Annons

Vilken blixt ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotobyLinn

Medlem
Hej hej!

Jag har en Canon EOS 450D och ska nu köpa en blixt som passar bra till denna. Det jag hade tänkt göra med blixten är att fota porträtt här hemma.

Tyvärr så tillåter inte min budget just nu att jag investerar i ett mindre studiopaket utan jag funderar mer på en blixt som 430EXII eller Metz 48AF-1. Jag hade tänkt köpa till en sladd med en blixtsko så jag kan flytta runt blixten samt en liten bouncer att sätta på blixten och en reflexskärm.

Vad tror ni om det och vilken blixt skulle passa?

Blir jätteglad för alla tips och synpunktern jag kan få! :)

Ha det bra!
 
Tjo!

Ett alternativ till en ny modern E-TTL blixt är en äldre A-TTL blixt. Typ 420/430/540EZ. Ingen av dessa blixtar kommer ge någon automatik på din kamera (du får ställa in blixtstyrkan själv), men du kan hitta dom för 300-500kr. Har du en av ovanstående blixtar (eller inte känner att du behöver blixt automatiken) kan du köpa mycket billiga radiosändare från Yongnuo.

Jag använder en sådan här blixtuppställning och det fungerar bra - men jag tar inga porträtt, vilket beror på mig och inte utrsutningen.

/Elias
 
Ska du använda blixten mer för typ studiofoto så har du ju tid att experientera med exponering och ljussättning med bouncer osv och då kan du lika gärna ha en blixt som du ställer styrkan på manuellt. Denna kan du använda med antingen radio eller en slavutlösare som triggas av den inbyggda blixten. Nackdelen med det senare är ju att den inbyggda blixten då åxå kommer att påverka ljussättningen i viss mån.

Såna gamla manuella blixtar kan man få för inte så många kronor, så då kan du köpa flera... (Och det behöver inte vara just blixtar från Canon, utan det funkar med vad som helst. Ska du även använda den på kameran (med manuell blixtexponering) så får den inte ha högre synkspänning än typ 6V eller något sånt, för att inte riskera att kameran går sönder...
 
Ytterligare ett alternativ är en ännu äldre "analog" blixt. Bilden nedan visar ett exempel. Ditt fotograferande blir enkelt om Du på blixten kan ställa in olika effekter och kombinera valet med olika bländare.
Du kan montera blixten direkt på kameran eller ansluta den via en gammal TTL-kabel som ger kontakt utan diverse glapp.

Jag har ytterligare en blixt av samma typ, men med större effekt. Den jobbar tillsammans med ett paraply och en slavsändare. Tändning sker med den förstnämnda blixten ansluten till kameran.

per
 

Bilagor

  • 4BA8D723.jpg
    4BA8D723.jpg
    13.2 KB · Visningar: 212
  • 1FB5DEC8.jpg
    1FB5DEC8.jpg
    13.7 KB · Visningar: 214
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.