Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färg har en oexponerad film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, jag kanske anar vad du menar. Ej framkallad film är beigebrun på emulsionssidan och matt.
Filmbassidan är grå - violett i regel och blank.
Us

Ta tag i änden o dra ut den o kolla..Du ser ganska snabbt vilken färg den har:)
En bra skrivbordslampa(halogen) gör det enklare att se:)

Antar att du menar om filmens ytskikt ändrar färg då den är exponerad???

Mej veterligt kan du inte se någon skillnad.

Sonnaren skrev:
Ingen vet, skotten som skulle undersöka saken frös ihjäl i sitt kylskåpeftersom han inte kunde öppna inifrån......
Us

Ni vet väl varför engelsmän (inkluderat skottar) dricker ljummen öl?

Svar: Lucas gör kylskåp också!

CJL skrev:
Färgen på filmen.
Filmbasen ändrar sin färg mycket långsamt i starkt (sol direkt) ljus.
Emulsionen består till övervägande delen av gelatin med silversalter i. Det är gelatinets färg du ser, den ändrar också sin färg mycket långsamt under direkt inverkan av mycket starkt ljus.
Visst kan man låtsas att det här är närbesläktat med problem som Schrödingers katt ( se http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%F6dingers_katt ) t.ex.
men trots allt så är det ju tämligen lönlöst.
Us

mipert skrev:
Då kan vi ta denna också:
”Utan ljus inga färger”.

Det beror väl på hur man definierar färg.
Om man går på min ordboks linje: "synintrycket av ljusets olika våglängder" så tycker jag det är ganska klart.

Jag har länge undrat om det finns färger som andra djurs hjärnor tolkar som färger vi inte har i vår färgskala eller det kanske är så att deras blå är vår röda t.ex.

Den fråga kan våran begränsade hjärna med hjälp av sina än mer begränsade sinnen bara spekulera i.
Tänk på hur otroligt liten del av verkligheten vi blir medvetna om, vi är ytterst begränsade vad gäller intryck från omvärlden.
Tur är väl det för våra små hjärnor.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto