Annons

Vilken blixt till Canon G9

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du vilken blixt som rent tekniskt blixtrar och ger alla tänkbara mer eller mindre automatiska funktioner, eller menar du vilken blixt som i praktiken fungerar att använda?
Vi testade exempelvis min 580 EX II på min kompis G9, och den fungerade utmärkt. Det blev mycket bättre bilder än vad som var möjligt med den inbyggda lysmasken. Men rent praktiskt var det odugligt, för blixten var större än kameran, och det fanns helt enkelt ingenting vettigt att hålla i, så att man kunde hantera kameran ordentligt.

Den här frågan minns jag för övrigt har diskuterats tidigare. Leta i forumet. Bra förslag finns här någonstans.
 
Menar du vilken blixt som rent tekniskt blixtrar och ger alla tänkbara mer eller mindre automatiska funktioner, eller menar du vilken blixt som i praktiken fungerar att använda?
Vi testade exempelvis min 580 EX II på min kompis G9, och den fungerade utmärkt. Det blev mycket bättre bilder än vad som var möjligt med den inbyggda lysmasken. Men rent praktiskt var det odugligt, för blixten var större än kameran, och det fanns helt enkelt ingenting vettigt att hålla i, så att man kunde hantera kameran ordentligt.

Den här frågan minns jag för övrigt har diskuterats tidigare. Leta i forumet. Bra förslag finns här någonstans.

På ett stativ lär det väl fungera kanon även med den stora blixten.
430EX är ju något mindre, men frågan är om det blir lättare...
 
Det förstås, men har man blixt är det ganska ofta för att man inte vill ha stativ, eller tvärtom. Men det behöver det förstås inte vara.
 
de jag fundera på är om det är värt att köpa 580 EX II till min g9 eller om ni rekomenderar en annan blixt.
 
de jag fundera på är om det är värt att köpa 580 EX II till min g9 eller om ni rekomenderar en annan blixt.


Till vad hade du tänkt att använda blixten?


Canons blixtar fungerar och rimligen bör t ex Sigma 530 Dg Super och andra alternativtillverkare som är samkörbara med Canon även göra det. Vill man kan man hänga på en eller flera studioblixtar med en adapter för utlösning via blixtskons mittkontakt.

Med en Canon blixtsändare ST-2 och några EX580 har du en portable sladdlös ministudio.
 
Klumpig kombination

Den stora fördelen med en G9 är väl att den är lätt att ta med och ändå ger hyfsade resultat. Om man sätter på en blixt som är nästan 3 gånger större än kameran så är den fördelen borta.
Jag provade och den känns obalanserad och hopplöst klumpig.
Se själv:
 

Bilagor

  • _ALM5680.jpg
    _ALM5680.jpg
    42.9 KB · Visningar: 461
Det är väl detta som 580 är designad för och då spelar storleken ingen roll med en stor kamera som köl under. Balansen är perfekt.
 

Bilagor

  • _MG_0065.jpg
    _MG_0065.jpg
    50.6 KB · Visningar: 457
Med lillebror 420 EX (föregångare till 430EX) så är kombinationen något rimligare. Personligen skulle jag dock ta en dSLR med mig om jag ändå skulle släpa på en blixt.
 

Bilagor

  • _ALM5678.jpg
    _ALM5678.jpg
    44.6 KB · Visningar: 460
men nu är det ju så att de är ju bara 3 bilxtar som passar med canon g9.. och jag funderar på att köpa en systemkamera nästa år..och tänkte att det vaar lika bra att införskaffa sig 580II.

ni kanske bara tycker att jag är helt knäpp som tänker så men sen så fanns ju en 220 canon som passade
 
Visst fungerar det men är mycket blixt och lite kamera. Känns knepigt att hantera. Det finns inte tillräckligt kamera att hålla i, men visst går det.
På en dSLR är 580II en suverän blixt. Sedan är väl frågan om kanske inte 430EX räcker för det mesta.
 
Får införa ett handgrepp till G9, som är tillräckligt stort för att man ska kunna hålla skapelsen stabilt.

Skulle tro Wilhelm har något designförslag klart... ;-)
 
Som sagt rent funktionsmässigt så funkar Canons och 3:e parts blixtar även till G9. Problemet är att en storblixt gör att kombinationen obalanserad och svår att hålla.

Så ska man ha blixten till G9 bara så är det bra om den är lätt.
Om man å andra sidan tänker sig att man ska ha en DSLR och använda samma blixt så vill man nog ha en blixt som inte är för liten.

Bästa kompromiss är förmodligen en blixt typ 430EX. Men vill man ha mer ljus och prioriterar funktionen på DSLR så gå för den större typ 580EX.

Om man sen ska välja Canon eller 3:e part (Sigma, Dörr etc) får väl vara var och ens val.
 
Jag använder min gamla Canon Speedlite 380EX till min G9, det är en utmärkt kombination. Men man får räkna med att hålla kameran på ett annat sätt och helst använda en ''vanlig''kamerarem, istället för det lilla ''snöret''.

Att köra en fullstor blixt till G9 är ett lyft när man ska fotografera i vissa situationer, som t.ex. dop, middagar eller liknande.
 
Annars kan man ju köra med en blixtskena då borde det bli lite mer att hålla i.
 
Det är inget fel på kvalitén med en fullstor blixt. Bara på ergonomin. Det är väl så att vi har olika utgångspunkt. För mig är G9 främst en kamera att ha med i fickan, när jag åker MC, paddlar kajak eller gör något annat där en dSLR är i vägen. Om jag skall släpa på en stor blixt kan jag lika gärna ta med en dSLR vilket jag också gör. Har faktiskt inte kommit på tanken att använda min 580 på G9:an förrän jag såg den här tråden.
Då var jag tvungen att prova.
Inget fel på kvalitén som sagt men känslan av hantera ekipaget är minst sagt annorlunda.
Om jag skulle fota mycket med extern blixt med G9, då skulle jag leta efter en liten blixt som går att vinkla och får plats i min andra ficka.
 
ANNONS