ANNONS
Annons

vilken fotokamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att man kunde köpa Sony a230 på Media Markt för 2700kr i ett reklamblad. Dock finns den inte på internet att länka+att det kanske bara var en tillfällig kampanj. Den finns för ungefär 3500kr i andra affärer.

Det är egentligen mest värt att köpa en systemkamera då det finns mycket mer utrymme att utvecklas och uppgradera sig med olika objektiv. Om du vill köpa begagnat finns det ännu billigare.

Satsa helldre på en Nikon D3000 elr Canon eos 1000D
Kostar runt 4 tusen.
Sen kanske du kan köpa till ett objektiv

Men kan ge några tips på en långzoom
Nikon p90 , 24 gångers zoom . men den kostar kanske runt 3500 kr , den har även typ 20 motivlägen. och manuella inställningar
Jag hade en p80 och den var super !

ta det lungt jag valde frilansfotograf bara för att dett fanns inget annat och välje eftersom jag jobbar inte som fotograf och är inte fotograf student så jag bar tog en och du märker att i nästan alla mina inlägg har jag skrivit order "nybörjare" så du borde fårstå jag jag är nybörjar och en vanligt person som tycker och fotografera :D

Vad sägs om "amatörfotograf" då?

Ska jag vara ärlig tycker jag inte att Fotosidans forum är särskilt bra för personer som söker kameror för att bevara sina minnen. Med det menar jag inte att mer engagerade fotografer inte också vill bevara sina minnen. MEN det är stor skillnad på att vara så pass fotointresserad att man köper en systemkamera istället för en kompaktkamera eller långzoomare. Jag har läst flera trådar i detta forum och hela tiden försöker man omvända trådskaparens önskning till det ni anser är rätt.

Systemkameror är roliga att "leka" med och för en som har höga krav på sina bilder är systemkameran ett självklart val. Jag anser däremot att systemkameran verkligen inte passar alla människor bara för att de vill ha så bra bild som möjligt. Med det menar jag att om en person vill ha tips och råd på vilken kompaktkamera eller långzoomare som är bäst på marknaden, så ska den också få det. Varför be en person att köpa en systemkamera som inte alls är intresserad av sätta sig in i fotografering på den nivån eller som ska ha med kameran överallt för att föreviga sina minnen?

Jag vet flera fotoentusiaster som flitigt tar med sig sin systemkamera nästan överallt, men med tanke på kamerahusets pris och alla tillbehör så är det inte självklart för en simpel människa med begränsad ekonomi att ta med den överallt. Dels är det mycket att bära på och dels är det en dyr sak att bära. Jag personligen känner mig inte som ett lovligt byte när jag går runt med en liten kompaktkamera, men när jag går runt med en stor systemkamera så blir jag genast medveten om att det finns de som ser att den kostar mycket. Det finns dyra kompaktkameror också - men det syns inte på dem att DEN och DEN är dyr.

Det blev ett långt och gnälligt inlägg, ber om ursäkt för det. Jag förstår att ni alla vill väl och säkert ser det så himla självklart att systemkamera - det ska man ha! Jag ser det också rätt självklart. Däremot har jag absolut inte glömt kompaktkamerors och långzoomares syfte - nämligen små och användarvänliga. Även proffsfotografer brukar komplettera sin systemkamera med en kompaktkamera eller långzoomare, för att han inser att det inte alltid är lägligt att släpa med sig sin systemkamera.

Trådskaparen:
Jag rekommenderar långzoomaren Panasonic Lumix DMC-FZ38. Det är den bästa långzoomaren på marknaden idag. Den är något stor men ska du vekligen ha bra bild är det den här du söker. Den går på ca 3500:- kamerahuset (med väska och minne ca 4000:). Jag tycker den är prisvärd! Måste priset ligga på max 3000:- rekommenderar jag dig istället en kompaktkamera om du har höga krav på bildkvalitén. Det finns betydligt fler och bra kompaktkameror att rekommendera dig. Den billigaste testade långzommaren hos CyberPhoto är Fujifilm Finepix F80 EXR som kostar ca 2500:- och den skulle väl fungera om du verkligen måste ha en långzoomare. Hade jag varit du hade jag istället valt att spara ihop till FZ38, men du avgör självklart själv hur du ska göra.

Lycka til!

Senast ändrad:
Ska jag vara ärlig tycker jag inte att Fotosidans forum är särskilt bra för personer som söker kameror för att bevara sina minnen. Med det menar jag inte att mer engagerade fotografer inte också vill bevara sina minnen. MEN det är stor skillnad på att vara så pass fotointresserad att man köper en systemkamera istället för en kompaktkamera eller långzoomare. Jag har läst flera trådar i detta forum och hela tiden försöker man omvända trådskaparens önskning till det ni anser är rätt./..snip../
Lycka til!

Så vad är det meningen att Fotosidan skall vara då? En samlingsplats för foto-intresserade, eller en gratis rådgivnings- och prisbevakningscentral för icke foto-intresserade allmänkonsumenter som "bara vill bevara sina minnen"?

Inget ont om trådskaparen som ställer ärliga frågor och visar intresse (och inriktning) i sina frågeställningar. Det är aldrig lätt att veta var man ska börja leta om man inte har några förkunskaper - bara vet att man "vill ta bättre foton".

Men ett lämpligt svar är kanske att länka ut ett par tester/fotosajter som koncentrerar sig på att recensera kameror? Detta tvingar dock frågeställaren att ta egna beslut, tänka över inköpet/användandet, och utföra eget arbete i efterforskningarna kring sitt inköp - vilket jag oftast bara kan se fördelar med.

http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM
http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/

Frågorna "vad vill du använda kameran till" och "vilka krav på bilderna ställer du" måste ju ställas om det ska finnas en chans att ge vettiga svar. Annars går det lika bra med en slumpgeneratorbaserad modellbeteckning och ett standardformulär för intresse kombinerat med en snabblänk till pricerunner.

DET hade jag tyckt varit mycket otrevligare.

Låt ägneos fråga på. Mitt förslag, eftersom grundkravet var "bättre bildkvalitet", hade varit en begagnad Nikon D40/60 eller Canons motsvarande modell 400D, eller en Sony A100/200 om man hittar detta för samma pris - kombinerat med deras paketglugg 18-55 (helst den stabiliserade versionen, om man hittar ett sånt paket) - dessa går ofta att hitta för 2500-3000kr. Dessa kameror slår samtliga kompakter på fingrarna vad det gäller bildkvalitet (med råge, i många år till!) - men har ju nackdel av sin storlek.

Så vad är det meningen att Fotosidan skall vara då? En samlingsplats för foto-intresserade, eller en gratis rådgivnings- och prisbevakningscentral för icke foto-intresserade allmänkonsumenter som "bara vill bevara sina minnen"?

Jag är väl medveten om att Fotosidan vänder sig till fotoentusiaster. Däremot kan jag tänka mig att flera vanliga konsumenter ("som bara vill bevara sina minnen") tänker att de kan få bra tips och råd på en sida som Fotosidan. Kan dessutom inte riktigt förstå hur ni kan vara så negativa till kompaktkameror. Kompaktkameror har ju faktiskt ett syfte även för oss fotoentusiaster eller är alla här så rika eller säkra att de släpar med sig sin systemkamera precis överallt? På fester, på en fullkomligt ostadig utflykt eller som har den med sig hela tiden för att snabbt kunna plocka fram den och fota något oväntat?

Inget ont om trådskaparen som ställer ärliga frågor och visar intresse (och inriktning) i sina frågeställningar. Det är aldrig lätt att veta var man ska börja leta om man inte har några förkunskaper - bara vet att man "vill ta bättre foton".

Men ett lämpligt svar är kanske att länka ut ett par tester/fotosajter som koncentrerar sig på att recensera kameror? Detta tvingar dock frågeställaren att ta egna beslut, tänka över inköpet/användandet, och utföra eget arbete i efterforskningarna kring sitt inköp - vilket jag oftast bara kan se fördelar med.

http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM
http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/

Frågorna "vad vill du använda kameran till" och "vilka krav på bilderna ställer du" måste ju ställas om det ska finnas en chans att ge vettiga svar. Annars går det lika bra med en slumpgeneratorbaserad modellbeteckning och ett standardformulär för intresse kombinerat med en snabblänk till pricerunner.

DET hade jag tyckt varit mycket otrevligare.

Självklart kan och ska man ge tips på olika sidor som testar olika kameror (försök gärna länka svenska sidor med eftersom alla inte klarar av engelska!). Däremot är det väl inte mindre intressant att veta enskilda användares åsikter för det?

Låt ägneos fråga på. Mitt förslag, eftersom grundkravet var "bättre bildkvalitet", hade varit en begagnad Nikon D40/60 eller Canons motsvarande modell 400D, eller en Sony A100/200 om man hittar detta för samma pris - kombinerat med deras paketglugg 18-55 (helst den stabiliserade versionen, om man hittar ett sånt paket) - dessa går ofta att hitta för 2500-3000kr. Dessa kameror slår samtliga kompakter på fingrarna vad det gäller bildkvalitet (med råge, i många år till!) - men har ju nackdel av sin storlek.

Påstår du att hon har den bästa kompaktkameran på marknaden? Finns det ingen som ger (kanske avsevärt) bättre bild än den kompaktkamera hon har?

Jag menar inte att trådskaparen inte alls kan tänka sig en systemkamera, däremot vet jag flera som lägger ut mer pengar än nödvändigt. Man måste vara intresserad av systemkamerans egenskaper för att det ska bli sådär suveräna bilder. Att bara gå och köpa en systemkamera och tro att man ska få glasklara bilder är tokigt. Hur bra bilderna blir hänger inte bara på kameran utan på den som håller i den också.

Jag personligen tycker att systemkameror kostar för mycket (ny som begagnad med alla tillbehör) om man verkligen inte tänker förvalta det på rätt sätt. Det handlar inte då bara om att den kostat mycket (man blir så försiktig att man inte tar med den fast men velat) utan den är för tung för att orkas ta med överallt.

Om jag läser ditt inlägg på rätt sätt läser du mitt inlägg på "fel" sätt, onödigt negativt. I stället för att gnälla på mig, kan du väl hålla dig till att lägga din tid på att antingen:

a) lägga ner en kvart på att leta fram tre produktlänkar till till kompaktkameror du tycker verkar bra / vet är bra - hos bra återförsäljare som du själv litar på.

eller:

b) leta upp och länka till en svenskspråkig test / sammanfattning du tycker verkar vettig, och låta ägneos leta upp inhandlingställe själv.

Nu gjorde du åtminstone hälften av detta så all heder för den sakens skull! :)

Jag skulle till listan vilja lägga till:
FujiFilm F70 EXR - som jag föredrar framför efterföljaren F80
Samsung WB-650 - mest för att den inte är dålig på något, och för den fantastiska skärmen - viktigt på en kompakt där man ju inte har någon sökare.

de finns båda på pricerunner/prisjakt - med länkar till information om kamerorna, samt recensioner.

Om jag läser ditt inlägg på rätt sätt läser du mitt inlägg på "fel" sätt, onödigt negativt. I stället för att gnälla på mig, kan du väl hålla dig till att lägga din tid på att antingen:

a) lägga ner en kvart på att leta fram tre produktlänkar till till kompaktkameror du tycker verkar bra / vet är bra - hos bra återförsäljare som du själv litar på.

eller:

b) leta upp och länka till en svenskspråkig test / sammanfattning du tycker verkar vettig, och låta ägneos leta upp inhandlingställe själv.

Nu gjorde du åtminstone hälften av detta så all heder för den sakens skull! :)

Jag skulle till listan vilja lägga till:
FujiFilm F70 EXR - som jag föredrar framför efterföljaren F80
Samsung WB-650 - mest för att den inte är dålig på något, och för den fantastiska skärmen - viktigt på en kompakt där man ju inte har någon sökare.

de finns båda på pricerunner/prisjakt - med länkar till information om kamerorna, samt recensioner.

Jag gnäller inte på dig! :O Mitt inlägg var egentligen riktat till alla som bara rekommenderar systemkameror hit och dit. Det är inget fel i det, men på vissa låter det som att de minsann ska övertyga trådskaparen om att köpa en systemkamera till vilket pris som helst. Hon har ju trots allt en begränsad budget och efterlyste således inga specialfunktioner. Tyckte hennes inlägg lät som om hon inte var särskilt insatt alls och det brukar betyda ointresse. Jag är själv novis men jag har ett intresse som gör att jag försöker läsa på mig så gott det går tills jag har en systemkamera i handen att lära mig mer av.

Jag har redan tipsat henne om långzoomare med länkar till CyberPhoto som är den sida jag i princip alltid utgår ifrån. De har en bra sökning, support och deras test har alltid stämt när jag gjort fler sökningar på vad andra tester skriver om exakt samma modell.

Sen kan hon välja att använda Prisjakt för prisjämförelse men personligen skulle jag betala någon hundralapp mer och beställa hos CyberPhoto. De är absolut inte bland de dyraste men inte de absolut billigaste heller alltid, däremot är de billigaste oftast utländska sidor och dessa rekommenderar jag ingen svensk att köpa ifrån. Jag tycker det är otryggt och osmart att beställa från en utländsk sida eftersom man inte har samma köpvillkor som i Sverige, supporten blir aldrig detsamma och ibland följer det inte med svensk bruksanvisning. Enda anledningen att inte köpa hos CyberPhoto skulle vara för att det fanns någon annan seriös svensk sida som råkar ha den billigare (såsom Dustin home) eller för att det inte skiljer mycket i att köpa den på sin orts OnOff-butik eller dylikt.

Kompaktkameror kan jag väl föreslå men hon har fortfarande inte kommenterat mina förslag på långzoomare, som trots allt var det hon efterlyste från första början.

Dock förstår jag även alla de som är lite trötta på "Va ska ja köpa - vill ta feta bilder"-trådar. Tittar man på BARA denna söndags skörd så är det väl fem-tio trådar hittills med personer som för första gången loggar in på FS - och ställer frågan.

Mer än hälften av dessa trådar kommer sluta i att tio medlemmar har meddelat sin åsikt/delat med sig av sina erfarenheter, samt att frågeställaren aldrig syns till igen. De var nämligen inte ett dugg intresserade av att lära sig något om kameror/fotografering - de ville bara ha en "gratis" produktrekommendation riktad personligen till dem, customiserad efter deras behov, i deras situation/budget - och de hade ingen lust alls att själva lägga ner något arbete på att ta reda på något om det de tänker köpa.

Återigen är detta INTE riktat till trådägaren i denna tråden - bara för att vara tydlig.

Dock förstår jag även alla de som är lite trötta på "Va ska ja köpa - vill ta feta bilder"-trådar. Tittar man på BARA denna söndags skörd så är det väl fem-tio trådar hittills med personer som för första gången loggar in på FS - och ställer frågan.

Mer än hälften av dessa trådar kommer sluta i att tio medlemmar har meddelat sin åsikt/delat med sig av sina erfarenheter, samt att frågeställaren aldrig syns till igen. De var nämligen inte ett dugg intresserade av att lära sig något om kameror/fotografering - de ville bara ha en "gratis" produktrekommendation riktad personligen till dem, customiserad efter deras behov, i deras situation/budget - och de hade ingen lust alls att själva lägga ner något arbete på att ta reda på något om det de tänker köpa.

Återigen är detta INTE riktat till trådägaren i denna tråden - bara för att vara tydlig.

Jag förstår din poäng. Mitt första inlägg i den här tråden var dock inte menat på det sättet. För ska vi vara "otrevliga" eller ignorera dessa komma-för-gå-medlemmar så har det fortfarande inget med mitt inlägg att göra. Mitt inlägg handlade ju bara om hur man försöker omvända ett önskemål till sitt eget.

Förstår självklart att sånt här kan vara irriterande eller drygt i längden. Vad kan vi göra åt det? Jo, antingen besvara vi deras trådar eller inte. Mer kan vi inte göra.

Det är onödigt att slösa energi på sånt här också, strunta i att besvara trådarna som verkar oseriösa och gå ut och ta ett foto istället. ;)

Jag förstår din poäng. Mitt första inlägg i den här tråden var dock inte menat på det sättet. För ska vi vara "otrevliga" eller ignorera dessa komma-för-gå-medlemmar så har det fortfarande inget med mitt inlägg att göra. Mitt inlägg handlade ju bara om hur man försöker omvända ett önskemål till sitt eget.

Men vad det handlar om är väl inte att försöka "omvända önskemål till sitt eget", utan snarare tips på att man för samma pengar kan få bra mycket mer kamera. Vad kostar t.ex. en riktigt bra kompakt eller långzoomare? 5-6k, eller nåt sånt? För samma pengar får man en DSLR som klår samtliga långzoomare och kompakter på marknaden, i princip. Köper man dessutom begagnat så får man råd med något eller ett par extra objektiv.

Givetvis handlar allt om VAD man önskar fotografera. Om själva minnet är primärt, och bilden sekundär, ja då duger i princip vilken kamera som helst. Har man önskemål om att ta fina, skarpa, bilder på t.ex. hästar i ett ridhus, då kan man glömma både kompakter och långzoomar.

Den som ställer frågan vet sällan vad den vill ha. En idé om kameratyp finns oftast, men hur välgrundad är den? Vet personerna alltid varför de vill ha en viss kameratyp? Jag tror inte det, och ser absolut inget fel i att rekommendera andra typer, baserat på vad personen ifråga önskar ta för slags bilder.

Men det är som sagt min syn på saken

Men vad det handlar om är väl inte att försöka "omvända önskemål till sitt eget", utan snarare tips på att man för samma pengar kan få bra mycket mer kamera. Vad kostar t.ex. en riktigt bra kompakt eller långzoomare? 5-6k, eller nåt sånt? För samma pengar får man en DSLR som klår samtliga långzoomare och kompakter på marknaden, i princip. Köper man dessutom begagnat så får man råd med något eller ett par extra objektiv.

Nej? Alla bra kompakter eller långzoomare kostar inte lika mycket som en systemkamera av instegsmodell. Bra kompakter och långzoomare går för 3-4 tusen, visst även 5-6 tusen. Bästa långzoomaren jag vet ligger dig på 4-5 tusen. Sen verkar det som att vi glömmer alla tillbehör en systemkamera, oavsett prisklass, kostar. Summan blir genast högre med objektiv, väska, minne osv. Dessa tillbehör förutom objektiv köper du visserligen till en kompakt eller långzoomare med, men slutpriset blir inte lika högt.

Givetvis handlar allt om VAD man önskar fotografera. Om själva minnet är primärt, och bilden sekundär, ja då duger i princip vilken kamera som helst. Har man önskemål om att ta fina, skarpa, bilder på t.ex. hästar i ett ridhus, då kan man glömma både kompakter och långzoomar.

Ja, det handlar om vad man söker samt hur höga krav man har.

Den som ställer frågan vet sällan vad den vill ha. En idé om kameratyp finns oftast, men hur välgrundad är den? Vet personerna alltid varför de vill ha en viss kameratyp? Jag tror inte det, och ser absolut inget fel i att rekommendera andra typer, baserat på vad personen ifråga önskar ta för slags bilder.

Men det är som sagt min syn på saken

Jag respekterar din åsikt och nekar inte att du har en poäng. Däremot anser jag fortfarande att det kostar mer och inte passar att rekommendera en systemkamera ändå. I varje fall inte om personen ifråga har begränsad ekonomi. Min åsikt!

Panasonic Lumix DMC-FZ38 nu 2990:-

Trådskaparen verkar ha övergivit sin egen tråd annars kan jag tipsa om CyberPhotos kampanj som gäller fram till den 27 juni.

De har kampanj på långzoomare och FZ38 kostar nu endast 2990 dvs. strax under 3000 vilket var ditt maxpris.

Hoppas verkligen att du inte missar det här nu, blir riktigt sugen själv och bättre långzoomare hittar du inte.

hej igen nu vill jag köpa en system kamera det blev ingen lång zoom kamer på grund av ekonomi men nu får jag de som present så jag fick välja en system kamer fråg dyker upp igen vad ska jagb köpa för kamera? priset får ligga mellan 3000-5000 kr. jag blir jätte tacksamt om ni hjälper mig igen :D

kameran kommer andvända till födelsedagar, studenter, fest, resor, möjligt..

MVH// ägneos

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.