Om vi går tillbaks till frågeställningen innan vi nämner kameror så förstår jag det så att målsättningen är att kunna ta bilder i sämre ljus utan blixt. Första frågan är budgeten och om det är aktuelt med zoom eller om fasta brännvidder räcker?
Om vi bortser från autofokusprestanda då jag förstått att detta inte är avgörande så kan jag säga att val av kamera med cropsensor inte spelar roll - bortsett från 1100D som har en sämre sensor - alla andra 600D, 650D, 700D, 60D och 7D har samma sensor så brusprestandan i mörker är väldigt lik i JPEG och väsentligen identisk i råformat.
Byter man upp sig till så kallat "fullformat" (FF) eller småbild som det mer korrekt heter, kliver vi från 5000-10.000 kronorsstrecket över 15000:- om man skall ha en nyare modell - 6D. Sedan finns några ex kvar av den utgående 5D mark II som kan gå för runt 12.000:- ibland. Med dessa tjänar man minst ett steg i brusprestanda, kanske lite mer.
Har man råd med ljusstark optik och en FF kamera är valet givet - FF kameran. Måste man prioritera så tjänar man mer i ljusstyrka med ljusstarkare optik och cropkamera. Nu är det så att kan man nöja sig med några objektiv med fast brännvidd (utan zoom) kan man ofta komma undan billigare och få bättre ljusstyrka på köpet.
T ex kostar 50/1,8 runt tusenlappen och har mer än dubbla ljusstyrkan mot 20.000 kronors zoomen 24-70/2,8 L II. Likaså finns fasta 20/2,8, 24/2,8, 28/2,8 (28/1,8 är tveksam att använda vid f/1,8 så den räknas bort), 85/1,8, 200/2,8. Sedan finns nya bildstabiliserade varianter av vissa objektiv som t ex 28/2,8 IS men dessa är marginellt skarpare än de gamla och avsevärt mycket dyrare.
Vill man ha ljusstarka zoomar blir det dyrare, men om budget inte räcker för ljusstark optik och fullformat, satsa då på de ljusstarka zoomarna och billigare kamerahus. En 18-55/3,5-5,6 släpper in 1/4 så mycket ljus vid 55mm som en 17-55/2,8 och detta kommer inte att kompenseras av en FF sensor alltså (t ex 28-135/3,5-5,6) däremot har man råd med 6D+någon 24-70/2,8 (Sigma och Tamron gör sådana också billigare än Canons) så har man lite mer än dubbla ljusupptagningsförmåga som t ex en 7D med 17-55/2,8.