ANNONS
Annons

Vilken blixt ska man välja

Produkter
(logga in för att koppla)

MSt01

Aktiv medlem
Jag ska köpa en blixt till min utrustning. Men vilken?? Nikons SB-80 eller SB-50? Har någon av er erfarenheter med någon av dom?
 
Fick häromdagen min SB-80DX från B&H i USA. Helt makalös blixt på alla sätt.....hittills. Har bara lekt lite med den.
 
Beror på dina vanor

Bägge modellerna är jättebra men riktar sig till helt olika målgrupper. Om du tänker använda blixten ofta så kommer du snabbt tjäna in mellanskillnaden i inköpskostnad. Batterierna till SB-50 kostar MYCKET jämfört med en uppsättning laddningsbara Ni-Mh celler till SB-80:an. Dessutom så är 80:an mycket kraftfullare och har fler inställningsmöjligheter. Men om du endast tänker använda blixten vid få tillfällen och inte vill spendera hela skjortan, så rekommenderar jag 50:an eller ännu hellre en enkel Sunpak som 4000 modellen (använder vanliga AA batterier).

Mankan
 
Själv köpte jag en begagnat SB-28. Suverän blixt och jag tror inte skillnaden är stor mot SB-80. Däremot är priset som en SB-50. SB-28 använder vanliga R6-batterier.
 
Beror på...

vilken kamera du använder också. Själv skaffade jag en Sunpak 5000 till min S2 för ett tag sen, men det visade sig så småningom att den inte är kompatibel med digitala Nikon (?). Eller är det bara jag som inte kan använda den... :) För övrig är det en väldigt kraftfull blixt med många funktioner.
MVH
/Amir
 
barret skrev:
Fick häromdagen min SB-80DX från B&H i USA. Helt makalös blixt på alla sätt.....hittills. Har bara lekt lite med den.

Offtopic fråga: Åkte du på moms? Tull? Expeditionsavgift? jag fick hem två paket från B&H i veckan. Det ena blev belastat med alla ovanstående kostnader, medan det andra bara kom...
 
Jo, det blev väl en femhundring till ungefär i tull och moms....minns inte exakt. Har köpt en hel del i USA och det blir tull/moms varannan gång ungefär.
 
Ni som köper från USA. Går det att fixa så garantin gäller här (tex hos någon nikon-återförsäljare)?
 
Senast ändrad:
Borgas skrev:
Mats> Har du handlat från HotBuys? om så hur funkar de (frakt, pålitlighet osv.)

Ledsen....såg inte din fråga....jo, funkade bra. Använde FedEx, men de har nog olika alternativ. Bara att vara beredd på att de försöker göra tillägg hela tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.