Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bländare är "rätt" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Hej hopp

Jag undrar hur man ska räkna ut vilken bländare man ska ha för att få det man vill ha skarpt? Ex om jag fotar porträtt och bara vill få ögonen skarpa, eller en familjen där alla ska bli skarpa?

Har försökt förstå fotosidans artikel om rörelse och skärpedjup men förstår inte det här med avbildningsskalan.

Vill du enbart ha ögon skarpa, ska du ha ett mycket ljusstarkt objektiv. Bländaröppningen ska vara stor, d v s minsta talet objektivet klarar och ett exempel är f/1.2.

Vill du ha allt skarpt, minskar du öppningen. Talet blir högre och ett exempel är f/22.

Det sistnämnda ger en lång slutartid.

//L

Testa att googla på DOF calculator.
Då kan du räkna ut hur mycket skärpedjup, du vill ha eller får, beroende på vilka förutsättningar du har med avstånd till motiv, brännvidd och bländare.
Hoppas det kan hjälpa!
Lycka till!
Jonis

Lenas svar tycker jag är bra. Principen är lågt bländartal = kort skärpedjup och stort bländartal = stort skärpedjup.

Vad som är rätt är däremot omöjligt att svara på. På de flesta systemkameror kan man blända ner för att kolla hur det blir i sökaren. Är man osäker kan man vid porträtt prova några alternativ börja med minsta ländra talet och prova sen med att blända ner 1 och 2 steg. En del kameror har den funktionen "automatiskt" via menyval.
Lättast tycker jag det är genom att använda bländarförval (AV) och manuellt ange den bländare man vill ha och låta kameran sköta inställningen av tiden.
Att använda en kalkylator för att räkna ut hur stort skärpdjup man får vid olika brännvidder, bländare och avstånd ger kanske väldigt exakt siffervärde men säger väldigt lite om känslan och blir i mitt tycke lite väl teoretiskt.

Det som ger kort skärpedjup är stor öppning och att du är nära (stor avbildningsskala). Det hjälper också om personen inte står intill en vägg vid porträttfoto, utan har avstånd till bakgrunden. Skärpedjupet påverkas inte av avståndet till bakgrunden, men 15cm intill en vägg kan se längre ut än ett par meter på ett öppet fält.

Ljuset bestämmer ofta hur långt skärpedjup du kan ha och du behöver inte räkna. Du ser på tiderna om du kan ta bilden eller inte. Tumregeln är att du ska ha 1/brännvidd som slutartid för att undvika skakningar.

Med stativ och blixtar kommer man runt en del problem.

Vanligtvis bli bilder skarpast på mittenbländare, runt 8-11. Går man högre (22-32) blir bilden oskarp i fokalplanet pga sk. diffraktion. Går man lägre förlorar man kantskärpa och skärpedjup, medan skärpan i centrum och fokalplanet kan var fortsatt hög.

Den bästa bländaren är f.ö. den största. Denna regel gäller nästan för allt, bl.a. kamerahus, blixtar och bildsensorer. ;-)

Zioneer skrev:
Vanligtvis bli bilder skarpast på mittenbländare, runt 8-11. Går man högre (22-32) blir bilden oskarp i fokalplanet pga sk. diffraktion. Går man lägre förlorar man kantskärpa och skärpedjup, medan skärpan i centrum och fokalplanet kan var fortsatt hög.

Den bästa bländaren är f.ö. den största. Denna regel gäller nästan för allt, bl.a. kamerahus, blixtar och bildsensorer. ;-)

"blir bilden oskarp i fokalplanet pga sk. diffraktion. Går man lägre förlorar man kantskärpa och skärpedjup, medan skärpan i centrum och fokalplanet kan var fortsatt hög." Öh va?

Har för mig att Tage Olsin skrev ett inlägg om "Forumbingo".

Någon som fick full bricka?

Jessko skrev:
"blir bilden oskarp i fokalplanet pga sk. diffraktion. Går man lägre förlorar man kantskärpa och skärpedjup, medan skärpan i centrum och fokalplanet kan var fortsatt hög." Öh va?

Sorry, hade inte läst ditt inlägg noggrant nog. Det handlar ju bara om skärpedjup. Ignorera mitt inlägg.

På äldre objektiv fanns det en skärpedjupsmarkering man kunde läsa av var man hade sitt skärpedjup. Jag har bara gamla Nikon objektiv av D typ så jag har tur. De har alla en sådan skala. Inte allt nytt som är bäst på allt!

Fläsk-Tarzan skrev:
På äldre objektiv fanns det en skärpedjupsmarkering man kunde läsa av var man hade sitt skärpedjup. Jag har bara gamla Nikon objektiv av D typ så jag har tur. De har alla en sådan skala. Inte allt nytt som är bäst på allt!

Jag tror jag har ett gammalt objektiv någonstans. Förklara gärna hur det fungerar. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar