Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film? ska ut och tågluffa 1 månad.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jon77

Ny medlem
Hej!

Jag ska ut och tågluffa i Europa i Juli under 1 månad och måste inhandla en del film. Jag skulle behöva en bra alround film med fint korn, möjligt lite kraftigare färger, som klarar soljus men även presterar bra lite framåt kvällen. Mycket och tänka på men det är det som ställer till problem för mig.

Vet inte heller om jag ska ta Dia eller Negativ. Har inte fotat mycket dia men vad jag har förstått så är det en mer svårfotad/känslig film. Men att man får en skarpare mer färgmättad film med större lyster och mindre korn. Alla bilder ska sen scannas in för vidare lagring.

Jag skulle bli glad om jag kunde få lite tips.

Jon

Tja inget enkelt val men en film som jag aldrig lämnar Sveriges gränser utan är: Fuji Provia 100F

Skarp med bra/neutrala färger. Kan pressas till 200 utan allt för stora förluster.

Att bunkra upp med några Provia 400F är inte heller fel om du lämnar stativet hemma?

Kodaks E100VS har jag också svårt att klara mig utan. Grymt tryck i färgerna.

Instämmer med Gustafs förslag till diafilmer. Om du väljer negativ färgfilm rekommenderar jag Fuji Reala 100, eller om du behöver något ljuskänsligare, Kodaks nya Portra 400 UC.

Olle

Tågluffning är GRYMT kul och ett bra exempel på när just dia-film ska användas...Återuppleva resan på stor duk är inte fel. Man måste vara lite mer noga med exponeringen..ja, men det brukar gå ganska bra.

Fuji REALA 100 om du vill ha fina färger och finkornig negativ film, för lite ljuskänsligare fim skulle jag ta med mig Superia 200 eller 400.

MVH Björn Westergren

Jag skulle välja diafilmen Agfa RSX II 100.
Det är en väldigt bra allround film som passar många skilda ljussituationer väl. Färgerna är väldigt rena, klara och neutrala. Fin skärpa och bra återgivning av mikrodetaljer. En härlig film att fota med.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar