Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken blixt ska jag köpa,Nikon Speedlight SB-600 el 800?
- Trådstartare ghost102
- Start datum
Johan67
Aktiv medlem
ghost102 skrev:
Hej har precis min nikon d70 på ingång och har kollat runt lite på de båda bilxtarna, 600 verkar ju vara direkt kompatibel med d70 medans 800 verkar vara lite vassare och mer tillbehör till.
nån eller några tankar, råd och funderingar kring detta skulle uppsakttas.
Vad gäller kompabiliteten så är väl 800 lika kompatibel. 800 kan du vrida även i horisontalplanet medan 600 endast kan vridas upp/ner. Sen tror jag inte att 600 kan anv trådlöst eller kan den det? Du kan varje fall inte anv 600 som styrenhet av flera blixtar vilket 800 kan. Jag har precis beställt en 800 men inte hunnit hämta ut den än.
Chrillan04
Aktiv medlem
Re: Re: Vilken blixt ska jag köpa,Nikon Speedlight SB-600 el 800?
600:an går att användas trådlöst!
Johan67 skrev:
800 kan du vrida även i horisontalplanet medan 600 endast kan vridas upp/ner.
Jag har hört att den skall gå att vridas på samma sätt som 800:an
Sen tror jag inte att 600 kan anv trådlöst eller kan den det? Du kan varje fall inte anv 600 som styrenhet av flera blixtar vilket 800 kan. Jag har precis beställt en 800 men inte hunnit hämta ut den än.
600:an går att användas trådlöst!
davidvpt
Aktiv medlem
Huvudet på SB600 ska gå att både tilta och vrida, precis som SB800, däremot ska man inte kunna använda 600 som master för andra blixtar. Som slav funkar den utmärkt. Jag tänker skaffa en SB-600 och känner jag att jag måste ha fler blixtar kan jag köpa en 800a vid ett senare tillfälle...
Frithiof
Medlem
Nikon blixt SB-600 eller SB-800?
Jag ha också funderingar på en ny blixt till min D70. Ett råd är att titta på manualerna för SB-800 och SB-600. Dessa finns som pdf-filer på Nikon-länken nedan. Jag har själv en SB-50DX som fungerar som trådlös slavblixt till den interna blixten på D70 men den ger ju naturligtvis full kräm hela tiden. Den trådlösa funktionen fungerar även med min Nikon Coolpix 5400 eller min kompis Minolta Dimage.
http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php
Jag ha också funderingar på en ny blixt till min D70. Ett råd är att titta på manualerna för SB-800 och SB-600. Dessa finns som pdf-filer på Nikon-länken nedan. Jag har själv en SB-50DX som fungerar som trådlös slavblixt till den interna blixten på D70 men den ger ju naturligtvis full kräm hela tiden. Den trådlösa funktionen fungerar även med min Nikon Coolpix 5400 eller min kompis Minolta Dimage.
http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php
davidvpt skrev:
Huvudet på SB600 ska gå att både tilta och vrida, precis som SB800, däremot ska man inte kunna använda 600 som master för andra blixtar. Som slav funkar den utmärkt. Jag tänker skaffa en SB-600 och känner jag att jag måste ha fler blixtar kan jag köpa en 800a vid ett senare tillfälle...
Jag vet inte om det är Nikons säljare som sprider falska uppgifter, men han sa till mig i alla fall att 600:an kan men bara vrida upp/ner.
ahd
Aktiv medlem
Hej,
Köpte idag en SB-600 för att använda till min D70. Tänkte passa på att klargöra några rykten som jag läst florerat här och på andra ställena.
Med D70:an kan man använda SB-600 trådlöst (styrs via några kontroll-flashar som kommer ett par millisekunder innan huvudblixten). Man KAN dessutom tilta huvudet både upp och i sida. Har bara blixtrat ett 40-tal bilder ännu i kväll men hitintills är jag mycket nöjd!
Köpte idag en SB-600 för att använda till min D70. Tänkte passa på att klargöra några rykten som jag läst florerat här och på andra ställena.
Med D70:an kan man använda SB-600 trådlöst (styrs via några kontroll-flashar som kommer ett par millisekunder innan huvudblixten). Man KAN dessutom tilta huvudet både upp och i sida. Har bara blixtrat ett 40-tal bilder ännu i kväll men hitintills är jag mycket nöjd!
AngelKiller
Aktiv medlem
Sitter här och funderar på att köpa en Nikon Speedlight SB-600 undrar om den är värd 2700:-
eller om det finns andra bra konkurenter till bättre pris, tar mestadels olika natur bilder och har då inte haft användning av blixten men den kan ju vara bra till mycket annat..
Har en Nikon D70
funderar också på om jag köper en sån bör jag också köpa en Omnibounce till den?
eller om det finns andra bra konkurenter till bättre pris, tar mestadels olika natur bilder och har då inte haft användning av blixten men den kan ju vara bra till mycket annat..
Har en Nikon D70
funderar också på om jag köper en sån bör jag också köpa en Omnibounce till den?
BIF-BigFoot
Aktiv medlem
Stod själv i samma val för ett par månader sedan..
Det avgörande valet var när en kompis (SNUS) meddelade en viktig skillnad.
SB-800 kan fjärrstyra SB-600 & SB-800 blixtrar medans SB-600 endast kan sjärrstyras
Dessutom har SB-800 bättre LED-tal
Det avgörande valet var när en kompis (SNUS) meddelade en viktig skillnad.
SB-800 kan fjärrstyra SB-600 & SB-800 blixtrar medans SB-600 endast kan sjärrstyras
Dessutom har SB-800 bättre LED-tal
Anders_Andersson
Aktiv medlem
Jag köpte en SB 600 till min D70s. Jag är helnöjd med det köpet. Det finns säkert piratblixtar som är lika bra/bättre. Men jag tycker det känns tryggare med orginalblixt.
AngelKiller
Aktiv medlem
Bo: jag har inga studio blixtrar så det är inget som prioriteras så högt för närvarande köper den i sånna fall senare...
Anders: Ok stor skillnad på bilder osv?
fungerar den bra till kameran?
ska kolla lite bilder i ditt galleri för att se ev exempel, sen blir det nog en beställning håller med dig en orginal blixt känns tryggare...
har du en Omnibounce?
eller är det något du saknar tror jag beställer en i vilket fall när jag ändå är igång
ska kolla lite bilder i ditt galleri för att se ev exempel, sen blir det nog en beställning håller med dig en orginal blixt känns tryggare...
har du en Omnibounce?
eller är det något du saknar tror jag beställer en i vilket fall när jag ändå är igång
blixa
Aktiv medlem
Hade en 420EX till min Canon och Omnibouncen gav mycket behagliga blixtbilder - ett bra köp enligt mig!
AngelKiller
Aktiv medlem
ok tackar
har kollat artikeln blixtar här på fotosidan och såg att det blev betydligt behagligare ljus med Omnibounce
har kollat artikeln blixtar här på fotosidan och såg att det blev betydligt behagligare ljus med Omnibounce
Fred H
Aktiv medlem
Re: Re: Vilken blixt ska jag köpa,Nikon Speedlight SB-600 el 800?
SB-600 (vilket jag har och är nöjd med) går att vrida horisontellt och vertikalt då får man 180° även vertikalt. Detta behövs, faktiskt för att få IR sensorn alltid mot D70.
/Fred
Johan67 skrev:
Vad gäller kompabiliteten så är väl 800 lika kompatibel. 800 kan du vrida även i horisontalplanet medan 600 endast kan vridas upp/ner. Sen tror jag inte att 600 kan anv trådlöst eller kan den det? Du kan varje fall inte anv 600 som styrenhet av flera blixtar vilket 800 kan. Jag har precis beställt en 800 men inte hunnit hämta ut den än.
SB-600 (vilket jag har och är nöjd med) går att vrida horisontellt och vertikalt då får man 180° även vertikalt. Detta behövs, faktiskt för att få IR sensorn alltid mot D70.
/Fred
Anders_Andersson
Aktiv medlem
Några bilder har jag inte lagt upp. Jag har precis fått blixten. Men här finns en bild jag tagit.AngelKiller skrev:
Bo: jag har inga studio blixtrar så det är inget som prioriteras så högt för närvarande köper den i sånna fall senare...
har du en Omnibounce?
Med SB 600
En till med SB 600
AngelKiller
Aktiv medlem
ok,
jaha får man med lite extra grejer men frågan är om dom för min del är värt runt 1000 extra
en liten fråga till lite 'off-topic'
tänkte skaffa ett ir-filter när jag ändå är igång, såg dock att priset skiljer sig drastiskt beroende på mm har en 18-70mm (67mm) och en 70-300mm (58mm)
står dock föjlande på cyberphoto
Hoya IR-filter 67mm (072) 1st 410 SEK vecka 37
Hoya IR-filter 58mm (072) 1st 230 SEK vecka 39
verkar inte finnas något av dom..
men hur svårt är det att fota med ir-filter?
har nämnligen hört att det ska vara ganska bökigt
jaha får man med lite extra grejer men frågan är om dom för min del är värt runt 1000 extra
en liten fråga till lite 'off-topic'
tänkte skaffa ett ir-filter när jag ändå är igång, såg dock att priset skiljer sig drastiskt beroende på mm har en 18-70mm (67mm) och en 70-300mm (58mm)
står dock föjlande på cyberphoto
Hoya IR-filter 67mm (072) 1st 410 SEK vecka 37
Hoya IR-filter 58mm (072) 1st 230 SEK vecka 39
verkar inte finnas något av dom..
men hur svårt är det att fota med ir-filter?
har nämnligen hört att det ska vara ganska bökigt