Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färg har en oexponerad film?

Produkter
(logga in för att koppla)
PeterLj2 skrev:
Jag har länge undrat om det finns färger som andra djurs hjärnor tolkar som färger vi inte har i vår färgskala eller det kanske är så att deras blå är vår röda t.ex.

Det finns inga andra färger än dom vi människor kan se eftersom det endast är vi människor som på ett intellektuellt sätt kan definiera en färg.

Dessutom kan inte en gris tolka blått som rött eftersom en gris inte har en aning om vad som är blått och rött :)

/Joakim

OK, då skall jag sluta ljuga och berätta hur det egentligen är. Film existerar inte i "filmförpackningar". Så länge den är obruten är det ett starkt vitt ljus i förpackningen. Det är därför man har plåtkasetter/folieomslag etc.
I samma ögonblick som förpackningen bryts transsubstansieras ljuset och iklär sig i våra ögon denna besynnerliga polyesterbas med sin Isabellafärgade fula beläggning. Det är tråkigt, men så är det.....vi får trösta oss med att att den egentliga skepnaden fortfarande är ljus och vacker. Jajamensan!
Us

Liax skrev:
Det finns inga andra färger än dom vi människor kan se eftersom det endast är vi människor som på ett intellektuellt sätt kan definiera en färg.

Dessutom kan inte en gris tolka blått som rött eftersom en gris inte har en aning om vad som är blått och rött :)

/Joakim

En gris har ingen anning om orden blått och rött kanske men betyder det att deras hjärna inte kan tolka signalerna från ögat på samma vis som våra hjärnor? Blått och rött är ju endast en benämning på något vi alltid har upplevt även innan vi hade en anning om orden som vi lär oss associera med dem.

PeterLj2 skrev:
En gris har ingen anning om orden blått och rött kanske men betyder det att deras hjärna inte kan tolka signalerna från ögat på samma vis som våra hjärnor? Blått och rött är ju endast en benämning på något vi alltid har upplevt även innan vi hade en anning om orden som vi lär oss associera med dem.

Du har rätt Peter, jag försökte bara vara lite märkvärdig! :)

Jag menade ungefär så här: Det spelar ju inte någon roll om en gris kan urskilja en speciell nyans av det som vi människor kallar rött, eftersom grisen ändå aldrig kommer att kunna beskriva (definiera) färgen för oss.

Därför kan man (om man hårddrar det) påstå att det inte finns några andra färger än de vi människor kan se (med eller utan hjälpmedel), eftersom en färg måste beskrivas på ett intellektuellt plan för att kunna existera.

Jo jag vet att jag svamlar nu! :)

Liax skrev:
Du har rätt Peter, jag försökte bara vara lite märkvärdig! :)

Jag menade ungefär så här: Det spelar ju inte någon roll om en gris kan urskilja en speciell nyans av det som vi människor kallar rött, eftersom grisen ändå aldrig kommer att kunna beskriva (definiera) färgen för oss.

Därför kan man (om man hårddrar det) påstå att det inte finns några andra färger än de vi människor kan se (med eller utan hjälpmedel), eftersom en färg måste beskrivas på ett intellektuellt plan för att kunna existera.

Jo jag vet att jag svamlar nu! :)

Jo det var allt lite svammel :)
Gäller detta endast färger eller innebär detta att det inte fanns mycket förr i världen? :)

Jag vet inte hur det är just för grisar men visst är det så att många djur rent fysiskt är oförmögna att urskilja det vi kallar färger?

Att sedan människan har valt att namnge olika våglängder är ju en annan sak.

Liax skrev:
Fast det har väl kanske inte med färger att göra!?

/Joakim

I allra högsta grad är IR området en del av spektrat men vi kan inte se det på grund av vårt starkt begränsade sinnen.

Nu börjar tråden spåra ut, men det var nog meningen från början.

Vad är definitionen för färg egentligen? Innefattar det bara synligt ljus eller allt ljus, även för ögat osynligt?

Det är ganska självklart att man anpassar språk och definitioner efter de intryck vi kan uppleva, i områden som ligger utanför vårt sinnens omfång brukar man lägga till ord som t.ex. infra eller ultra.

Sedan finns sådant vi inte alls kan uppfatta medvetet t.ex magnetism och gravitation.

Det finns säkert djur som har utvecklade sinnen som kan registrera sådant som ligger utanför vår förmåga att uppfatta.

uv!!

ultraviolet är ännu en förg som männinskan inte kan se men det är bevisat att vissa djur ser denna färg tex använder papegojor det som en vitalitet tecken, (har foskare kommitfram till) genom att smörja solkräm på några undulathanar och sätta i en bur med honor och ej insmörjda hanar och tro det lr ej ingen av det solskyddade hanarna va intressanta för honorna!!

så vem säger att färgerna ser ut som dom gör kanske så har djur hjärnor som ser som sagt rött som blått osv!

vill bara lägga in en lite ide om debatten med att svartvita bilder är en manupilation av värkligheten, vem kan säga att det djur som inte ser färger betyder mindre änn människans tycke!!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto