ANNONS
Annons

Vilken DSLR ska jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Elfving

Avslutat medlemskap
Hej vänner!
Har nu bestämt mig för att avancera en aning och skaffa mig en DSLR. Plåtar för närvarande med en DSC-F717 (som jag tänkte behålla som komplement).

Jag har länge "blundat" för detta steg, eftersom jag ansett att det ligger aningen utanför min budget som hobbyfotograf. Men nu har suget blivit för stort och jag kan inte låta bli! ;o)

Om man tänker sig att satsa omkring 10.000-13.000 kr för ett kamerahus samt ett objektiv, vilken modell är att rekommendera då?

Jag såg att Expert i närheten där jag bor har 5-årsjubileum och firar detta genom att sälja Nikon D70 med 18-50 mm objektiv samt ett Sigma 70-200 mm objektiv. Detta för 10.995 kr.
Är det en bra deal?

Det känns lite som om jag pendlar mellan en Canon 300D och en Nikon D70 (pga prisklassen)

Gaaah! What to do? What to buy? Någon som har några synpunkter, förslag eller tips?

PS: En vän till mig i USA tycker att jag ska köpa hans Canon 10D för 7400 kr (utan objektiv)
Ska jag sasta på det istället? *Förvirrad* :eek:)

Tack på förhand / Mattias

10 D Klokt val

Får Du en 10 D för det beloppet så slå till. Då kan Du köpa någon trevligg glugg till. Har själv en 10D och är mycket nöjd. Fotar Du mycket ute så är den ett måste.

Helt klart 10D:n för 7400 kronor! Men kolla förstås noga när den är köpt, hur mycket den är använd och hur det ligger till med garantierna. Slår du till har du sisådär 6000 kronor kvar att lägga på ett hyfsat objektiv - det kommer säkert förslag här i tråden efter hand!

Fäst inte alltför stor vikt vid huset för det är optiken du skall använda om och om igen till olika av framtida hus.

Du måste försöka se till vad var tillverkare erbjuder i sitt system och fundera på vad du VILL ha från det systemet. Jag började för över 10 år sedan och har sakta köpt upp det jag har.

Har du en kompis som du tillfälligt kan låna objektiv av så kan det vara en avgörande faktor och göra valet lättare.

För DSLR har du idag, som jag ser det, endast 2 seriösa val, Canon eller Nikon.

Canon Säljer mer än ngt annat märke och det borgar för en bättre beg. marknad i framtiden.

Canon har det största objektivprg. Om man sedan läser tester av olika slag så är Canon mer prisvärda i rent jämförbara optiker. Ofta så har Canon också en mellanklass av objektiv som Nikon saknar ex: 70-200/4.

Optiken är det dyra i ett kamerasystem.

Canon´s objektiv är ngt billigare än Nikon´s (Jag tittar efter 2,8 zoomar). Nikon´s motor sitter i huset och det gör att om motorn går sönder är det reparation. Med Canon byter du bara objektiv.

Canon leder och driver utvecklingen på den digitala sidan. Konkurrenterna ligger definitivt ett eller två steg efter. De har också visat att det är så dem vill ha det även i framtiden.

Canons 1Ds visar vad de kan som ingen annan har lyckats med.

Nikons blixtsystem verkar ett strå vassare, men saknar Caonon´s "fel"-system.

Nikons beg. marknad är ngt billigare kanske också något större än Canons just idag.

Nikons gamla manuella optik kan ju vara ett billigt alternativ men man skall inte lura sig själv. Jag satsar alla mina pengar på begagnad AF-optik med D-ringen. Man kan inte fotografera barn utan AF, i alla fall inte om bilderna skall bli skarpa.

Sedan skall huset kännas att det ligger skönt i handen. Det är bra om man tycker om knapparnas placering.

Satsa på begagnat!

Det är inget lätt val, så läs mycket och försök att prova hur olika hus ligger i handen. Titta NOGA på blixtfunktionerna i kamerorna.

Det är alltid billigast att låna prylar!

Vilket system du än väljer så kommer du att leva med det under en mycket lång tid. Försök att tänka dig hur man skall köpa saker i det långa loppet. I mitt fall handlar det om 2,8-zoomar. Det jag saknar är en bra vidvinkelzoom men de ligger ju en bra bit över 10 000 kr begagnade så det tar ett tag att komma dit. Kanske blir det andra optiker innan och kanske ett par blixtar till.

Hoppas att detta hjälper och inte stjälper dig.

Hade jag valt idag så hade det tveklöst blivit Canon.

Mvh Erik Schalin

Själv köpte jag nyligen en begagnad Canon D60 för 6.500:- vilket jag anser som ett bra pris. En D10 för 7.500:- är ett MYCKET bra pris! Nikon D70 är en bra kamera men Canons sensor ger lite bättre bilder så jag skulle köpa D10:an!

Mattias Elfving skrev:

Jag såg att Expert i närheten där jag bor har 5-årsjubileum och firar detta genom att sälja Nikon D70 med 18-50 mm objektiv samt ett Sigma 70-200 mm objektiv. Detta för 10.995 kr.
Är det en bra deal?

Om du inte har några preferenser sedan tidigare (typ ett antal objektiv) så har du en uppsjö av begagnade Canon DSLR kameror just nu. Jag hade tidigare D100 och tagit några hundra bilder med en lånad D70. Nu köpte jag mig en 10D istället strax innan Canon släppte info om D20:n :) Dyrt för mig, bra för säljaren.
Hursom helst, Canonkamerorna ger bättre bilder.
Och får du en 10D för ca 7.500:- så köp den vettja!
Och angående din fråga som jag citerar här ovan:
Nej, Sigmaoptik i de prisklasserna är aldrig prisvärt... Du har ruskigt fin detaljupplösning i D70:n, men den kommer du aldrig att se med den optiken...

Men det är ju min åsikt det...
MVH /Micke

Re: Re: Vilken DSLR ska jag satsa på?

AlfaGTV skrev:
Och angående din fråga som jag citerar här ovan:
Nej, Sigmaoptik i de prisklasserna är aldrig prisvärt... Du har ruskigt fin detaljupplösning i D70:n, men den kommer du aldrig att se med den optiken...

Men det är ju min åsikt det...
MVH /Micke

Ja å var den inte lite väl kategorisk..?

Re: Re: Re: Vilken DSLR ska jag satsa på?

Gunnlaug skrev:
Ja å var den inte lite väl kategorisk..?
Förbehåller mig rätten att ha en åsikt i den frågan, kategorisk eller inte.
Baserad på egen erfarenhet, tills bevisad annorlunda... :)

Senast ändrad:
Hejsan!

Visst är det svårt att välja kameran! Själv har jag en Nikon D70 med 2 Sigma zoom och precis fick min SB-800. Jag finns i Sundsvall, om du bor i närhetten då är du välkommen att prov köra lite. Lycka till!

Är det en bra deal?
Mig veterligen har Sigma bara ett 70-200, och det är deras 2.8. Vilket i sig självt enbart kostar 8000:-

Är du säker på att det verkligen är det objektivet dom har, och inte sigmas 18-50 och 55-200 som dom har i paket. Ordinarie pris på 12995:-

Så är det verkligen en D70 med ett 70-200/2.8 för under 11000 så spring och köp. IDAG. D70 är en väldigt bra kamera, och ett 70-200 är också ett bra objektiv.

Ska du ha en 10D för 7500, så får hamnar du iaf på minst 15500 med ett motsvarnade sigma, och ytterligare ett par tusenlappar uppåt om du ska ha vidvinkel också.

Ops! Skrev visst lite fel!

Ops! Ja, det blev visst lite fel. Till Nikon-paketet medföljer ett Sigma 55-200 mm objektiv och inte ett 70-200 mm.

Hur som helst, rörande Canon 10D -
Det är en vän till mig (Yrkesfotograf i NY) som vill sälja den. Han har haft den i 2 månader, och det är 10 månaders garanti kvar. Han köper nytt hela tiden, har köpt 3 st. Canon DSLR på 6 månader!!! *Haha*

Han tycker att det perfekta startpaketet för mig är hans Canon 10D samt att jag köper mig ett Canon 28-135 IS objektiv.

Tål att tänka på.....

Mattias

10D+28-135

Mattias Elfving skrev:
Han tycker att det perfekta startpaketet för mig är hans Canon 10D samt att jag köper mig ett Canon 28-135 IS objektiv.

Precis den kombination jag kört på tills precis förra veckan med min 10D sedan jag köpte den, och det är helt klart ett bra val. 28-135an är ett riktigt trevligt och smidigt allround-objektiv som ger mycket bra bilder och prestanda för sitt pris.

Kan bara rekommendera.

Instämmer med föregående, även om jag inte testat 10D, men 28-135 har jag kört ett tag och kommer att fortsätta med när jag får min 20D.

Första steget taget: Köpt en Canon 10D

Jepp! Trots att jag är helt ny i "denna DSLR-värld" tog det inte särskilt lång tid att "läsa upp sig" tillräckligt för att inse att en Canon 10D - använd i 2 månader (10 månaders garanti kvar) för 950 dollar (ca 7400 kr) är en bra deal.

Nu gäller det bara att få tag på ett hyffsat all around objetiv till en börja med. Satsar nog på ett Canon 28-135 mm IS.
Är det bättre att satsa på begagnat? Eller är det lätt att man får halvkassa grejer då?

Mvh: Mattias

PS: Jag har en F717 med ett objektiv på 38-190 mm. Är det samma "skala" på DSLR? Jag menar, jämför jag 28-135 med 38-190?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar