ANNONS
Annons

Vilken förstoringsoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte köpa optik till en Durst 605 och undrar då vilken av alla världens linser man ska satsa på? Den ska klara 6x6, så det lär väl bli en 75-80 mm lins, men vilken?

Jag har sett att man kan få el-nikkor 75/4 för ca $45 på eBay, men vill gärna kunna söka efter andra linser.

/ Marcus

Ett el-nikkor 80mm är ett klassiskt och bra köp.

El-nikkor är bra och prisvärda objektiv från Nikon. Är du riktigt kräsen är det Roedenstock, Schneider och Leitz/Leica som gäller, men det är nog överkurs.

Att köpa nytt idag är tossigt, det finns hur mycket begagnat som helst och förstoringsobjektiv slits knappast.

Jag rekommenderar El-Nikkor 80/5,6N. Det är ett sexlinsigt objektiv som klarar negativ upp till 6x7. Superb skärpa ända ut i kanterna. Jag köpte det från Photax, och är helnöjd!

Jag sålde mitt El-Nikkor 75/4 som är mer som ett budgetobjektiv, med fyra linser. Den är dock mycket skarp, men skärpan faller lite mot kanterna.

Jag vill inte påstå att Rodenstocks och Schneiders förstoringsobjetkiv är överkurs. De har också fyr- och sexlinsiga objektiv som är i samma klass som El-Nikkor.

Däremot kan man kalla ett Apokromatiskt objektiv överkurs, som man får räkna med dubbla priset för jämfört med de övriga redan mycket bra sexlinsarna.

J. Patric skrev:
Jag rekommenderar El-Nikkor 80/5,6N. Det är ett sexlinsigt objektiv som klarar negativ upp till 6x7. Superb skärpa ända ut i kanterna. Jag köpte det från Photax, och är helnöjd!

En tanke slog mig, det borde väl bli bättre kantskärpa när linsen klarar större negativ. Men det är klart att det kostar mer, men man ska kanske satsa på en 80mm lins då?

Jag använder El-Nikkor 80/5,6 som förstoringsobjektiv till min Hansa.

Det har betydligt bättre kantskärpa än det som följde förstoringskitet.

Brummelisa skrev:
En tanke slog mig, det borde väl bli bättre kantskärpa när linsen klarar större negativ. Men det är klart att det kostar mer, men man ska kanske satsa på en 80mm lins då?

Jo, det stämmer. Då använder man ju inte de yttre delarna av bildcirkeln som objektivet klarar. Dock är det ju inte så stor skillnad på 75 och 80 mm när det gäller brännvidden. Prisskillnaden mellan El-Nikkor 4/75 och 5,6/80 beror mest på linskontruktionen. Det är inte heller alla 80mm-objektiv som klarar 6x7, men El-Nikkorn har så pass stor bildcirkel.

Använder man t.ex. ett 105mm förstorningsobjektiv (för neg upp till 6x9) till 6x6 så kan man inte förstora negativet lika mycket i apparaten.

Jag köpte mitt El-Nikkor 5,6/80N nytt, men det finns säkert att få tag i begagnat till bra pris. En bra grej med "N" modellen är att bländarskalan är upplyst när man har på förstoringsapparten. Det är en bra grej.

Rodagon och EL-Nikkor är de de bästa objektiven till rimliga priser. Har du inte redan fått tag på objektiv så kan jag säkert fixa något till dig. Men jag måste kolla vad som finns kvar i dessa digitala tider.

Jag har inte fixat något ännu.
Jag kollar mest runt på eBay, men det är surt att köpa via auktion
Linsen ska passa en Durst 605 (39 mm är det väl).
Jag har inte köpt den ännu, men ägaren håller den åt mig.

605 är en bra apparat om den är i fint skick och priset är rätt. Med skarpt objektiv gör du hur fina bilder som helst. Om det är en color eller bw apparat så är det bara att framkalla till rätt kontrast på neggen. En fördel med en color är att det är enkelt att använda multikontrastpapper. Du kan exponera en del av bilden med en viss kontrast och sen den andra med en annan kontrast, inte illa, nästan lite digitalt. Bra köp helt enkelt, om man vill förstora själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar