Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkamera är bra nog för dagspress?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrTA

Ny medlem
Hejsan!

Är utbildad journalis med specialinriktning mot datorspelsbranschen. Åker runt ganska mycket på olika mässor såväl i Sverige som utomlands och funderar nu på att börja försöka sälja bilder och inte enbart text. Vad jag funderar på är vilken typ av utrustning som behövs för att få bilderna godkända för dagspress? Som det ser ut nu går ju utvecklingen kring digitalkameror i en rasande fart och priserna blir där efter. Därför undrar jag om ni kan komma med lite konkreta bud på kameror som kan tänkas klara saken. Vad ni bör tänka på inför rekommendationerna är att bilderna ofta tas inomhus och dessa mässor innehåller väldigt ofta mycket ljusmoment som discobollar, lampor etc. som försvårar ytterligare när man ska försöka ta bra bilder.

Kameran jag funderar på att köpa just nu är följande:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010068169

KONICA MINOLTA DIMAGE G600 +256MB +VÄSKA - det extra minnet gör den extra intressant för min del.

Hoppas ni kan hjälpa mig med råd och tips nu så man kan införskaffa sig en bra digitalkamera som klarar biffen :)

Jag är ingen hejare på detta med digitalkameror men köpte en sådan kamera du funderar på till min dotter. Den ger resultat som går att skriva ut i fotokvalité i A4 format, troligen också i A3.
I dagspresstryck borde det gå att lätt åstadkomma helsidor i tabloidformat - eller mera.
Men om det extra minnet är det som fått dig att fastna för kameran är detta ett ganska klent argument, minnen är inte såååå dyra.
Kameran är bra, liten, behändig, lättarbetad, tålig och ger ett utmärkt resultat - i sin klass.
Us

Senast ändrad:
Jag fotograferar regelbundet mässor med min Nikon D100.

Problemen är just det du tar upp, alla de olika ljusförhållanderna. Lysrör, spots, dagljus mm.

Hopplöst att få färgerna rätt!

Bilkderna hamnar ofta i tryck men sällan större än 13 x 18 cm

Det funkar utmärkt.

Om du enbart tänker publicera i dagspress räker 4 megapixel ganska långt. Vill du ha möjligheten att kunna beskära bilderna så bör du ligga över 6 megapixel. Helst bör du ha en kamera med så stor sensor som möjligt. Alltså inte en kompaktdigital, som generellt har för små sensorer och är brusiga på högre isotal, då jag mistänker att du fotar mycket inomhus. Ganska snabbt känns det som om Canon 300D eller Nikon D70 är de bästa och ekonomiska valen. Vilken är en smaksak. Om det kostar mer än det smakar är Canon G6 eller liknde ett bra val, många inställningsmöjligheter samtidigt som den är enkel att använda.
Om du kan fota RAW-filer med kameran är det att föredra.

Oj, tack för alla snabba svar :)

Håkan kollade in dina förslag, Canon 300D och Nikon D70 och dessa ligger definitivt utanför min budget. Skulle inte sträcka mig längre än att kalla mig för amatörfotograf och att lägga dessa summor då känns inte motiverat. Min tanke med att sälja såväl bild som text var att i första hand se om det går att kombinera ett arbete som reporter/fotograf. Då är det både lättare att få betalt, samt lättare att få åka iväg på jobb mer regelbudet. Nackdelen är såklart att det blir stressigare när man ska göra allt själv.

Anledningen till att jag föreslog just Konican Minoltan är att jag har erfarenhet av Konica Minoltas systemkameror sedan skoltiden och dessa har fungerat bra då, så då tänkte jag att en av deras digitalkameror kunde vara en bra ingång till att börja fota lite mer seriöst. Därför kändes en kamera med över 6 megapixel som ett bra alterantiv nu när det är förhållandesvis billigt att köpa den också.

Adam, kollade in priset på Nikon D100, över min budget :) Dock undrar jag om du tror att den Konican Minoltan kan klara biffen? Du verkar ju ha erfarenhet av mässor och vet vilka problem det är jag pratar om. Vore tacksam för mer input där.

Ulf, självklart är det inte det extra minnet som fäller avgörandet på så sätt. Utan det är snarare en bonus som gör att man väljer Konica Minoltan framför någon annan mer likvärdig kamera utan medföljande väska/minne.

Återigen, tack för alla snabba svar. Hoppas på mer info nu innan jag bestämmer mig för att slå till på kameran :)

Jag tycker att du ska titta på en kamera som man kan ha en lös blixt till för att få bättre blixtljus - och ett blixtljus som man kan rikta i tak eller väggar för mjukare och bättre spridning.

Begagnade Canon G3 eller G5 funkar liksom nya Canon G6. Sen köper du en blixt som Canon 420EX till eller En Sigma 500-blixt.

Var kan man hitta begagnade bra kameror? Är det blocket som gäller som vanligt eller finns det någon speciell annonsmarknad för just kameror som ni rekommenderar?

Ska kolla upp lite mer på Internet om just Canon G3 och G5 som Magnus nämnde och se hur dessa funkar. Eftersom jag mest är en amatörfotograf vill jag inte köpa något för dyrt/bra direkt i början, utan låta intresset växa fram allt eftersom. Tipset om lös blixt kan vara något att tänka på då jag märkt att blixten kan avgöra en del när det gäller bildkvalité inomhus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar