Annons

Vilken digitalkamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Always The Man

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig en digitalkamera för mina surt förvärvade pengar. Har inte fotat speciellt mycket förut, kanske beroende på att jag aldrig ägt någon bra kamera. Men nu börjar det bli dags att dokumentera sitt liv.
Har tittat runt på en massa olika och vet inte vilken man ska köpa.

Canon PowerShot G2
Canon PowerShot S40
Pentax Optio 330
The Fuji FinePix 6800


Har tittat lite extra på dessa. Inser att det är väldigt olika priser på dem, och lite av min fråga är väl om det är värt de extra tusenlapparna för G2:an istället för Pentaxen t.ex. Är ju lite olika storlek på dom oxå, liten är ju bättre för då kan man den ju med sig överallt....men blir bilderna dåliga så tar man den inte med sig över huvud taget. Som ni märker har jag lite problem att bestämma mig så all hjälp skulle uppskattas enormt. :)

/Always
 
Jag skulle inte välja Optio 330. AF fungerar inte i dåligt ljus = inomhus.
Byter i dagarna till 430 som enligt Pentax Scandianvia har samma fokussystem men ska fungera bättre pga den högre upplösningen.

Colla testerna (reviews) här:
http://www.dpreview.com/
 
Hej

G2 är en trevlig kamera, topklassad enl Foto, men inget mirakel.. en filmbaserad kamera av hyfsad kvalité och en scanner ger bättre bilder, tycker jag. Den främsta invändningen jag har emot G2 är att resultatet är något svårt att förutse, ibland lysande, ibland mycket dåligt.

Mvh
Johan
 
Tack för synpunkterna. Det börjar nog luta åt att det blir en Canon PowerShot S30.
Men jag tror jag skulle kunna komma över en
Fujifilm FinePix 6800 för 5000:- vilket är 2500:- billigare än s30:an. Någon som kan tala om för mig vad jag ska göra ?
/Always
 
Jag hade nog heller valt Canon s30 istället för en fujifilm. Jag tycker canon har mycket bättre bildkvalitet och samtidigt tycker jag att s40 har bättre funktioner och möjligheter.

Men, som tidigare sagt så bör du läsa testerna på dpreview och bestämma själv! :)
 
Jag har aldrig sett så tekniskt perfekta, digitala bilder som de som är tagna med Canons kameror, ex. D30, G1 och G2.
Kolla på ex. http://medlem.tripodnet.nu/singo/g2/
G2 är lite pysslig och lämpar sig främst för de med stort fotointresse, gillar att peta med färgerna och har tålamod. Den är också ganska "klumpig" för vardagsknäppande. Jag skulle inte rekommendera den som förstakamera.
Ett par nackdelar med Pentax små kameror är att optiken inte är så skarp och att den saknar AF-lampa, dvs den får problem med fokusering inomhus...inte bra.
Jag hade en Fujikamera för ett tag sedan och älskade den. Fuji gör BRA digitalkameror, inget snack om det.
Jag skulle annars föreslå en digital Ixus (gamla modellen) som kan hittas för 5000:- på flera ställen. En riktigt bra 2mpix kamera av toppkvalitet som duger länge än man tror. Den har också minneskort som du troligen kan använda till din nästa kamera. Tänder du på digitalfoto kan du ju köpa en bättre kamera (G2?) och behålla Ixusen som andrakamera/fest/resekamera.
Se upp för ixus 300 bara.

/ Mats
 
"Se upp för ixus 300 bara"

Varför ?
Är Ixus V bättre, lurar lite på em sådan,
fast Olympus C-200Z ligger nog bäst till.
 
300 är ju i princip samma kamera som V fast större. Samma upplösning. Ett par tester jag läst har dock trackat ned optiken som skall vara aningen mer oskarp. Kolla gedigna tester på www.dpreview.com.
 
Se mitt tidigare inlägg!

Har just bytt Optio 330 mot 430.

Har ännu inte testat automatfokus till fullo. Men inte verkar den särskilt mycket bättre.

Skulle alltså inte just nu kunna rekommendera Optio-modellerna.
 
Pentax modeller är inga höjdare. Akta dig för allt för små digitalkameror. Du betalar fläsk för det kompakta formatet men får sämre bildkvalitet och batteriprestanda än hos större modeller. Av de modeller du nämner är Canon G2 det bästa valet ur kvalitets synpunkt (även om denna också har ett par minus). Canon S30 eller S40 är goda kandidater på andra plats.
 
Tjalle skrev:
....Canon G2 det bästa valet ur kvalitets synpunkt (även om denna också har ett par minus).

Hej

har nu haft en topklassad (Foto) G2 i några månader. Är jag nöjd? Vet inte, men det lutar åt nej. Varför? Jag tycker att resultatet är svårt att förutse och att viss besvikelse dyker upp då bilderna förts över till datorn. Skärpa är ett område, blixtexponering, shutterlag, brus är andra. Fakta är att en kompakt kamera för en tusenlapp, negativ film 400 asa och ett vettigt lab ger bättre bilder. Detta är dock något som man snabbt bortser från då man ju får bilden direkt o gratis (G2 kostar ny 10 ksek+ ett vettigt minneskort 1 ksek...) Jag skall erkänna att jag också drabbades av den digitala hysterin.. nu efteråt undrar jag varför.


Mvh
Johan
 
Optio 430
Tog i söndags en serie "porträtt" om fyra bilder inomhus med blixt.
Nr 1 oskarp
Nr 2-3 jättebra skärpa
Nr 4 oskarp (naturligtvis den som annars var bäst)

Det här syns inte på den lilla skärmen så man kan alltså aldrig vara riktigt säker på resultatet "ute på fältet"; det märker man först hemma vid monitorn.

Osäkerhet var ordet.
 
Efter som det är lite tryck i denna tråden,
slänger jag in en fråga.

Bästa digikameran under 5000?

Står pricis på gränsen till att köpa en
Olympus C-200Z.
 
Svår fråga. Någon fujikamera kanske, eller gör som jag: De säljer ut Canon ixus (utan V) för 5000:- på några ställen. Nyare V modellen är nästan identisk förutom 3 AF-zoner och film-möjligheten.
 
julgus skrev:


Hej

har nu haft en topklassad (Foto) G2 i några månader. Är jag nöjd? Vet inte, men det lutar åt nej.

Var glad att du inte investerade i någon annan kamera då.. hehe.. antagligen hade du blivit ännu mer missnöjd.. :p
Är du riktigt kravstor på kvalitet kostar det sorgligt nog mycket pengar ifall du vill fotografera digitalt.. :mad:
 
Ja, man kan tyvärr inte förvänta sig att det bara går att sälja sina analoga prylar. Det tar också ett tag innan man känner grejorna ordentligt (särskilt en G2). Det är plötsligt en miljon parametrar man har i sin hand. Lämnar man in en rulle fixar ju labbet allt.
Digitalfoto har definitivt en plats hos de flesta som är foto-inresserade men är för de flesta bara ett komplement. Den snabbhet, kvalitet och flexibilitet som en vanlig kamera ger finns knappt ännu i digitalvärlden.
Jag vet att det går att göra otroligt fina bilder med en G2. Att jämföra den med en 1000:- pocket går absolut inte. Snabbhet och upplösning är bättre, men inget annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.