Annons

Vilken fattning är nu detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Hej!

Finns det någon vänlig själ som kan upplysa mig om vilken fattning detta är?

Bilagor

• chinon.jpg
    chinon.jpg
    260.1 KB · Visningar: 84
Ser inte riktigt ut som K-bajonett, bl.a armen för bländarautomatiken sitter på fel ställe.

Det är så mycket reflexer i bilden att jag på min dator inte riktigt kan avgöra hur bajonetten ser ut, men med den reservationen ser det ut som en K-fattning för ett objektiv med manuell bländare.

Tack för svar. Efter lite googlande har jag kommit fram till att auto-chinon hade m42 fattning eller k-fattning (pentax). Är dock inte helt säker eftersom objektivets fattning ser lite annorlunda ut än andra objektiv med k-fattning.

Det är så mycket reflexer i bilden att jag på min dator inte riktigt kan avgöra hur bajonetten ser ut, men med den reservationen ser det ut som en K-fattning för ett objektiv med manuell bländare.

ok. tack! det är ett auto chinon 1:2.8 28mm och jag det verkar som om dessa endast finns för m42-mount eller k-mount. det är för övrigt ett otroligt välbyggd objektiv med jättefin fokusering.

Lite osäker på om det är pk- bajonett. Det är lite svårt att avgöra på den bilden tyvärr.
Chinon tillverkade objektiv med flera olika fattningar och inte bara till pk och m42, utan även med canon, nikon, minolta, konica och För T2 adapter så det finns lite att välja på.

Jag tycker att det ser ut som om att det är ett jack i bajonetten precis där den röda markeringen är, stämmer det? I så fall kan det ju vara till minolta om jag inte missminner mig.

Lite osäker på om det är pk- bajonett. Det är lite svårt att avgöra på den bilden tyvärr.
Chinon tillverkade objektiv med flera olika fattningar och inte bara till pk och m42, utan även med canon, nikon, minolta, konica och För T2 adapter så det finn s lite att välja på.

ok. tack för svar! ska fixa en bättre bild när jag kommer hem på tisdag. går det att utesluta några fattningar utifrån bilden?

Tusen tack! Lustigt nog var det jag mistänkte rån början eftersom objektivet kommer från väska med andra objektiv samt en konica kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar