Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färgrymd bör jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag är en nybliven ägare till en EOS 300D och har en fråga gällande de olika färgrymder som finns i kameran. Vilken anväder du och varför? Parameter 1/2 / adobe RGB? Egen inställning?

Skriv gärna några rader om du anser dig kunna mycket om detta.

Staffan

Generellt kan jag direkt säga att om ditt primära mål är publicering på web, så är det sRGB. Skall bilderna till tryck så gäller AdobeRGB. Men det är en kraftig generalisering, tror jag.

Det bästa är givetvis att köra RAW så kan man välja färgrymd i efterhand ;o)

Men jo, det låter ju logiskt att alltid köra med den som är störst (i det här fallet AdobeRGB). Vet inte om det kan få andra negativa följder, i och med att man bör konvertera till sRGB innan publicering på t ex webben.

alcedo [E.F.S] skrev:
Vet inte om det kan få andra negativa följder, i och med att man bör konvertera till sRGB innan publicering på t ex webben.

Det ska väl inte vara några problem. Men en del gillar ju de lite överdrivna färger man kan få om man kör sRGB direkt. Men i så fall är det väl bättre att köra mättnad i Photoshop och kunna styra exakt vad man gör.

En del pressfotografer kör sRGB bara för att få ett förenklat och snabbare flöde, men för alla andra är det lönt att lära sig köra AdobeRGB.

ANNONS