Annons

Vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har nått bra tips på vilken film man ska använda under höst och vintern? Jag fotar mest natur och utomhusporrätt. Någon srev en liknande fråga tidigare, då blev svaret velvia! Men det är väl en diafilm? Ja är ute efter negativfilm...

MVH Niklas

Om du vill ha en negativ färgfilm kan du prova Fuji Reala 100. Den har relativt fint korn (mycket bra för att vara en neg.film) och är vad jag förstår bra på hudtoner. Det är en allround film som kan användas till det mesta.

Jag kan bara instämma men vill även rekommendera en annan stor konkurrent till Fuji, nämligen Kodak och deras Royal Supra som dessutom har ett fint program av filmer från iso 200-800 med fint korn hela vägen. Jag använder bägge till allt. Realan ligger dock närmast mitt hjärta.

Instämmer...

Reala (neg. färg), Velvia (dia) och Acros (s/v)! Alla från Fuji. Det är allt man behöver!

Mvh Mattias

Höst, huh? Under hösten tenderar dagarna att vara rätt gråa, tråkiga och mörka.

Så fort det blir lite mörkare ute så byter jag till ISO200 och ställer in kameran på -0.5, inomhus på -1.0.

Så fort solen kommer ut byter jag tillbaka till iso100 +-0.

magnus_alkerdun skrev:
Jag kan bara instämma men vill även rekommendera en annan stor konkurrent till Fuji, nämligen Kodak och deras Royal Supra som dessutom har ett fint program av filmer från iso 200-800 med fint korn hela vägen. Jag använder bägge till allt. Realan ligger dock närmast mitt hjärta.

Måste nog säga emot pga nu börjar det bli kallare i sverige som ni nog märker och då följer hösten och vintern och tiden för kodak film börjar ta slut. Varför??

Jo kodak är en tjokare fil i gämförelse med Fuji som är tunnare och därför heller inte blir lika stel och går inte lika lätt sunder sedan är kodak i torrare luft en damm receptor håll upp två utrullade filmrullar en kodak och en fuji så ser du efter ett tag då kådaken ser ut som en lovika vante varken poppis hos labben som för dina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar