ANNONS
Annons

Vilken blixt till macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hoj,

Är nybliven förälder till ett Canon EF 100 2.8 IF USM Macro. Upptäckte ganska raskt att man inte kommer så långt utan blixt om man vill ha stort skärpedjup i bilderna. Speciellt om man ska plåta något som rör på sig. Har aldrig plåtat (kontrollerat) med blixt så jag e rudis på området. Antar att det jag söker är en s k ringblixt som jag fäster längst ut på gluggen?
Vad ska jag leta efter och vad kostar den ca?
Alla förslag mottages tacksamt och vördnadsfullt :)
Vet inte om det är av vikt men huset är ett 20D.

//Nära men suddigt!

Ringblixt ger ett skuggfritt och därmed platt ljus. Bra till obduktioner, brottsplatsundersökningar och annat CSI-relaterat, men svårt att göra något mer kreativt med. Tycker jag alltså.

Ljus med en tydlig riktning går att spela mer med. En vanlig kamerablixt kombinerat med sladd och en hållare så du kan positionera blixten var du vill kan vara en början. Sen kan det kombineras med en minisoftbox för att förstora ljuskällan och då har man nog ett rätt flexibelt paket.

ok, jag suger åt mig. Jag har dock ambitionen att krypa runt i gräset, så softbox och extern blixt är inte vad jag söker men tack för tipset. Jag behöver en blixt som sitter på kameran. Är ringblixt inget att ha? Vad annars?

Hållaren jag tänkte på var en sån som sitter fast i kamerans stativfäste och har en flexibel arm som blixten sitter i. Så det ger bra rörelsefrihet. Skall se om jag kan hitta en bild.

Bägge canons macroblixtar ( ringblixten, och den med två separata huvud) består av två blixtar där man kan ställa styrkan separat på bägge, så man kan få lite kreativ belysning om man fotar saker väldigt nära objektivet, så fort man kommer en bit ifrån så blir det tyvärr väldigt mycket 'framifrån' oavsett hur man ställer dom.

Mazy skrev:
så fort man kommer en bit ifrån så blir det tyvärr väldigt mycket 'framifrån' oavsett hur man ställer dom.
Precis, just vid de tillfällena är det bra att kunna montera något som förstorar ljuskällan på blixten.

Börja med den inbyggda

Börja att använda den inbyggda blixten - den är mer användbar vid makro än vad många tror. Bifogar ett exempel fotad med den och en softbox som består av en uppklippt filmburk av den mjölkvita sorten som bara är att trä över blixten

Bilagor

• nattfjärilfssmall.jpg
    nattfjärilfssmall.jpg
    49.5 KB · Visningar: 196
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar