Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken butik för EOS1DmkIII i Sthlm?

Produkter
(logga in för att koppla)

BenkeO

Aktiv medlem
Jag skall köpa en EOSD1mkIII och tänkte köpa den hos fotokungen. Till min förvaning kunde de ej hjälpa igang mig med en halvtimmes introduktion. Kameran är ju väldigt avancerad och jag tycker gott att man kan fa lite starthjalp med de krangligaste funktionerna kring egna inställningar och sadant. Nagon som kan rekommendera en butik som är bättre/kunnigare?
Mvh
Benke (skrivet pa ett tyskt tgn-bord)
 
Tyvärr, det finns knappast varken "bättre" eller "kunnigare" butik/personal.

Att betygsätta kompetensen hos personalen för att du inte kunde få hjälp med ditt udda önskemål är väl inte helt korrekt. Men dock förståeligt.

Vad jag förstått har inte alla butiker denna kamera på hyllan, så din plan att köpa och få en halvtimmes genomgång kan vara svår.

Lycka Till!
 
Jag brukar handla hos Fotokungen eller Fotovideo.

Kan tänka mig att den senare kanske kan visa dig lite mer än andra om kameran.

Men det beror ju också på hur mycket personalen har att göra, är det mycket folk så tror jag nog att det blir knepigt att få en 30 minuters genomgång.

Lycka till!

/Daniel
 
BenkeO skrev:
Jag skall köpa en EOSD1mkIII och tänkte köpa den hos fotokungen. Till min förvaning kunde de ej hjälpa igang mig med en halvtimmes introduktion. Kameran är ju väldigt avancerad och jag tycker gott att man kan fa lite starthjalp med de krangligaste funktionerna kring egna inställningar och sadant. Nagon som kan rekommendera en butik som är bättre/kunnigare?
Mvh
Benke (skrivet pa ett tyskt tgn-bord)

Om du behöver instruktion av butiken när du köper kameran kanske den är i överkant av vad du rimligen behöver.... Jag skulle skämmas och behöva fråga på det sättet. Men det är ju jag. Sätt kameran på auto så länge. Jag tror du kommer långt på det.
 
Re: Re: Vilken butik för EOS1DmkIII i Sthlm?

BenkeO skrev:
Jag skall köpa en EOSD1mkIII och tänkte köpa den hos fotokungen. Till min förvaning kunde de ej hjälpa igang mig med en halvtimmes introduktion. Kameran är ju väldigt avancerad och jag tycker gott att man kan fa lite starthjalp med de krangligaste funktionerna kring egna inställningar och sadant. Nagon som kan rekommendera en butik som är bättre/kunnigare?
Mvh
Benke (skrivet pa ett tyskt tgn-bord)[/B]



Rogerber skrev:
Om du behöver instruktion av butiken när du köper kameran kanske den är i överkant av vad du rimligen behöver.... Jag skulle skämmas och behöva fråga på det sättet. Men det är ju jag. Sätt kameran på auto så länge. Jag tror du kommer långt på det.

Konstigt svar.

Varför känna sig dum om man köper en MKIII:a och vill ha lite svar?

Är det inte normalt att man frågar lite när man ska köpa en ny produkt?.

- Tycker det är bättre att fråga och verka dum, än att låta bli och förbli det. -

Ska man sälja en kamera som kostar lite mer än en säck potatis så tycker i alla fall jag att det är befogat att personalen i den fotobutik kan sina varor de säljer.

Hade jag ägt en MKIII:a och bott i 08:a land så skulle jag mer än gärna gett dig minst en halvtimme privat visning av kameran.

Kanske finns det någon som äger en MKIII:a och är villig att ställa upp.?

Hadé
 
Det är ju digitalt, bara att testa, det tål nog slutaren på en sån kamera.



Följdfråga: Hur många exponeringar behövs det för att lära sig en digital systemkamer med två objektiv och två olika blixtar? Jag gissar på drygt 5000.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Vilken butik för EOS1DmkIII i Sthlm?

Rogerber skrev:
Om du behöver instruktion av butiken när du köper kameran kanske den är i överkant av vad du rimligen behöver.... Jag skulle skämmas och behöva fråga på det sättet. Men det är ju jag. Sätt kameran på auto så länge. Jag tror du kommer långt på det.

Mark III har inget Autoläge ;-)
 
Ja du Bengt,

Skall du hitta någon butikspersonal som skall ge dig en introduktion till en kamera i den klassen, får du nog leta.
Det skulle vara om du stöter på någon som själv har en EOS 1D Mark.
Och de är kanske inte de första man möter vid disken hos de vanliga affärerna
Jag gjorde själv på följande viss, ladda hem manualen från Canon’s hemsida i USA.
Sedan är det bara att plugga, och när du har fått hem din kamera gå igenom allt igen.
Denna kamera är något man växer in i så att säga!

MVH Johan
 
Jag gillar fotokungen och har köpt det mesta hos dem. Jag blev lite ställd över att inte kunna få lite starhjälp med en såpass avancerad utrustning. Tack för svaren - även de lite offtopic. De roade.

Mvh
Benke
 
Prata med rätt person

Jag skulle rekomendera att du pratar med Jon på Fotokungen, han kan säkert hjälpa dig,ring innan och kolla när dom har det lungt.Jag antar att du fått prata med en säljare som börjar på R.han fick mig nästan att avstå mitt köp för 75kkr när jag handlade sist.
Om inte annat så finns det säkert butiker som kan ställa upp med en genomgång av kameran och jag tycker inte man ska känna sig dum för det, klarar inte butiken det så är det bättre att gynna någon som är mer servicevänlig, vad händer om du får problem med kameran har dom mer tid då tro knappast.
 
Re: Re: Re: Vilken butik för EOS1DmkIII i Sthlm?

JR. skrev:
Konstigt svar.

Varför känna sig dum om man köper en MKIII:a och vill ha lite svar?

Är det inte normalt att man frågar lite när man ska köpa en ny produkt?.

- Tycker det är bättre att fråga och verka dum, än att låta bli och förbli det. -

Ska man sälja en kamera som kostar lite mer än en säck potatis så tycker i alla fall jag att det är befogat att personalen i den fotobutik kan sina varor de säljer.

Hade jag ägt en MKIII:a och bott i 08:a land så skulle jag mer än gärna gett dig minst en halvtimme privat visning av kameran.

Kanske finns det någon som äger en MKIII:a och är villig att ställa upp.?

Hadé

Konstigt.. Nja, jag försökte bara ge en bild av att den kamera du vill eller kanske redan har köpt räknas till Canons absoluta proffs serie. I det fallet så skulle jag sätta mig in i kameran redan innan och ta ner instruktionsboken och plugga lite. Då känns den bekant redan när man första gången håller i den. Det är mera så jag tänkte. Det är få "Svenssons" som köper en sådan för semester bilder. Jag lyckönskar dig verkligen till den trevliga kameran. Hoppas du har glädje av den i många år framåt.
 
Fotovideo har bra service

Nu har jag köpt utrustningen hos Fotovideo på herkulesgatan i stockholm. De tyckte inte det var speciellt konstigt att ge en introduktion till kameran och hade fler i personalen som hade personlig erfarenhet av att fota med 1D mkIII.
Mvh
Benke
 
Kul att du fick den hjälp du behövde. Jag har också väldigt bra erfarenheter från just Fotovideo. De är väldigt hjälpsamma och tar sig verkligen tid att hjälpa kunden.
 
Re: Fotovideo har bra service

BenkeO skrev:
Nu har jag köpt utrustningen hos Fotovideo på herkulesgatan i stockholm. De tyckte inte det var speciellt konstigt att ge en introduktion till kameran och hade fler i personalen som hade personlig erfarenhet av att fota med 1D mkIII.
Mvh
Benke
Burn shutter burn!!!!!!!!!!!
 
Re: Fotovideo har bra service

BenkeO skrev:
Nu har jag köpt utrustningen hos Fotovideo på herkulesgatan i stockholm. De tyckte inte det var speciellt konstigt att ge en introduktion till kameran och hade fler i personalen som hade personlig erfarenhet av att fota med 1D mkIII.
Mvh
Benke

GRATTIS TILL EN SUPER KAMERA!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.