Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken färgrymd bör jag använda?
- Trådstartare Staffanp
- Start datum
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Här finns en tråd som diskuterar lite grand kring sRGB vs. AdobeRGB. Kanske finns lite att hämta där?
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Generellt kan jag direkt säga att om ditt primära mål är publicering på web, så är det sRGB. Skall bilderna till tryck så gäller AdobeRGB. Men det är en kraftig generalisering, tror jag.
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Det bästa är givetvis att köra RAW så kan man välja färgrymd i efterhand ;o)
Men jo, det låter ju logiskt att alltid köra med den som är störst (i det här fallet AdobeRGB). Vet inte om det kan få andra negativa följder, i och med att man bör konvertera till sRGB innan publicering på t ex webben.
Men jo, det låter ju logiskt att alltid köra med den som är störst (i det här fallet AdobeRGB). Vet inte om det kan få andra negativa följder, i och med att man bör konvertera till sRGB innan publicering på t ex webben.
alcedo [E.F.S] skrev:
Vet inte om det kan få andra negativa följder, i och med att man bör konvertera till sRGB innan publicering på t ex webben.
Det ska väl inte vara några problem. Men en del gillar ju de lite överdrivna färger man kan få om man kör sRGB direkt. Men i så fall är det väl bättre att köra mättnad i Photoshop och kunna styra exakt vad man gör.
En del pressfotografer kör sRGB bara för att få ett förenklat och snabbare flöde, men för alla andra är det lönt att lära sig köra AdobeRGB.
induce
Aktiv medlem
Jag läste en intressant artikel på nätet häromdagen om just detta. Hur korrekt den är vet jag inte men det verkade rimligt när jag läste det.
http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc025.html
Hoppas det ger något!
Mvh, Micke
http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc025.html
Hoppas det ger något!
Mvh, Micke