Annons

Vilken blixtstyrka ska inskaffas?

Produkter
(logga in för att koppla)

umapuma

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att göra en studio i mitt avlånga vardagsrum nu efter lite tänkande fram och tillbaks. Tänkte placera bakgrundsannordningen framför mitt fönster och jag inser att det kommer skapa problem med ljus bakom med det är väl lätt åtgärdat med mörkläggningsgardin vad jag förstår.
Rummet är ca 3,5 m brett och på längden har jag minst det dubbla till förfogande.

Frågan är nu vilken blixtstyrka jag rekommenderas att köpa? Har kollat runt lite här och förstått att 100 W är för litet och 200 gränsfall men om man tar för starkt kan problemet vara att man inte kan vrida ner det ordentligt??
Väggarna är vita men jag tänkte i allra enklaste ordning sätta skruvar i väggen som jag kan haka upp svart tyg på vid behov.

Bakgrunden kommer att vara ca 3 m bred har jag tänkt.

En fråga till.. kan blixtarna tändas och släckas manuellt också? Så man ser hur ljuset kommer falla?

Jag är helt och hållet ny inom området och alla tips är välkomna!

Du kommer att få massor av tips som "spretar" åt alla håll. Jag hade köpt Elinchrome D-Lite 2 it - ett set. Komplettera med en Skyport Universal (radiosändare till blixtarna), bakgrund och reflexskärm med stativ. Då har du allt som du behöver för att komma igång med bra prylar. Nu har du inte skrivit din budget men räkna med att du kommer att hamna runt 12 000.-

Dessa blixtarna är på 200 Ws och det kommer att räcka för dig. På långsidorna av väggarna sätter du upp en vajer, köper svarta lakan och lämpliga krokar. Allt finns på IKEA. Med hjälp av lakanen kan du styra om du vill att dina vita väggar skall reflektera blixtljuset (lite hej vilt) eller om du skall dämpa med lakanen.

Tillsammans med blixtpaketet finns en DVD-skiva så att du kommer igång. Titta även på

www.photax.se/studiotips

Blixtarna har s.k. inställningsljus, så du kommer att se hur ljuset faller på din modell. Och du - fixa en större docka eller liknande som modell. Även om du tycker att det är väldigt roligt, så kommer din första modell att tröttna långt innan du har kommit underfund om inställningar och testat olika uppställningar.

Det finns många färska trådar om precis det du frågar om. Börja med att plöja igenom dessa och fundera på vilken nivå du vill lägga dig.

För att underlätta dokumentation hur du ställer blixtarna

http://www.lightingdiagrams.com/Creator

Lycka Till!!

Tack!

Jo jag har ju kollat runt lite men tyckte inte jag fick svar på vilken styrka till vilka mått på rum. jag förstår att det blir tjatigt med alla liknande frågor här..

Du säger 200W. Jag har hittat två olika blixtpaket, ett med 180 och ett med 250, vilket ska jag välja isf? :)
Det vore ju skönt att slippa ta den starkare men det vore ju förargligt om 180 inte riktigt känns tillräcklig.
Jag vill helst inte sätta vajer på väggen har jag kommit fram till, eftersom jag också ska bo i vardagsrummet övrig tid och vajrarna är fula.. tänkte att det kanske kunde funka med att bara trä på lakanet på två ganska så osynliga skruvar i väggen.
Bra idé med skyltdocka!

jag har kört med DÖRR:s 120w utan att någonsin känna att det var för klent i mitt vardagsrum, men visst, det finns ju oändligt med variationer och behov

Huvudljuset är Elinchrome 200 Ws. Octabox 90 cm och ca 120 cm från modell. Styrka 4,0 av max 5,0. ISO 100, 1/125 bl 9

Edit: Det var väldigt vad dålig bilden blev i tråden. Detta momentet behärskade jag inte....

Bilagor

• _MG_6921_soft.jpg
    _MG_6921_soft.jpg
    11 KB · Visningar: 317
jag försöker hålla boxarna så nära jag kan vid porträtt, kring 1-1,5m. och dra ner effekten, men det finns nog massor av varianter och inget är fel.
men jag är nog kanske fel person att rådfråga då jag är mer åt low-key hållet och föredrar bilder av denna typ:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2289820.htm?set=lp
men alla är vi olika
denna bild har jag tagit med DÖRR:arna och med hjälp av en SB-800 för att fräta ut bakgrunden:

Bilagor

• 003.jpg
    003.jpg
    15.4 KB · Visningar: 296
Ok tack för det :) Jag har en SB400 sedan tidigare men den hjälper inte så mycket för detta vad jag förstått..

Octabox är en ljusformare som du sätter på din studioblixt. Formen är åttakantig och som ett paraply. Handlar om hur ljuset skall spridas på modellen och lite vilken reflex som kommer att synas i ögonen. I mitt fall är det dessutom 3 blixtar till. 2 stycken för att bränna ut bakgrunden samt den 3:e för att lätta upp skuggsidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar