Annons

Vilken dator är bäst till Photoshop och Capture NX?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
ALTERNATIV 1:

Processor
Intel® Core™ i7-720QM Mobile-processor (1,6 GHz, turbo på upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)

Hårddisk
500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)

Grafik
ATI Mobility Radeon HD 4650, grafikminne 1gb


ALTERNATIV 2:

Processor
Intel® Core™ i5-520M-processor med Intel® Turbo Boost-teknik. Processorhastigheten (GHz) 2.4. Högsta Turbo Boost-hastighet (GHz) 2,93

Hårdisk:
500 (GB). 5400 varv per min.

Grafik
NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU, grafikminne 1gb


Är en ruskig novis inom ovan olika lösningar, vore kanon om jag kunde få input på vilket alternativ som är bäst till tunga bildarbeten via Photoshop (CS3) och Capture NX (2.0). Windows 7 i bägge alternativen.

Det viktiga är inte att man kan arbeta med två program samtidigt, utan enbart att bildarbetet går snabbt. Jobbar med RAW varför det kan bli ganska tunga bilder.

Många tack
 
ALTERNATIV 1:

Processor
Intel® Core™ i7-720QM Mobile-processor (1,6 GHz, turbo på upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)

Hårddisk
500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)

Grafik
ATI Mobility Radeon HD 4650, grafikminne 1gb


ALTERNATIV 2:

Processor
Intel® Core™ i5-520M-processor med Intel® Turbo Boost-teknik. Processorhastigheten (GHz) 2.4. Högsta Turbo Boost-hastighet (GHz) 2,93

Hårdisk:
500 (GB). 5400 varv per min.

Grafik
NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU, grafikminne 1gb


Är en ruskig novis inom ovan olika lösningar, vore kanon om jag kunde få input på vilket alternativ som är bäst till tunga bildarbeten via Photoshop (CS3) och Capture NX (2.0). Windows 7 i bägge alternativen.

Det viktiga är inte att man kan arbeta med två program samtidigt, utan enbart att bildarbetet går snabbt. Jobbar med RAW varför det kan bli ganska tunga bilder.

Många tack

Det skulle egentligen behövas lite mer info om datorerna och vilken version av W7 du tänkt använda.
Mänden minne är intressant, samt om det är 32-bitars eller 64-bitars OS.
Vid lite minne behövs en snabbare hårddisk då data mellanlagras där.

Vid en kommande uppgradering av CS3 till CS4 eller CS5 så kommer grafikkortet att vara en viktig komponent, då de senare versionerna drar nytta av processorkraften på grafikkortet.
Båda datorerna borde klara CS3 galant, Capture NX borde också tugga på bra.
Då jag gör an snabbgissning på att de båda är laptop så hade jag tagit den med störst skärm, om de är lika stora så den med snabbast hårddisk.

Hoppas att det klarnade.

//Patrik
 
Helst ska du ha ett fyrspann, ja tom. sex- eller åttaspann

Jag har inte kollat upp bildkonvertering av råfiler, men spel och videoredigering är processorkrävande. Helst ska du ha ett fyrspann, ja tom. sex- eller åttaspann är möjligt även i en laptop. Parallell processing är ledordet, så kika efter en dator med så många reella/virtuella cpu-kärnor som möjligt.

Intel® Core™ i7 processorer finns i olika varianter, även i lågspända varianter för laptop.

Intel® Core™ i5 processorer finns i olika varianter, även i lågspända varianter för laptop.

En flerkärnig processor med HT är viktigare än mycket RAM och avancerad GPU för videoredigering. Men även bildbehandling och videoredigering nyttjar alltmer funktioner i grafikkorten, förmodligen lättare att nyttja i en stationär dator än i en laptop pga. kylbehovet.

Inga av trådskaparens föreslagna mobila grafikkort stöder nya DirectX 11, däremot den gamla DirectX 10.1, därför måttlig generell nytta av GPU med dessa äldre grafikkretsar. (Med 4650 följer dock med stöd för "Avivo HD video Encoding". Jag har ett HD 4650 m. AGP-buss på en gammal stationär P4, där GPU gör videokodningen i stället för på CPU, ett dramatiskt lyft i det specialfallet, men inget en Photoshop-användare har nytta av).

Rekommenderar istället ATI Mobility Radeon ur nya HD 5000-serien, med vilka ATI var först med stöd för DirectX 11. HD 5000-serien ger bra prestanda för pengarna och samtidigt med senaste tillverkningsteknik även låg energiförbrukning/kylbehov.

För en laptop, skulle jag dock tona ned betydelsen av grafikkortet, främst pga. effektbehovet. Satsa krutet i stället på den flerkärniga processorn, helst i senaste tillverkningsprocess för att få bästa prestanda kontra energi/kylbehov.

Ref:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.