungt, som faller från 1,5 m höjd, eftersom det tydligen kan inträffa under sorteringen. De har krossat gods för mig. Ingen ersättning. Att få ut från Bussgods försäkring var dock vid ett annat tillfälle inga som helst problem.

"Posten ställer orimliga krav på emballage för att de ska ersätta skadat gods. Ditt paket ska tåla att träffas av ett annat paket, 35 kg tungt, som faller från 1,5 m höjd, eftersom det tydligen kan inträffa under sorteringen"

Man blir lite skeptisk till att skicka kameror med posten, DHL, Schenker etc. när man sett detta: https://www.youtube.com/watch?v=9qnffPuZCMw
Nu gäller den här filmen DHL, men jag kan från säker källa meddela att personalen på Posten (i en stad jag inte nämner här) har längdkastningstävling med paketen när chefen inte är på plats...
Det känns lite "så där" att t.ex. skicka in en kamera på kalibrering för att den gått i backen från en halv meters höjd (vilket är aktuellt för mej) och sedan få den tillbakaskickad på detta sätt.
Så, att följa Postens orimliga krav kanske inte är så dumt. De vet väl vad som händer på vägen...

Om det inte är orimligt långt (dyrt) för att ta sig till säljaren/köparen så kan man ju ta det som en trevlig fotoutflykt inklusive kaffetermos och mackor med stekt falukorv och ägg... ;-)

Eller komma överens om att man möts på halva vägen. 15 papp är mycket pengar.....

Tack för svaren! Jag är väldigt skeptisk till att betala 15 papp och sedan vänta på ett paket, det får nog bli att jag avvaktar lite och ser om något dyker upp närmare.

Bara lite frustrerande när det dyker upp perfekta objekt och de alltid är 50 mil bort...

Nu gäller den här filmen DHL, men jag kan från säker källa meddela att personalen på Posten (i en stad jag inte nämner här) har längdkastningstävling med paketen när chefen inte är på plats...
Det känns lite "så där" att t.ex. skicka in en kamera på kalibrering för att den gått i backen från en halv meters höjd (vilket är aktuellt för mej) och sedan få den tillbakaskickad på detta sätt.
Så, att följa Postens orimliga krav kanske inte är så dumt. De vet väl vad som händer på vägen...

Lite löjlig och onödig kommentar. Sunt förnuft gäller när man packar värdefulla saker. Man skickar inte en kamera i ett sladdrigt kuvert. Har skickat och tagit emot kameror, objektiv och andra ömtåliga prylar och aldrig råkat ut för något missöde. Välpackade paket är aldrig något problem och att tro att personalen skulle ha tid och lust att leka med försändelser är kränkande. Men som sagt; man kan aldrig packa för noggrant.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto