ANNONS
Annons

Vilken dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Har sökt bland gamla inlägg om vilken dator man skall satsa på men som bekant går utvecklingen fort så nu önskar jag färska råd.
Jag kör för det mesta bilder genererade av Nikon D70 och Canon Powershoot G5 samt lite filmredigering.
Har nu Photoshop Elements 2 samt Pinnnacle Studio 8.
Ställer höga kav på bra bilder har en Dell 19" M990 som jag avser att behålla
-hårddisk-(ar) storlek?
-minne, storlek?
-grafikkort? Har i dag NIVIDA Ge Forced 4Ti 420.

Tack på förhand

P4 är mer använt av folk som jobbar proffessionellt med video/bildredigering, minst 1024M RAM, grafikkort spelar inte så stor roll, men hårddiskarna måste vara snabba, jag skulle rekommendera en disk för systemet och program, sen 2st snabba SATA-diskar för video, konfigurerade för raid0. Vill du vara säker kör du fyra SATA-diskar, konfigurerade i RAID 0+1 (sparar i stripes på två, och likadant på de andra två, 100% backup på allt du gör alltså)

Vad du än köper...

...rekommenderar jag att:

- du har systemet och programvaran på 1 HD

- har 1 extra HD där du sparar det du har gjort så som bilder, filmer m.m. Denna HD kan du raida med en eller flera andra hårddiskar om du vill, men det tycker jag inte känns nödvändigt med efterföljande:

- sedan har du en extern HD av lämplig storlek som du säkerhetskopierar till, men enbart efter att du har viruskontrollerat ditt system med ett uppdaterat antivirusprogram.

När du sedan arbetar med dina bilder o filmer, surfar på Internet m.m. har du den externa hårddisken avstängd. Detta gör att du har en extra säkerhet mot virus.

Denna externa HD kan du ha oavsett om du raidar ditt system eller inte, eftersom att om du raidar och får in ett virus, raidar du även viruset...

/Håkan

Fråga inte mig, men så är fallet...

Jag TROR det kan ha att göra med att de allra flesta programtillverkarna rekommenderar Intel.

Tack för alla svar! Jag konstaterar att jag skall införskaffa en dator med följande:
-2 hårdiskar SATA
-1 hårdisk extern bortkopplad då jag surfar på internet.
-1024 minne
-grafikkort ej så kritiskt.
-P4 processor
Har jag glömt något?
Vilka fabrikat föreslås?
Vad hittar jag bästa pris/produkt

Go kväll!

BÅS skrev:
Vilka fabrikat föreslås?
NoName...

Vad hittar jag bästa pris/produkt...

Postorder eller butik som bara jobbar med data. Plocka ihop en dator själv efter dina specifikationer (men be dom eventuellt montera datorn åt dig och installera operativsystem om du ska beställa även det).
Siba, Elgiganten med mera är onödigt dyra och för dålig kunskap.

Även en beg-mac funkar

En power-mac med dubbla G4-processorer är ap-grym för bildbehandling. Finns många begagnade för en rimlig penning som är riktig bra. Kolla på www.mactorget.nu

Allt för att få folk att göra mac...

Tråden är väl död, men ...

... jag har varit inbiten MS DOS/Win PC tillhängare sedan tidigt 80-tale. (låter som man snart börjar närma sig de 40.)

De senaste åren har jag ständigt förbannat Windows, samt hårdvara på Win PC'ar, dock har jag stått ut med dom. Rejält instabila har dom varit, både dom som varit självplockade och de färdigt fabricerade. Bl.a. detta har nu lett mig till följande konklusjon:

Skall man använda Win PC till aktivt bildarbete för den mera aktiva amatören eller proffen så är lösningen antigen:
- proff lösningen av Win PC. Dvs inget eget självplock eller SIBA lösningar. Det er dyrare, men blir stabilt.
- MAC. Power Mac eller även nya iMac G5 med 20"

Internminne på minst 1 GB gäller.

Har senaste tiden sneglat åt MAC hållet. Börjar nu faktiskt att väga över till detta, men inventar om Powerbook blir uppgraderat till G5 processor. Annars är väl nya iMac G5 fullutrustad et bra alternativ.

Inget mera SIBA, Elgiganten, eller billiga hem PC lösningar, ej heller sk hopplock i nåns bakgård.

Mvh
Tor

Re: Tråden är väl död, men ...

TML skrev:
Skall man använda Win PC till aktivt bildarbete för den mera aktiva amatören eller proffen så är lösningen antigen:
- proff lösningen av Win PC. Dvs inget eget självplock eller SIBA lösningar. Det er dyrare,

Vad innebär "proffslösning"?

Min dator är hopplock. Visserligen inte hopplockat på någons bakgård utan här hemma hos mig och med W2k är den tämligen stabil. Det brukar väl gå en 3-4 månader mellan omstarterna och då är det beroende på att man installerat något program som kräver omstart för att fungera.
Jo, jag fick faktiskt en blåskärm för ett par månader sedan åxå. Det är första gången bortsett från när jag lade in några helknepiga drivrutiner till mitt gamla Matrox G400 (borta sedan 5 år eller något).

Fast visst. Den är ju inte lika stabil som min Linux-router som hade en uptime på 3 år när jag startade om den tidigare i veckan.

Har man kunskapen i att plocka ihop sin egen dator så är ju det tveklöst den bästa lösningen. Då får man ju precis det man vill ha. Min dator är inge proffsbygge. Jag har egenhändigt pusslat ihop den och använder den i huvudsak till videoredigering. P4 3.0 ghz, 1 gb ram, 4 hårddiskar, Asus v9280 grafikkort, win xp home. Den har aldrig vissnat, bråkat eller gjort mig på dåligt humör. Då ska man veta att videoredigering tar en massa krafter från datorn. Naturligtvis jobbar den galant också med stillbilder som emellanåt är upp mot en 40 mb stora.

Dustin är min favoritaffär, inte alla gånger den billigaste, men deras breda sortiment och snabba leveranser gör att jag gärna gynnar dem. Åsså har dem ju också massa kameratillbehör.....

Bohmanskan skrev:
Har man kunskapen i att plocka ihop sin egen dator så är ju det tveklöst den bästa lösningen. Då får man ju precis det man vill ha.
Absolut. Och till ett betydligt lägre pris än på stormarknaderna (SIBA, OnOFF, Elgiganten...)

Bohmanskan skrev:
Har man kunskapen i att plocka ihop sin egen dator så är ju det tveklöst den bästa lösningen. Då får man ju precis det man vill ha. Min dator är inge proffsbygge. Jag har egenhändigt pusslat ihop den och använder den i huvudsak till videoredigering. P4 3.0 ghz, 1 gb ram, 4 hårddiskar, Asus v9280 grafikkort, win xp home. Den har aldrig vissnat, bråkat eller gjort mig på dåligt humör. Då ska man veta att videoredigering tar en massa krafter från datorn. Naturligtvis jobbar den galant också med stillbilder som emellanåt är upp mot en 40 mb stora.

Dustin är min favoritaffär, inte alla gånger den billigaste, men deras breda sortiment och snabba leveranser gör att jag gärna gynnar dem. Åsså har dem ju också massa kameratillbehör.....

Kolla gärna mycom.se dom har en väldigt bra inställning till kundvård. Att dom sedan råkar vara billiga skadar ju inte. Det kan vara fullt i butiken så beställ online och få det postat eller plocka upp beställningen i butiken utan att köa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar