** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken blixt till a200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jilted

Medlem
Hej!

Köpte min första systemkamera för ca ett halvår sedan och jag har hittat det jag tycker är mest roligt att fota, nämligen porträtt. Därför känner jag nu att det är på tiden att införskaffa en bra blixt. Men detta är en djungel för mig.
Jag vill kunna använda blixten utomhus och antar då att man behöver en lite starkare modell? Har sett att man kan få rätt fräcka effekter i kvällsljus i kombination av en blixt.

Kollade på cyberphoto och såg att det fanns ett par modeller, vad tror ni om denna - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123775

MVH,
Michael A

Vad förvånad jag blev att jag fått så många svar vid denna tiden på dygnet :) Det verkar ju vara en bra blixt. Men frågan kvarstår, funkar den bra utomhus? Eller krävs det starkare grejer då? Tusen tack för alla svar!

Angående priset, såg att Japanphoto hade den rätt billigt också, jag bor i Göteborg så det passar perfekt att gå din och klämma lite på den :)

Blixten du kollat på har ledtal 42 som är ganska bra. Nästa steg upp blir ledtal58 om du köper Sonys stora eller ledtal 53 om du köper t ex Sigmas 530. Skillnad i styrkan är ca 2/3 bl-steg till Sonyn.

Blixten du kollat på har ledtal 42 som är ganska bra. Nästa steg upp blir ledtal58 om du köper Sonys stora eller ledtal 53 om du köper t ex Sigmas 530. Skillnad i styrkan är ca 2/3 bl-steg till Sonyn.

Okej. Har fått för mig att det är bättre att hålla sig till samma fabrikat som gjort kameran när det gäller blixt, i detta fal SONY/Konica Minolta om man verkligen vill kunna utnyttja alla funktioner så att säga, har jag missuppfattat då?

Helt rätt. Köp original för maximal tillförlitlighet och bättre/jämnare exponering.

Okej! Ihh fan imorn så är det jag som far till Japanphoto, hoppas de har den inne! :) Tusen tack för all hjälp!

MVH,
Michael

Finns ju även HVL-F56AM, men den säljs ju inte längre så det blir begagnat om du ska ha en sån!

Fördelen med HVL56 AM är att den går att köra trådlöst...Så en beg / ny sådan kan ju vara intresant också.... Vet inte. Men tror även blixtarna som heter minolta 56 kan det göras med... Tror dom är rätt lika.. Fast detta är enbart vad jag tror...

bara för röra till det lite...

Men Du har så rätt - 3600HS(D), 5600HS(D), HVL-36AM, HVL-42AM, HVL-56AM och HVL-58AM, går alla att köra trådlöst mot Sony a200. Undantaget är HVL-58AM som KAN ha ett totalt annat protokoll. a900 kräver HVL-58AM som kontroller och har ett nytt protokoll. Undviker man den, så äör man hemma med full trådlös funktionalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar