Annons

Vilken digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhythm

Aktiv medlem
Jag har en skrultig Olympus C-310, som jag planerar på å göra mig av me då den käkar upp allt vad batterier heter. Dessutom är den riktigt rutten på att ta macro bilder, vilket jag tycker är kul att ta som omväxling.

Fråga: vad för digital kamera rekomenderas?
Ska alltså inte äta upp mina batterier, fungera med macro, å ta allmännt urläckra bilder. Självklart får den dock inte vara alltför dyr, då studentekonomin inte är alltför god.

Tacksam för svar!

C-310 är väl en av de bättre kompakterna på just makro? Det går ju att komma rätt bra nära i "supermakro"-läget.

Vi har en C-310 på jobbet och jag upplever inte att den drar så enormt mycket batterier. Vad använder du för batterier?

Nåväl... Men övre prisgräns kunde ju vara käckt att veta ändå. :)
Sen vet jag inte vilket typ av kamera du tänkt heller.

Canon A95 är en trevlig kamera. Med filteradapter (tillbehör) och närbildslinser kan ju komma väldigt nära för makro. Lite billigare är småbröderna A510 och A520. Även dessa två kan förses med filteradapter och närbildslinser osv.

Andra kameror som ha bra makromöjligheter är ju den lite gamla och långsamma Olympus C-765, eller Konica Minolta Z3. Den sistnämnda är åxå snabb för att vara en kompaktkamera. Dessa är ju en annan typ av kamera med massa zoom och grejer och därför lite större åxå.

Nikons kameror har oftast bra makroegenskaper, men det är få av dem i de lite lägre prisklasserna som erbjuder manuella inställnignar, vilket jag tycker är vettigt att ha om man är intresserad av foto.

Jovisst äter C-310:an batterier. Allmänt känt ju - efter att jag köpt den! Å jag är inte nöjd med dess macrobilder, inte när man har en vän vars kamera tar grymma macrobilder. Iofs så kostade denna kamera bortåt 15000, men ändå.

Men tack för tipsen, ska genast kolla upp om någon av dessa är något för mig.

Är det du som tagit bilderna med vännens kamera åxå? ;-)

Vad är det som du inte är nöjd med med makrobilderna? Ladda gärna upp något exempel här och tala om vad du inte är nöjd med och hur du skulle vilja att det var istället.
Det är få kameror som kommer mycket närmare än C-310 direkt ur kartongen. Det skulle vara om du väljer en av kamerorna med lång brännvidd och använder närbildslinser.
Som exempel har jag ett par bilder tagna med min A70 här på fotosidan.

Motsv. 105mm med en +4 närbildslins:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=201846

Motsv. 105mm med en bakvänd 50mm (+20 dioptrier):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=203395

Är det istället att du vill ha kortare skärpedjup kommer du inte nån vart med det problemet utan att lägga betydligt med pengar.

Jag menar att det vore dumt att köpa något i tron om att det blir bättre, och det inte blir det.

Fast batteriförbrukningen kan säkert bli bättre. Den är ju inte jättebra på C-310, även om den inte är extremt dålig heller.

Tja, jag exprimenterade ju lite med hans kamera =P Var ju tvungen å prova lite!

Det jag inte är nöjd med med marcon é att jag inte kommer tillräckligt nära. Tror jag har maxavstånd på typ 10-15 cm.
Tyckte de där två marco bilderna var ungefär lagom nära =P Den på skogsstjärnan var ju "breathtaking"!!! Underbart vacker!

Har kikat runt lite nu, Konica Minolta Z3 verkar ha bra prestanda, så att säga, men tycker den ser ganska otymplig ut.
Har hittat en Panasonic DMC-FZ5, vad vet du om den? Även SONY Cyber-shot DSC-H1 verkar ganska trevlig, om än lite dyr...

Tacksam svar!

Jag föreslår att du läser manualen till din C-310 och letar upp "supermacro" eller liknande i den. ;-) Med supermakroläget får du en närgräns på 2cm.

Z3 är snabb och har bra bildkvalitet. Den har dock något mer brus än genomsnittet. Bilderna är åxå en aning "mjuka", antagligen för att man valt att inte lägga på så mycket skärpa för att inte göra bruset värre än det är.
FZ5 har mycket bra bildkvalitet. Trevlig kamera.

H1:an har jag inte så jättekoll på, men den verkar åxå vettig.

Men visst kostar FZ5 och H1 ungefär lika mycket?

Hrm... Oj, jaha.... Där var det ja! Tog ju en evighet att bläddra igenom hela manualen, för det fanns ju inget index som talar om var man hittar supermacro läget. Gömt i texten... *skylla ifrån sig*

Tack för hjälpen! Nu kanske jag inte behöver en ny kamera än på ett tag iaf. Kanske klarar mig ända till jul, så får morsan donera en ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar