Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken brännvidd skall anges i DOF-program?

Produkter
(logga in för att koppla)

yonoa

Avslutat medlemskap
Hej, jag vill räkna ut DOF med hjälp av ett DOF-program. Man ombeds ange linsens brännvidd. Jag har en Fujifilm X100 med fast optik på 23 mm vilket motsvarar 35 mm i småbildsformatet. Vilken brännvidd skall jag mata in i programmet? 23 mm eller 35 mm. Denna fråga är universell för alla kameror med cropfaktor som tillexempel alla systemkameror med APS_C sensor.

Någon som vet?

/Noa

Du ska ange den sanna brännvidden (23 mm).

Om du använder "ekvivalent" brännvidd måste du också använda ekvivalent f-tal. Så i stället för 23 mm f/2, kan du ange 35 mm f/3. Det ger samma DOF, förutsatt att alla andra parametrar är konstanta.

(Vissa DOF-program använder sig av "circle of confusion" (suddighetsradie) på sensorn. I så fall måste denna siffra också räknas om till "ekvivalent". Bäst är att räkna på suddigheten i den utskrivna bilden i stället. Då behöver man inte bry sig om hur stor sensorn var.)

Senast ändrad:
Som "Rutquist" skrev

Hej, jag vill räkna ut DOF med hjälp av ett DOF-program. Man ombeds ange linsens brännvidd. Jag har en Fujifilm X100 med fast optik på 23 mm vilket motsvarar 35 mm i småbildsformatet. Vilken brännvidd skall jag mata in i programmet? 23 mm eller 35 mm. Denna fråga är universell för alla kameror med cropfaktor som tillexempel alla systemkameror med APS_C sensor.

Någon som vet?

/Noa

Anger 23mm.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Någon som vet?

/Noa

Tror du inte att en skärpedjupstabell fyller denna funktion lika bra ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar