Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Ska på semester på fredag och tänkte inhandla mig en digitalkompakt inför resan. Har kikat på Ricoh R1 som ligger i prisklassen runt 2300:- vilket är max vad jag vill ge.

Är r1an bästa köpet? Eller finns det andra modeller som är bättre?

Har idag enn 1gb sd ultra kort jag tänkt använda CF kort går också bra.

//D.J

R1:an är ju bra så tillvida att den har bra vidvinkel. I övrigt så är väl bildkvaliteten okej, men ligger inte i topp.
Canon A510/A520 är två andra vettiga kameror i ungefär den prisklassen.

Du kan få en Konica minolta G600 för de pengarna också. Den tar bättre bilder. Å andra sidan är den inte lika vidvinklig som R1, har ett något fibbligt menysystem (fast R1:ans menyer också lite röriga). Bägge dessa kameror är raska i hanteringen. En lite knäpp grej med R1:an är att den lätt överexponerar och ger utfrätta högdagrar. Problemet avhjälps dock smidigt med exponeringskompensation. Men jag tycker den är ställd i default ganska konstigt, vilket jag inte tycker är bra, eftersom kamerans inriktning är tittaåtryck och de flesta är inte medvetna om vad exponeringskompensation ens är (nu talar jag alltså om vanliga svenssonknäppare). T.ex. på mitt jobb var det ett helt gäng som gick ihop och köpte ett antal R1:eek:r, men ingen hade använt exp.komp.. Och då är de ändå tekniker hela bunten...

Du bör känna på resp. kamera innan du bestämmer dig tycker jag. Då brukar man raskt få en känsla för vad man gillar och inte.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar