Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken borde jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scha

Ny medlem
Jag tänker köpa en digital systemkamera och ett objektiv för jag har tröttnat på att fottografera med min olympus c-310. Problemet är bara att jag inte vet vilken jag ska köpa. Jag vill kunna ta detaljerade närbilder och panoramabilder.

Om du söker här i forumet så kommer du se att det är ett antal spaltmeter skrivet om det.

Men generellt så finns det inget generellt svar på frågan, kläm å känn vilken du trivs bäst med och vilken som motsvarar dina krav..

Vilken kamera finns det som sagt massa skrivet om. Aktuella kandidater är väl främst Nikon D50 eller D70, Canon 350D, Konica Minolta D5D och Pentax *ist DS eller DL.

För de fotograferingstyper du beskriver så är det nog lämpligast med två objektiv, lite beroende på vad för panoramabilder du vill ta förstås. Något av kitobjektiven till resp kamera samt ett makroobjektiv kan ju vara en lämplig start.
Det finns otaliga trådar som behandlar även makroobjektiv.
Börja med att söka lite på formet. Sedan kan du ju ställa vidare frågor om de dyker upp efter hand. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar